Qüestions generals
Et descrivim breument els aspectes generals de la Solució Pública de Facturació Electrònica i del Sistema de facturació electrònica obligatòria entre empresaris i professionals, en què s'inclou
Qui estan obligats i quines operacions s'inclouen?
El Sistema espanyol de factura electrònica imposa l'obligació d'emissió de factures electròniques en format estructurat als empresaris o professionals en les operacions efectuades amb un altre empresari o professional establert a Espanya, així com d'informar de determinats estats de la factura, especialment referits al pagament.
Els empresaris i professionals que estiguin obligats a expedir i entregar factura per les operacions que realitzin en el desenvolupament de la seva activitat empresarial o professional, hauran de fer-ho en format electrònic quan el destinatari de l'operació sigui un empresari o professional que tingui a Espanya la seu de la seva activitat econòmica, o tingui a Espanya un establiment permanent o, si no, el lloc del seu domicili o residència habitual, sempre que es tracti d'operacions que tinguin per destinataris a aquesta seu, establiment permanent, domicili o residència habitual.
En els termes anteriors, aquesta obligació afecta a les operacions d'aquests empresaris o professionals subjectes a IVA, IGIC e IPSI .
De manera que ha de concórrer que:
-
L'operació estigui subjecta a l'obligació d'expedir i entregar factura.
-
L'operació es realitzi en el desenvolupament d'activitat empresarial o professional.
-
El destinatari sigui un empresari o professional establert a Espanya.
Als efectes del Reglament de Facturació Electrònica, són empresaris o professionals els així considerats en l'article 5 de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'impost sobre el valor afegit.
L'obligació d'emetre factura electrònica afecta a totes les factures que incloguin la identificació del destinatari de les operacions, juntament amb la de l'obligat a expedir factura. Això inclou a les denominades factures completes contingut obligatori del qual estableix l'article 6 del Reglament d'Obligacions de Facturació (ROF), com les denominades factures simplificades qualificades, emeses conforme a l'article 7.2 del mateix reglament.
NO és obligatori expedir factura electrònica en els següents casos:
-
Factures simplificades (llevat de factures simplificades qualificades, emeses conforme a l'article 7.2 del ROF).
-
Altres documents justificatius emesos entre empresari i professionals en la mesura en què no tinguin la consideració de factura conforme al disposat al Reglament pel qual es regulen regula les obligacions de facturació (ROF).
-
Aquelles operacions en les que no existeixi obligat a expedir factura. Aquelles transaccions que, amb base en la normativa tributària (especialment en el ROF) no hagin de documentar-se en factura, així com aquells altres supòsits que disposin d'autoritzacions específiques, emeses pel Departament de Gestió de l'Agència Estatal d'Administració Tributària per no emetre facturació.
-
Operacions destinatari del qual sigui un consumidor particular (B2C - destinatari de l'operació és un particular-).
-
Operacions internacionals (incloses les intracomunitàries) efectuades amb un altre empresari o professional (B2B) no establert a Espanya.
-
Operacions excloses per Ordre del Ministre d'Economia, Comerç i Empresa en atenció al bon funcionament econòmic del sector concernit. L'exclusió pot ser temporal o definitiva.
-
Determinades operacions desenvolupades per l'operador del mercat elèctric, l'operador del mercat organitzat de gas regulat i de les cambres de compensació i liquidació de pagaments de plataformes de transport, factures de les quals s'emetran conforme a la normativa sectorial.