Qüestions generals
Et descrivim breument els aspectes generals de la Solució Pública de Facturació Electrònica i del Sistema de facturació electrònica obligatòria entre empresaris i professionals, en què s'inclou
Objectius de la normativa
L'article 2 bis de la Llei 56/2007, de 28 de desembre, de Mesures d'Impuls de la Societat de la Informació, modificat per l'article 12 de la Llei 18/2022, de 28 de setembre, de creació i creixement d'empreses (Llei cregui i creix) i desenvolupat pel Reial decret 238/2026, de 25 de març, pel qual es desenvolupa el sistema de facturació electrònica obligatòria entre empresaris i professionals i pel qual es modifica el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre; persegueixen els següents objectius :
-
La lluita contra la morositat per millorar el finançament de les pimes, establert pel Ministeri d'Economia, Comerç i Empresa, el que motiva que s'hagi encarregat de la tramitació de la llei i del reglament aprovat. L'article 12 de la Llei 18/2022 estén l'obligació d'expedir, remetre i rebre factura electrònica a totes les relacions comercials entre empreses i autònoms en territori espanyol (Operacions B2B entre empresaris establerts), així com d'informar de determinats estats de la factura, especialment referits al pagament. Amb aquesta mesura, a més de reduir els costos de transacció, s'obtindrà informació fiable, sistemàtica i àgil dels terminis efectius de pagament, requisit imprescindible per reduir la morositat comercial.
-
Reduir obstacles al creixement de l'empresa i les limitacions en matèria de finançament de les petites i mitjanes empreses
-
Fomentar la digitalització de totes les empreses, en particular de les més petites, aconseguint tant l'estalvi de costos com l'agilitació de la gestió administrativa, en reduir el temps dedicat a la gestió de cada factura i facilitar la correcció d'errors.
-
Addicionalment, el desenvolupament de la factura electrònica obligatòria entre empreses i professionals continua en la mateixa línia estratègica de lluita contra el frau.
-
No altera substancialment les obligacions materials de facturació, que se seguiran regint pel que estableix la normativa tributària, especialment en la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit, el seu Reglament aprovat pel Reial Decret 1624/1992, de 29 de desembre, i pel Reglament d'Obligacions de Facturació (ROF), aprovat pel Reial Decret 1619/2012. Per això:
-
A les operacions que segons la normativa no hagin de facturar-se no els serà d'aplicació aquesta obligació.
-
Les autoritzacions especials emeses en matèria de facturació pel Departament de Gestió de l'Agència Tributària, segueixen essent vigents.
-