Agència Tributària: Preguntes freqüents. Qüestions generals
Saltar índex de la informacióQüestions generals
Es tracta d'un canvi del sistema de gestió actual de l'IVA que porta 30 anys funcionant, doncs es passa a un nou sistema de gestió dels llibres registre de l'impost sobre el valor afegit a través de la Seu Electrònica de l'AEAT, mitjançant el subministrament gairebé immediat dels registres de facturació.
D'aquesta manera, el nou SII permet acostar el moment del registre o comptabilització de les factures al de la realització efectiva de l'operació econòmica que subjau a les mateixes.
Perquè la situació tecnològica actual permet la seva implementació en aquest moment, per millorar l'assistència al contribuent i el control tributari.
El nou SII serà aplicable amb caràcter obligatori als següents subjectes passius que tinguin període de liquidació de l'IVA mensual:
-
Inscrits al REDEME (Registre de Devolució Mensual de l'IVA)
-
Grans Empreses (facturació superior a 6.010.121,04 €)
-
Grups d'IVA
El nou SII també serà aplicable a la resta de subjectes passius que, voluntàriament, decideixin acollir-se al mateix.
Sí. El Reial decret 529/2017, de 26 de maig (BOE de 27) afegeix en el Reglament de l'IVA una disposició transitòria quarta en la que es va aprovar un termini extraordinari per a la baixa al REDEME.
Aquesta sol·licitud de baixa va poder efectuar-se mitjançant la presentació del model censal 036 fins al 15 de juny de 2017 i amb efectes 1 de juliol d'aquest any.
En cas que hagués optat per incloure les quotes de l'IVA a la importació en l'autoliquidació de l'IVA, quedaria exclòs de la seva aplicació quan el seu període de liquidació deixi de coincidir amb el mes natural.
Els empresaris o professionals no establerts en el territori espanyol d'aplicació de l'Impost (TAI) que tinguin la condició de subjectes passius amb un període de liquidació mensual estaran obligats a portar els llibres registre d'IVA i, des de l'entrada en vigor del Reial decret 596/2016, hauran de portar-los a través de la Seu electrònica de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (SII).
S'exceptuen aquells no establerts úniques operacions de les quals realitzades en el TAI siguin adquisicions intracomunitàries exemptes d'acord amb l'article 26, apartats Tres i Quatre LIVA i no presentin models 303, obtenint, si escau, la devolució de les quotes suportades en el TAI a través del que disposen els articles 119 o 119 bis LIVA.
De la mateixa manera el SII també serà aplicable a la resta de subjectes passius que, establerts o no, voluntàriament decideixin acollir-se al mateix
Optant en qualsevol moment en la declaració censal (caselles 143 i 532 del model 036), quedant inclòs des de l'endemà a aquell en què finalitzi el període de liquidació en què s'hagués exercit aquesta opció.
Exemple: una empresa que opta pel SII, presentant el model 036 el 10 d'abril de 2019, quedarà inclosa en el sistema des de l'1 de juliol de 2019.
L'exercici de l'opció el 2017 va implicar l'obligació d'autoliquidar l'IVA mensualment.
Per als períodes de liquidació iniciats a partir del 2018, aquells subjectes passius que optin al SII, mantindran el seu període de liquidació trimestral.
Sí. Haurà de romandre l'any natural per al qual s'opti.
Els qui optin pel SII hauran de complir amb el subministrament dels registres de facturació durant com a mínim l'any natural per al qual s'exercita l'opció.
Complert l'anterior, es podrà renunciar al sistema en la declaració censal (model 036) el mes de novembre anterior a l'inici de l'any natural en el que hagi de ser efectiu.
Llevat que l'empresari o professional segueixi tenint un període de liquidació mensual:
-
L'exclusió del REDEME suposa l'exclusió del SII des del primer dia del període de liquidació en el que s'hagi notificat l'acord d'exclusió.
-
El cessament en el règim especial del grup d'entitats comporta el cessament en el SII des que es produeixi aquell.
Els subjectes passius exclosos quedaran obligats a presentar els models 347 i 390.
Els subjectes passius acollits al SII estan obligats a portar a través de la Seu electrònica de l'AEAT, mitjançant el subministrament electrònic dels registres de facturació, els següents Llibres Registre:
-
Llibre registre de Factures Expedides.
-
Llibre registre de Factures Rebudes.
-
Llibre registre de Béns d'Inversió.
-
Llibre registre de Determinades Operacions Intracomunitàries.
Per fer-ho, han de remetre a l'AEAT els detalls sobre la seva facturació, amb de la qual informació s'aniran configurant gairebé en temps real els diferents Llibres Registre.
L'enviament d'aquesta informació es realitzarà per via electrònica, concretament mitjançant Serveis Web basats en l'intercanvi de missatges XML.
L'estructura d'aquest enviament tindrà una capçalera comuna amb la informació del titular de cada llibre registre, així com la informació de l'exercici i període en el que es registren aquestes operacions. A aquesta capçalera li acompanyarà un bloc amb el contingut de les factures.
Així mateix, el subministrament electrònic dels registres de facturació es realitzarà a través d'un formulari web quan es tracti de subjectes passius que duguin a terme poques operacions o quan es vulguin remetre els registres de factures concretes de forma aïllada.
El subministrament d'aquesta informació es realitzarà conforme amb els camps de registre aprovats pel Ministre d'Hisenda i Funció Pública a través de l'Ordre Ministerial HFP/417/2017, de 12 de maig
No. El que cal remetre són els camps dels registres de facturació que es concreten en l'Ordre Ministerial HFP/417/2017, de 12 de maig, respecte de la informació a què es refereix el Reial decret 596/2016, de 2 de desembre.
A) Factures Expedides
En el termini de quatre dies naturals des de l'expedició de la factura, llevat que es tracti de factures expedides pel destinatari o per un tercer, cas en què, aquest termini serà de vuit dies naturals.
En qualsevol cas el subministrament haurà de realitzar-se abans del dia 16 del mes següent a aquell en què s'hagués produït la meritació de l'Impost corresponent a l'operació que ha de registrar-se. No obstant això, tractant-se d'operacions no subjectes a l'Impost per les quals s'hagués degut expedir factura, aquest últim termini es determinarà amb referència a la data en la que s'hagués realitzat l'operació. Aquesta data límit coincideix per tal de termini per expedir factura d'acord amb l'art.11 del RD 1619/2012, de tal manera que, si un empresari emet la factura el 15 del mes següent a la meritació, aquell mateix dia haurà de remetre els registres de facturació a través del SII (llevat en el cas d'entregues intracomunitàries).
Exemple 1: un empresari A presta un servei a un altre empresari el 2 d'agost de 2019, expedint la corresponent factura aquell mateix dia. El termini per remetre el registre d'aquesta factura a través del SII finalitza el 8 d'agost.
Exemple 2: un empresari A presta un servei a un altre empresari el 3 de setembre de 2019, expedint la corresponent factura l'11 d'octubre de 2019 (el termini d'expedició finalitza el 15 d'octubre). El termini per remetre el registre d'aquesta factura a través del SII finalitza el 15 d'octubre (opera la data límit).
Exemple 3: un empresari realitza una entrega intracomunitària a un clienta francès. L'inici del transport dels béns es produeix el 19 d'octubre de 2019 i la factura s'expedeix el 15 de novembre de 2019 (últim dia per expedir la factura d'acord amb l'article 11.2 RD 1619/2012 i data en la que es produeix la meritació de l'operació). El termini per remetre el registre d'aquesta factura a través del SII finalitza el 21 de novembre.
B) Factures Rebudes
En un termini de quatre dies naturals des de la data en què es produeixi el registre comptable de la factura i, en qualsevol cas, abans del dia 16 del mes següent al període de liquidació en què s'hagin inclòs les operacions corresponents (període en què es dedueix l'IVA suportat).
S'entén que el registre comptable de la factura es produeix en la data d'entrada en el sistema comptable independentment de la data reflectida en l'assentament comptable.
Exemple 4: un empresari que rep una factura el 9 de juliol de 2019 decideix consignar i deduir la quota suportada en el model 303 del mes de juliol, procedint al seu registre comptable amb data d'entrada en el sistema el 13 d'agost. El termini per remetre el registre d'aquesta factura a través del SII finalitza el 16 d'agost de 2019 (opera la data límit).
Exemple 5: un empresari que rep una factura el 9 d'agost de 2019 procedeix al seu registre comptable amb data d'entrada en el sistema el 13 d'octubre. El termini per remetre el registre d'aquesta factura a través del SII finalitza:
a) El 15 d'octubre si dedueix la factura en el model 303 de setembre (opera la data límit).
b) el 17 d'octubre si dedueix la factura en el model 303 d'octubre.
D'acord amb els exemples anteriors, una factura podrà deduir-se una vegada s'hagi rebut i s'anoti en el Llibre registre de Factures rebudes abans que finalitzi el termini de presentació del model 303 en què s'inclogui. No obstant això, haurà de tenir-se en compte la data límit per remetre els registres a través del SII del dia 15 del mes següent a aquell en què es procedeixi a la deducció.
Exemple 6: un empresari registra comptablement una factura rebuda, de què no té constància de la data de recepció. La data d'entrada en el sistema és el 13 d'octubre de 2019. El termini per remetre el registre d'aquesta factura a través del SII finalitza el 17 d'octubre. La factura podrà deduir-se a partir del període de liquidació corresponent al mes d'octubre.
En el cas operacions d'importació, els quatre dies naturals s'hauran de computar des que es produeixi el registre comptable del document en el que consti la liquidació de l'IVA per la Duana i, en qualsevol cas, abans del dia 16 del mes següent al final del període al que es refereixi la declaració en la que s'hagin inclòs (període en què es dedueix l'IVA suportat).
Exemple 7: un empresari importa mercaderia despatxada a lliure pràctica el 25 d'octubre de 2019, produint-se en aquella mateixa data l'admissió del DUA i liquidació de l'IVA per la Duana. L'empresari decideix consignar i deduir la quota suportada en el model 303 del mes d'octubre, procedint al seu registre comptable el 9 de novembre de 2019. El termini per remetre el registre del DUA a través del SII finalitza el 14 de novembre.
C) Determinades operacions Intracomunitàries
En un termini de quatre dies naturals, des del moment d'inici de l'expedició o transport, o si escau, des del moment de la recepció dels béns a què es refereixen.
D) Informació sobre Béns d'Inversió
Dins el termini de presentació de l'últim període de liquidació de l'any (fins al 30 de gener).
E) Factures rectificatives
En el termini de quatre dies naturals des de la data en què es produeixi l'expedició o el registre comptable de la factura, respectivament.
En cas que la rectificació determini un increment de l'import de les quotes inicialment deduïdes d'acord amb el que disposa l'article 114.Dos.1r LIVA, el termini serà el general de factures rebudes.
TERMINIS DURANT EL SEGON SEMESTRE DE 2017 : Durant el segon semestre de l'any 2017 el termini de quatre dies va ser de vuit dies naturals.
TERMINIS QUAN LA INCLUSIÓ EN EL SII ES PRODUEIX EN DATA DIFERENT DE L'1 DE GENER : El termini de remissió de la informació corresponent al període comprès entre l'1 de gener i la data d'inclusió en el SII serà des d'aquesta data d'inclusió fins al final de l'exercici.
COMPUTO DE TERMINIS: Cal tenir en compte que en el còmput del termini de quatre o vuit dies naturals a què es refereixen els apartats anteriors, s'exclouran dissabtes, diumenges i els declarats festius nacionals.
En cas que la data límit del 15 del mes següent sigui dissabte, diumenge o festiu nacional, es traslladarà al primer dia hàbil següent.
No, es tracta d'enviar a la Seu Electrònica de l'AEAT determinada informació que actualment es troba en:
-
Llibres Registre d'IVA
-
Factures
-
Models 340 i 347
La informació relativa al Llibre Registre de Factures Expedides que ha de comunicar-se a l'AEAT a través del nou SII (continguda tant en els Llibres Registre actuals com en els camps de les pròpies factures) és la que es mostra a continuació:
INFORMACIÓ A REMETRE AMB EL S.I.I
Per part seva, la informació relativa al Llibre Registre de Factures Rebudes que ha de comunicar-se a l'AEAT a través del nou S.I.I. (continguda tant en els Llibres Registre actuals com en els camps de les pròpies factures) és la següent:
INFORMACIÓ A REMETRE AMB EL S.I.I
Sí. Haurà de comunicar-ho mitjançant el model 036 a partir del mes de juny de 2017, marcant la casella 740, indicant en la casella 739 (pàgina 5) la data de l'acord (prèviament s'ha de marcar en la pàgina 1 la causa 123 “Modificació de dades relatives a l'IVA ”).
El SII comporta per al contribuent els següents avantatges:
- Reducció de les obligacions formals, suprimint l'obligació de presentació dels models 347, 340 i 390.
- Obtenció de “Dades Fiscals ”ja que en la Seu electrònica disposarà d'un Llibre Registre “declarat” i “contrastat” amb la informació de contrast procedent de tercers que pertanyin al col·lectiu d'aquest sistema.
Així mateix, es podrà accedir a la informació de les factures incloses en els Llibres registres dels seus clientes i/o proveïdors que apliquin el SII.
Aquestes dades fiscals són una útil eina d'assistència en l'elaboració de la declaració, reduint errors i permetent una simplificació i més seguretat jurídica. - Ampliació en deu dies del termini de presentació de les autoliquidacions periòdiques mensuals.
- Reducció dels terminis de realització de les devolucions, en disposar l'AEAT de la informació en temps gairebé real i de major informació sobre les operacions.
- Reducció dels terminis de comprovació, pels mateixos motius anteriors.
- Disminució dels requeriments d'informació, ja que molts dels requeriments actuals tenen per objecte sol·licitar les factures o dades contingudes en les mateixes per comprovar determinades operacions
L'1 de juliol de 2017 va començar la fase obligatòria d'aplicació d'aquest sistema tant per a aquells subjectes passius inclosos de forma obligatòria, així com per a aquells que van optar voluntàriament el mes de juny de 2017.
Des del 2 de gener de 2017 es va iniciar una fase voluntària amb un entorn de proves que està disponible amb caràcter indefinit. Aquest entorn de proves permanent està obert a tots els subjectes passius, ja siguin obligats/voluntaris del SII o no, sense que existeixi límit en el nombre d'enviaments que es poden realitzar.
Els subjectes passius que van aplicar el SII des de l'1 de juliol de 2017, llevat d'aquells inscrits al REDEME, van estar obligats a remetre els registres de facturació del primer semestre de 2017 durant el període comprès entre l'1 de juliol i 31 de desembre de 2017.
En el Reial decret 596/2016, de 2 de desembre, per a la modernització, millora i impuls de l'ús de mitjans electrònics en la gestió de l'impost sobre el valor afegit, pel qual es modifiquen el Reglament de l'impost sobre el Valor Afegit, aprovat pel Reial decret 1624/1992, de 29 de desembre, el Reglament General de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desplegament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat pel Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol, i el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, (BOE 6 de desembre).
Els camps de registre de la informació a subministrar han estat aprovats pel Ministre d'Hisenda i Funció Pública a través de l'Ordre ministerial HFP/417/2017, de 12 de maig
No
Per tal de gestionar les devolucions d'IVA sol·licitades, va ser precisa la presentació de les declaracions corresponents als mesos del gener al juny de 2017.
No. La supressió de l'obligació de presentar el model 390 s'inclou en l'Ordre del Ministre d'Hisenda i Funció pública HFP/417/2017, de 12 de maig.
El SII serà aplicable en els termes establerts en la normativa foral.
Durant l'exercici 2017: A aquells empresaris amb domicili fiscal en una Hisenda foral volum del qual total d'operacions l'any anterior (2016) hagués excedit 7 milions d'euros, de les quals el 75% o més s'haguessin realitzat en territori comú, els va resultar d'aplicació el SII d'acord amb la normativa estatal.
A partir de l'exercici 2018:
- Aquells empresaris amb domicili fiscal a Navarra, volum del qual total d'operacions l'any anterior hagués excedit 7 milions d'euros, de les quals el 75% o més s'haguessin realitzat en territori comú, aplicaran el SII d'acord amb la normativa estatal.
- Aquells empresaris amb domicili fiscal al País Basc, volum del qual total d'operacions l'any anterior hagués excedit 10 milions d'euros, de les quals el 75% o més s'haguessin realitzat en territori comú, aplicaran el SII d'acord amb la normativa estatal. A partir de l'exercici 2022: Aquells empresaris amb domicili fiscal a Navarra, volum del qual total d'operacions l'any anterior hagués excedit 10 milions d'euros, de les quals el 75% o més s'haguessin realitzat en territori comú, aplicaran el SII d'acord amb la normativa estatal.
A partir de l'exercici 2022:
- Aquells empresaris amb domicili fiscal a Navarra, volum del qual total d'operacions l'any anterior hagués excedit 10 milions d'euros, de les quals el 75% o més s'haguessin realitzat en territori comú, aplicaran el SII d'acord amb la normativa estatal.
- Aquells empresaris amb domicili fiscal al País Basc, volum del qual total d'operacions l'any anterior hagués excedit 10 milions d'euros, de les quals el 75% o més s'haguessin realitzat en territori comú, aplicaran el SII d'acord amb la normativa estatal.
Els contribuents hauran de presentar les obligacions formals a què estiguin obligats conforme a la seva respectiva normativa, davant l'Administració de l'Estat o Foral competent per raó del territori, d'acord amb el criteri de la competència per a la comprovació i investigació.
Respecte a l'exercici 2017 la competència inspectora de l'impost sobre el valor afegit correspon a l'Estat quan:
- El contribuent tingui el seu domicili fiscal en territori comú i el seu volum d'operacions l'any anterior sigui menor o igual a 7 MM €.
- El contribuent tingui el seu domicili fiscal en territori comú i el seu volum d'operacions l'any anterior sigui superior a 7 MM € sempre que realitzin algun percentatge d'operacions en territori comú.
- El contribuent tingui el seu domicili fiscal en territori foral i el seu volum d'operacions l'any anterior sigui superior a 7MM € sempre que el percentatge d'operacions realitzat en territori comú sigui igual o superior al 75%.
Aquest criteri va ser aplicable en els exercicis 2018 a 2021 per determinar la competència inspectora de l'Estat per a aquells subjectes passius que han de tributar en proporció al volum de les seves operacions realitzades en territori comú i navarrès.
A partir de l'exercici 2018 la competència inspectora per a aquells subjectes passius que han de tributar en proporció al volum de les seves operacions realitzades en territori comú i basc, correspondrà a l'Estat quan:
- El contribuent tingui el seu domicili fiscal en territori comú i el seu volum d'operacions l'any anterior sigui menor o igual a 10 MM €.
- El contribuent tingui el seu domicili fiscal en territori comú i el seu volum d'operacions l'any anterior sigui superior a 10 MM € sempre que el percentatge d'operacions realitzat en territori basc no sigui igual o superior al 75%, o al 100% en el cas d'entitats acollides al règim especial de grup d'entitats, cas en què la competència correspondria a la Diputació Foral competent per raó del territori.
- El contribuent tingui el seu domicili fiscal en territori foral i el seu volum d'operacions l'any anterior sigui superior a 10MM € sempre que el percentatge d'operacions realitzat en territori comú sigui igual o superior al 75%.
A partir de l'exercici 2022 la competència inspectora per a aquells subjectes passius que han de tributar en proporció al volum de les seves operacions realitzades en territori comú i navarrès, correspondrà a l'Estat quan:
- El contribuent tingui el seu domicili fiscal en territori comú i el seu volum d'operacions l'any anterior sigui menor o igual a 10 MM €.
- El contribuent tingui el seu domicili fiscal en territori comú i el seu volum d'operacions l'any anterior sigui superior a 10 MM € sempre que el percentatge d'operacions realitzat en territori navarrès no sigui igual o superior al 75%, o al 100% en el cas d'entitats acollides al règim especial de grup d'entitats, cas en què la competència correspondria a la Hisenda Foral de Navarra.
- El contribuent tingui el seu domicili fiscal en territori foral i el seu volum d'operacions l'any anterior sigui superior a 10MM € sempre que el percentatge d'operacions realitzat en territori comú sigui igual o superior al 75%.
Sí. El Reial decret 529/2017, de 26 de maig (BOE de 27) afegeix en el Reglament de l'IVA una disposició transitòria quarta on es va aprovar un termini extraordinari per a la renúncia a l'aplicació del règim especial del grup d'entitats.
Aquesta renúncia va poder efectuar-se mitjançant la presentació del model censal 039 fins al 15 de juny de 2017 i amb efectes 1 de juliol d'aquest any.
Els primers registres que havien de remetre's en el termini de vuit dies naturals (exclosos dissabtes, diumenges i festius nacionals) van ser els que componen els Llibres registre del mes de juliol de 2017 i corresponen a:
- Les factures emeses a partir de l'1 de juliol de 2017 que documentin operacions meritades durant el període de liquidació de juliol en el cas del Llibre registre de factures emeses. Les factures emeses durant el mes de juny o anteriors que documentin operacions meritades el juliol (factures amb IVA pendent de meritació – claus 14 i 15) hauran de subministrar-se fins al 16 d'agost, tenint en compte la data límit de registre en lloc del termini general dels vuit dies.
- Les factures registrades comptablement a partir de l'1 de juliol de 2017 de la qual deducció sigui procedent durant el període de liquidació de juliol en el cas del Llibre registre de factures rebudes. Les factures amb IVA pendent de meritació registrades abans de l'1 de juliol, de la qual deducció sigui procedent durant el període de liquidació de juliol (per produir-se la meritació el juliol), hauran de subministrar-se a través del SII fins al 16 d'agost.
- Els béns transport del qual o recepció es produeix a partir de l'1 de juliol de 2017 en el cas del Llibre de determinades operacions intracomunitàries.
Sí va poder, essent la data d'efectes de l'alta l'1 de gener de 2018.
No
Sí, ja que no complia amb el requisit d'haver presentat el model 340 de cada mes del primer semestre de 2017.
Sí, ja que no complia amb el requisit d'haver presentat el model 340 de cada mes del primer semestre de 2017.
Sí, ja que no complia amb el requisit d'haver presentat el model 340 de cada mes del primer semestre de 2017. A més, va haver de presentar el model 347 de 2017 incloent la informació corresponent al tercer trimestre.
No excepte en el cas de contribuents inscrits al REDEME des de l'1 d'octubre de 2017 (veure FAQ 1.29)
No.