Preguntes freqüents
Saltar índex de la informacióObligacions de diligència deguda
La data per determinar si un compte és nova, tant si el titular és una persona física com si és una entitat, és l'1 de juliol de 2014 en ambdós casos.
No obstant això, l'apartat 1 de l'article 8 de l'Ordre estableix que els comptes nous que s'obrin amb posterioritat a 30 de juny de 2014 per clients persones físiques que mantinguin obertes en la institució financera espanyola obligada a comunicar informació una o diversos comptes a aquesta data, podran ser considerades com comptes preexistents sempre que es compleixin els requisits previstos en el mateix.
En el cas de comptes preexistents de persona física que siguin comptes de menor valor, la revisió haurà d'haver-se finalitzat a 30 de juny de 2016.
En el cas de comptes preexistents de persona física que siguin comptes de major valor, la revisió haurà d'haver-se finalitzat a 30 de juny de 2015.
En el cas de comptes preexistents de persona física que no fossin comptes de major valor a 30 de juny de 2014 però a la conclusió de 2015 o de qualsevol any natural posterior s'haguessin convertit en tals, els procediments de revisió reforçada hauran de concloure's en el termini de 6 mesos, comptats a partir de la conclusió de l'any natural de què es tracti.
En el cas de comptes preexistents d'entitat amb saldo o valor que excedeixi 250.000 dòlars estatunidencs a 30 de juny de 2014, la revisió haurà d'haver-se conclòs a 30 de juny de 2016.
En el cas de comptes preexistents d'entitat saldo del qual o valor a 30 de juny de 2014 no excedís 250.000 dòlars estatunidencs però excedeixi 1.000.000 de dòlars estatunidencs a 31 de desembre de 2015 o de qualsevol any natural posterior, els procediments de revisió hauran de concloure en el termini de sis mesos, comptats a partir de la conclusió de l'any natural de què es tracti.
En el cas indicat, la institució financera espanyola obligada a comunicar informació no haurà d'incloure en el model 290 la informació relativa a l'exercici d'aquesta opció ni als comptes a les que afecta, si bé haurà de conservar aquesta informació a disposició de l'Administració tributària.
Cada institució financera espanyola obligada a comunicar informació haurà de traslladar a dòlars estatunidencs els llindars expressats durant l'annex I de l'Acord, aplicant l'últim tipus de canvi publicat l'any civil anterior a aquell en el que la institució financera determini aquest saldo.
Per exemple, els tipus de canvi que han d'aplicar-se el 30 de juny de 2014 als llindars per a la seva aplicació als comptes financers preexistents saldo del qual o valor estigui expressat en una moneda diferent del dòlar estatunidenc, seran els tipus de canvi publicats corresponents a l'últim dia de 2013.
No. Segons la definició continguda en la lletra nn) de l'apartat 1 de l'article 1 de l'Acord, les persones que exerceixen el control seran aquelles persones físiques que ostentin el control, directe o indirecte, del titular del compte. Per tant, no podrà identificar-se a una entitat com persona que exerceix el control en el supòsit indicat.
L'expressió persones que exerceixen el control ha d'interpretar-se de forma coherent amb les Recomanacions del Grup d'Acció Financera Internacional (GAFI). En el cas plantejat es podria utilitzar un percentatge del 25%.
Sí. Seria admissible, per exemple, el certificat de residència al que es refereix l'apartat D.1 de la secció VI de l'Acord.
Es podrà prendre en consideració el número d'identificació de l'entitat titular del compte (Global Intermediary Identification Number, GIIN) verificat en la llista publicada a l'efecte per l'Organisme d'Administració tributària estatunidenc o basar-se en una altra informació que sigui pública o de la que disposi la institució financera espanyola obligada a comunicar informació.
Per part seva, el subapartat b) de l'apartat D.3. de la secció IV de l'annex I de l'Acord es refereix al supòsit en què, com a conseqüència del procediment seguit conforme al que preveu l'apartat 2 de l'article 5 de l'Acord (incompliment significatiu), la IF espanyola o d'una altra jurisdicció sòcia titular del compte sigui tractada per l'Organisme d'Administració tributària estatunidenc com IF no participant. En aquest cas, el compte no serà un compte estatunidenc subjecte a comunicació d'informació, però els pagaments efectuats al titular de la mateixa estaran subjectes a comunicació d'informació com es regula en l'apartat 1 (b) de l'article 4 de l'Acord.
Ha d'entendre's referida a un certificat de residència emès per un organisme de l'Estat autoritzat a l'efecte, com per exemple, una administració o òrgan de la mateixa, o una entitat local del país del que el beneficiari al·lega la seva residència.
Aquest tipus d'entitats s'han d'incloure dins la categoria d'“Entitat no nord-americana diferent d'una institució financera estrangera” i per la seva pròpia naturalesa es pot entendre que compleixen els requisits que preveu el subapartat B.4.a) de la secció VI de l'annex I de l'acord, per la qual cosa es podrien considerar com a actives.
L'apartat 6 de l'article 7 de l'Ordre estableix que les proves documentals, les declaracions del titular i altra informació usada en l'aplicació dels preceptes de diligència deguda haurà d'estar a disposició de l'Administració tributària.
A aquests efectes, podrà conservar-se l'original, una còpia certificada o una fotocòpia (incloent una microfitxa, còpia escanejada o altres mitjans similars d'emmagatzematge electrònic).
Qualsevol documentació que sigui emmagatzemada electrònicament haurà de poder posar-se a disposició de l'Administració tributària en format paper.
Es pot considerar que l'exempció parcial aplicable a les entitats suposa el compliment del requisit previst en el subapartat ii de l'apartat VI.B.4 lletra i) de l'Annex I de l'Acord FATCA entre ELS EUA i Espanya.
Aquests termes venen definits en les lletres l) i m) de l'article 1.1. de l'Acord, comprenent tant a les institucions financeres obligades a comunicar informació com a les institucions financeres no obligades a comunicar informació.
Per tant, el que preveu la secció V.B de l'annex I de l'Acord seria també aplicable respecte d'aquelles institucions financeres no obligades a comunicar informació per estar identificades com a tals en el seu annex II o tenir tal consideració conforme a la normativa aplicable de la jurisdicció de què es tracti.
Respecte als comptes preexistents de la qual titularitat correspon a una entitat no estatunidenca diferent d'una institució financera estrangera, l'apartat 2.c) de l'article 8 de l'Ordre HAP/1136/2014 estableix que la institució financera espanyola obligada a comunicar informació podrà optar per aplicar en primer lloc qualsevol de les lletres a), b) o c) de l'apartat 4 de la lletra D de la secció IV de l'annex I de l'Acord.
Sobre la base del que és anterior, la institució financera pot optar en primer lloc per determinar raonablement que l'entitat titular del compte és una entitat no estatunidenca diferent d'una Institució financera estrangera que sigui entitat activa basant-se en la informació de la que disposi o a la que pugui accedir per ser pública, cas en què no ha de realitzar cap altra de les actuacions previstes en aquesta secció IV.D 4, no tenint el compte la consideració de compte estatunidenc subjecta a comunicació d'informació.
Alternativament, la institució financera pot determinar en primer lloc que cap de les persones que exerceixen el control és ciutadana o resident fiscal dels Estats Units d'Amèrica, basant-se per això en la informació obtinguda i que mantingui en aplicació dels procediments denominats conegui al seu clienta conforme a la legislació contra el blanqueig de capitals, cas en què no ha de realitzar cap altra de les actuacions previstes en l'esmentada secció IV.D 4 de l'annex I de l'Acord, no essent el compte un compte estatunidenc subjecte a comunicació d'informació.
En cas de no ser d'aplicació el que preveu els dos paràgrafs anteriors, la institució financera haurà d'obtenir una declaració del titular del compte en la que se certifiqui si té l'estatus d'activa o passiva.
-
Si s'obté una declaració del titular en la que se certifica que aquesta entitat titular del compte té l'estatus d'activa, la institució financera no ha de realitzar cap altra de les actuacions previstes en l'apartat 4 de la lletra D de la secció IV de l'annex I de l'Acord, no essent el compte un compte estatunidenc subjecte a comunicació d'informació.
-
Si s'obté una declaració del titular en la que se certifica que aquesta entitat titular del compte té l'estatus de passiva, la institució financera ha de determinar si les persones que exerceixen el control sobre la mateixa són ciutadanes o residents dels Estats Units d'Amèrica, basant-se per això en els procediments denominats conegui al seu clienta conforme a la legislació contra el blanqueig de capitals, llevat que el compte tingui un saldo superior a 1.000.000 de dòlars estatunidencs, cas en què haurà d'obtenir una declaració del titular del compte o de les persones que exerceixen el control sobre la mateixa. Si en qualsevol d'aquests casos es determina que alguna de les persones que exerceix el control és ciutadana o resident dels Estats Units d'Amèrica, el compte es tractarà com compte estatunidenc subjecta a comunicació d'informació.
No obstant això, els procediments de revisió de comptes preexistents d'entitat hauran de concloure en els terminis establerts per la lletra E de la secció IV de l'annex I de l'Acord, havent de ser objecte de declaració en el model 290 corresponent a 2014 aquells comptes identificats com a tals fins a 31 de desembre de 2014.
Respecte als comptes nous de la qual titularitat correspon a una entitat no estatunidenca diferent d'una institució financera estrangera, sobre la base del que disposa la lletra B de la secció V de l'annex I de l'Acord, la institució financera pot determinar raonablement que l'entitat titular del compte és una entitat no estatunidenca diferent d'una Institució financera estrangera que sigui entitat activa basant-se en la informació de la que disposi o a la que pugui accedir per ser pública, cas en què no ha de realitzar cap altra de les actuacions previstes en l'apartat C.2 de la secció V de l'annex I, no essent el compte un compte subjecte a comunicació d'informació.
En cas contrari, la institució financera haurà d'obtenir una declaració de l'entitat titular del compte en la que se certifiqui el seu estatus d'activa o passiva.
-
Si s'obté una declaració del titular en la que se certifica que aquesta entitat titular del compte té l'estatus d'activa, la institució financera no ha de realitzar cap altra de les actuacions previstes en l'esmentat apartat C.2, no tenint el compte la consideració de compte estatunidenc subjecta a comunicació d'informació.
-
Si s'obté una declaració del titular en la que se certifica que aquesta entitat titular del compte té l'estatus de passiva, la institució financera haurà d'identificar a les persones que exerceixin el control sobre la mateixa seguint els procediments denominats conegui al seu clienta conforme a la legislació contra el blanqueig de capitals i haurà de determinar si alguna d'elles és ciutadana o resident fiscal dels Estats Units d'Amèrica, basant-se per això en una declaració del titular del compte o d'aquestes persones.
En cas que sobre la base de la declaració que s'obtingui es determini que alguna de les persones que exerceix el control és ciutadana o resident fiscal dels Estats Units, el compte es tractarà com compte estatunidenc subjecta a comunicació d'informació.
En relació amb els comptes nous oberts entre l'1 de juliol i el 31 de desembre de 2014, si no pot determinar-se que es tracta d'una entitat activa conforme al que es disposa anteriorment i no s'obté una declaració del titular del compte o de les persones que exerceixen el control, la institució financera haurà de basar-se en la informació obtinguda i que mantingui en aplicació dels procediments denominats conegui al seu clienta conforme a la legislació contra el blanqueig de capitals a l'efecte de determinar si el compte financer és un compte estatunidenc subjecte a comunicació d'informació. Si amb posterioritat a la presentació del model 290 corresponent a 2014, la institució financera obtingués la declaració esmentada en els paràgrafs anteriors i determinés conforme al seu contingut que va haver d'incloure el compte en el model 290 o que el compte declarat no es tractava d'un compte estatunidenc subjecte a comunicació d'informació, haurà de presentar una declaració complementària del model 290 corresponent a aquest any 2014.
Per calcular el saldo o valor d'un compte en el moment immediatament anterior a la seva cancel·lació, la Institució financera podrà optar entre determinar aquest saldo o valor dins els cinc dies hàbils següents a la recepció de l'ordre de cancel·lació del compte o bé considerar com a tal el saldo o valor més recent que pugui obtenir-se una vegada rebuda l'ordre de cancel·lació del compte, que pot ser de data anterior a la mateixa.
Sí. Conforme al que preveu l'apartat 4 de l'article 3 de l'Acord, el fet que aquesta dada no consti en els arxius de la institució financera no altera l'obligació d'incloure el compte estatunidenc subjecte a comunicació d'informació en el model 290.
A la secció VI. C de l'annex I s'estableix que a l'efecte de determinar el saldo o valor agregat dels comptes, la institució financera espanyola obligada a comunicar informació estarà obligada a agregar tots els comptes del titular obert en la mateixa o en les entitats vinculades, sempre que es donin els requisits previstos en aquest apartat.
Per tant, als efectes d'aplicar els llindars de saldo o valor i de determinar si es tracta d'un compte de major valor, la institució financera ha d'agregar (si es donen els requisits previstos) els saldos de tots els comptes de dipòsit, dels comptes de custòdia, dels contractes d'assegurança amb valor en efectiu, dels contractes d'anualitats i de les participacions en capital o en deute de determinades entitats que el titular de les mateixes mantingui obertes en aquesta institució o en les entitats vinculades a ella.
No obstant això, alguns dels llindars de saldo o valor definits en la lletra A de la secció II de l'annex I de l'Acord es refereixen a categories concretes de comptes financers i, per tant, han d'aplicar-se específicament a aquestes categories. Així, per exemple, en cas que una institució financera espanyola obligada a comunicar informació mantingui dos comptes preexistents titular del qual sigui la mateixa persona física, essent una d'elles un compte de custòdia amb un saldo o valor de 20.000 dòlars estatunidencs i l'altra un compte de dipòsit amb un saldo de 25.000 dòlars estatunidencs, haurà d'agregar aquests saldos conforme a les normes esmentades anteriorment. Si aquesta institució financera opta per l'aplicació dels llindars de saldo o valor, considerarà aquests comptes com no subjectes a revisió, identificació o comunicació d'informació atès que el seu saldo agregat no supera el límit fixat en l'en número 1 de la lletra A de la secció II de l'annex I de l'Acord.
SI en el mateix supòsit anterior el saldo del compte de dipòsit fora de 40.000 dòlars estatunidencs, el saldo o valor agregat de la mateixa juntament amb el del compte de custòdia superaria el llindar anteriorment expressat. En aquest cas, atès que el compte de dipòsit tindria un saldo inferior a 50.000 dòlars estatunidencs, seria aplicable a aquest tipus de comptes el llindar definit en el número 4 de l'esmentada lletra A de la secció II de l'annex I, per la qual cosa únicament el compte de custòdia seria un compte subjecte a revisió, identificació o comunicació d'informació.
La Disposició addicional tercera del Reial decret 1021/2015 estableix, en relació amb els comptes preexistents subjectes a comunicació d'informació en virtut del que estableix l'Acord FATCA entre els Estats Units i Espanya, l'obligació de les institucions financeres espanyoles d'obtenir durant l'any 2017 el NIF estatunidenc de les persones que ostentin la titularitat o el control d'aquests comptes si no ho haguessin obtingut amb anterioritat. En cas que la institució financera espanyola no hagi complert aquesta obligació NO es considerarà com “incompliment significatiu” d'una institució financera espanyola l'incompliment de l'obligació d'obtenir i comunicar el NIF estatunidenc de comptes preexistents subjectes a comunicació d'informació, en relació amb els anys 2017, 2018 i 2019, sempre que es compleixin les tres següents obligacions:
-
s'obtingui i es comuniqui la data de naixement de les persones que ostentin la titularitat o el control d'aquests comptes NIF estatunidenc del qual no s'hagi comunicat;
-
s'efectuï un requeriment anual a aquestes persones perquè aportin el NIF estatunidenc; i
-
la institució financera espanyola realitzi una cerca en els seus arxius electrònics dels NIF estatunidencs pendents d'obtenir, amb anterioritat a la presentació del model 290 relatiu a l'exercici 2017.
L'IRS en la seva recent Notificació (Notice 2023-11) ofereix una flexibilització a les Institucions financeres, que no han estat capaços d'obtenir el TIN estatunidenc, en relació amb certs comptes preexistents que siguin comptes estatunidencs subjectes a comunicació d'informació. La finalitat principal de la Notice 2023-11 és que la falta de declaració del TIN estatunidenc no doni lloc a considerar que les institucions financeres han incorregut en incompliments significatius de les seves obligacions en l'àmbit de l'Acord FATCA. Per fer-ho, les institucions financeres han de seguir els procediments indicats en la Notificació.
Aquesta flexibilització és aplicable a les presentacions realitzades el 2023, 2024 i 2025.
Per a més informació, poden consultar el contingut complet de la Notificació (Notice 2023-11) en el següent enllaç:
Foreign Financial Institution Temporary U.S. Taxpayer Identification Number Relief (irs.gov)
D'acord amb el que disposen les seccions 3.03 i 3.04 de la Notice 2023-11, una institució financera podrà reportar un compte preexistent sense TIN estatunidenc i no es determinarà incompliment significatiu si compleix les següents condicions:
-
Declara la data de naixement del titular persona física i controlling person del qual no s'ha obtingut el TIN estatunidenc.
-
Efectua un requeriment anual al titular, sobre qualsevol TIN no subministrat, amb les condicions que s'indiquen a continuació. Per satisfer el requisit de requeriment anual, la institució financera pot triar la forma de comunicació que consideri més adequada per contactar amb el titular.
En el requeriment o comunicació al titular, la institució financera ha d'incloure necessàriament qualsevol dels dos continguts següents:
-
l'adreça del web de l'IRS amb l'enllaç a les FAQ de l'IRS (https://travel.state.gov/content/travel/en/international-travel/while-abroad/Joint-Foreign-Account-Tax-Compliance-FATCA-FAQ.html )
-
una còpia de les FAQ anteriors i, o bé, còpia dels procediments flexibilitzats de l'IRS per a aquests ciutadans, o bé, l'adreça següent per a tals procediments (https://www.irs.gov/individuals/international-taxpayers/relief-procedures-for-certain-former-citizens).
Aquesta obligació començarà a ser exigible per a les presentacions de l'any 2024.
En qualsevol cas, la institució financera ha de conservar els registres de les polítiques i procediments aplicats per complir amb aquests requeriments anuals fins a la fi de l'any 2029.
-
-
Realitza una cerca electrònica anual en les seves bases de dades respecte dels TIN estatunidencs que falten.Aquesta obligació començarà a ser exigible per a les presentacions de l'any 2024.
-
Declara, en cas de no subministrar-se el TIN estatunidenc, amb els codis explicatius inclosos per l'IRS en la seva pregunta freqüent Q6 Reporting (veure pregunta Com es complimenta el camp TIN (NIF estatunidenc) quan no es disposa del mateix?).
Es fa constar que aquesta notificació no impedeix que l'autoritat competent estatunidenc trobi incompliment significatiu per no satisfer obligacions diferents de les d'obtenció i declaració del TIN estatunidenc de comptes preexistents.
Per a més informació, poden consultar el contingut complet de la Notificació (Notice 2023-11) en el següent enllaç:
Foreign Financial Institution Temporary U.S. Taxpayer Identification Number Relief (irs.gov)
La secció 3.05 de la Notice 2023-11 també estableix una sèrie d'obligacions per a l'AEAT, que afecten a les institucions financeres i als titulars de comptes:
-
Les institucions financeres no hauran de discriminar als ciutadans estatunidencs que proporcionin un TIN estatunidenc.
-
Els ciutadans estatunidencs que resideixin a Espanya hauran de facilitar el TIN estatunidenc a les institucions financeres quan se'ls sol·liciti.
-
Les institucions financeres que hagin estat identificades per l'autoritat competent dels EUA com potencialment incomplidores seran objecte de les mesures de control procedents per part de l'AEAT, per tal d'assegurar el compliment de la normativa en matèria de FATCA.
- Quan l'entitat titular del compte sigui una Entitat No Financera i aporteu una declaració de residència fiscal en la que l'única dada que falti sigui el de si és activa o passiva.
No. La mera absència de determinació de la condició d'activa o passiva de l'entitat no obliga a la Institució financera al referit bloqueig. Tot això sens perjudici de contactar amb aquesta entitat perquè completi la declaració amb aquesta dada.
Ha de tenir-se en compte que la condició d'Entitat No Financera Passiva porta amb ell l'obligació d'identificar a les persones que exerceixen el control (
substantial owners ). -
Quan la persona que ostenti la titularitat o el control del compte aporti una declaració de residència fiscal en la que falti la dada del número d'identificació fiscal, si ha estat emès pels Estats Units d'Amèrica.
Sí. El número d'identificació fiscal és una dada essencial de la referida declaració i ha de constar sempre en la mateixa, d'acord amb el que preveu l'apartat 2 de l'article 7 de l'Ordre HAP/1136/2014, de 30 de juny, per la qual s'aprova el Model 290.
En cas que la persona que ostenti la titularitat o control del compte financer segueixi sense aportar la declaració que resulti exigible, malgrat haver-se realitzat un bloqueig total de la mateixa, la Institució financera haurà de comunicar el compte amb tots i cadascun de les dades de què disposi en aquest moment, mentre es mantingui aquesta circumstància. Tot això, sens perjudici de contactar amb aquesta persona perquè aporti la referida declaració.
Respecte de la data de naixement del titular del compte financer (o, si escau, de les persones que exerceixen el control), si la mateixa no es complimenta deixant aquest camp en blanc, es mostrarà un missatge d'avís indicant aquesta circumstància, a l'efecte de què realitzi les actuacions oportunes per intentar obtenir aquesta informació. L'esmentat avís es mostrarà independentment de l'emplenament o no del NIF estatunidenc.
Tingui-se en compte que, per poder beneficiar-se de la flexibilitat permesa després de la publicació per l'IRS de la Notice 2023-11, és requisit imprescindible complimentar la data de naixement del titular persona física o del controlling person.
Pot consultar la pregunta freqüent Quines obligacions ha de complir una institució financera per poder beneficiar-se de la flexibilitat permesa per la Notificació (Notice 2023-11) publicada per l'IRS?
Sí, el TIN (NIF) estatunidenc és obligatori segons el que disposa el Reial decret 1021/2015, Disposició Addicional Tercera, per la qual cosa han de fer-se tots els esforços conforme a la Diligència Deguda per aconseguir-ho.
D'acord amb això, ha d'informar-se del TIN estatunidenc del Titular del compte financer (Account Holder) o, si escau, de les persones que exerceixen el control (Substantial Owners).
El TIN del Titular del compte o del Substantial Owner ha de seguir el format estatunidenc. En cas que no el tingui, ha de posar l'etiqueta “TIN” en el XML i pot complimentar el TIN amb alguns dels codis numèrics facilitats per l'IRS (Internal Revenue Service) si el motiu de la seva absència es correspon amb alguna de les circumstàncies especificades per aquest organisme (cal observar la pregunta Com es complimenta el camp TIN quan no es disposa del mateix?).
En aquest sentit, es recomana consultar les preguntes freqüents Q3 i Q6 publicades per l'IRS (FATCA-FAQs General-reporting), en els següents enllaços:
Format TIN estatunidenc
El contingut de l'etiqueta TIN quan és estatunidenc s'ha d'ajustar als següents formats:
-
Nou dígits consecutius sense guions ni altres separacions (ex., “123456789 ”)
-
Nou dígits amb dos guions, un guió després del tercer dígit i un altre guió després del cinquè dígit (ex., “123-45-6789 ”)
-
Nou dígits amb un guió després del segon dígit (ex., “12-3456789 ”)
-
No s'admetrà quan es complimenti de la següent manera: 000000000 o quan es consignin determinats patrons numèrics com 123456789 i 987654321.
Conseqüències del seu no emplenament
Respecte de les conseqüències (pregunta freqüent Q3 publicada per l'IRS (FATCA-FAQs General-reporting), la no emplenament del TIN estatunidenc no comporta automàticament a una determinació d'incompliment significatiu de l'Acord FATCA; si bé l'IRS tindrà en compte els fets, circumstàncies i causes que han determinat la no emplenament del TIN, i si la institució financera disposa de procediments adequats i dels esforços realitzats per obtenir aquesta informació.
No obstant això, si finalment es conclou que aquesta situació constitueix un incompliment significatiu a l'Acord FATCA, i no s'esmenen aquests errors abans que l'IRS adopti les mesures oportunes, com pot ser la retirada del Número d'identificació d'intermediari global de la institució financera (GIIN) davant l'IRS, a partir d'aquest moment serà d'aplicació als pagaments d'origen estatunidenc realitzats a la institució financera la retenció del 30 per 100.
El maig de 2021 l'IRS (Organisme de l'Administració Tributària estatunidenca) va publicar la pregunta freqüent Q6 Reporting, incloent un llistat de codis que es detallen a continuació.
El gener de 2023, aquesta pregunta freqüent ha estat modificada actualitzant l'esmentat llistat de codis, que igualment es recullen en aquestes FAQ.
Sens perjudici del detall explicat més endavant, ha de tenir-se en compte que, respecte als codis a utilitzar per complimentar l'etiqueta TIN:
-
Durant l'any 2023 s'admetran presentacions que utilitzin, tant els codis anteriors a la Notice 2023-11 (publicats a maig 2021 FAQ 6 Reporting), com els actualitzats després de la Notice 2023-11 (publicats a gener 2023 actualització FAQ 6 Reporting).
-
A partir del 01/01/2024 només s'admetran presentacions amb els codis actualitzats després de la Notice 2023-11 (publicats a gener 2023 actualització FAQ 6 Reporting).
En cas que no hagi pogut obtenir-se el TIN estatunidenc del titular del Compte o de la persona que exerceix el control (Substantial Owner), i aquest TIN sigui obligatori, poden utilitzar-se per complimentar en l'etiqueta TIN els següents codis numèrics facilitats per l'IRS, sempre que concorri alguna de les circumstàncies que es relacionen a continuació:
1.2.1 Comptes Preexistents:
-
Compte preexistent de persona física indicis dels quals de ser estatunidenc són només el lloc de naixement els Estats Units: “222222222 “/ “222-22-2222“ / “22-2222222“.
-
Compte preexistent de persona jurídica o física indicis dels quals de ser estatunidenc són d'altres diferents del lloc de naixement els Estats Units: “444444444“ / “444-44-4444“ / “44-4444444“, concorrent a més algun dels següents fets:
-
S'ha produït un canvi de circumstàncies que determina que l'autocertificació o una altra documentació inicialment obtinguda es consideri incorrecta o no fiable, no havent-se obtingut una nova autocertificació o una altra documentació.
-
El compte inicialment no superava el llindar de declaració i posteriorment l'ha excedit, no havent-se obtingut una autocertificació o una altra documentació.
-
-
Casos específics per a comptes preexistents:
-
Compte preexistent de persona jurídica amb un saldo superior a 1.000.000 de dòlars de titular del qual ENFP estrangera no s'han obtingut acte certificacions, i no han estat identificats indicis estatunidencs en relació amb el seu controlling persons. “666666666“ / “666-66-6666“ / “66-6666666“.
-
Comptes preexistents de les que no es disposa el TIN i el compte ha estat inactiva o “dorment”, però segueix estant per damunt del llindar de declaració, també conegudes com “comptes inactius ”: “777777777“ / “777-77-7777“ / “77-7777777“.
Com a referència els Estats Units defineix “compte inactiu” en el Reglament del Tresor dels EUA ,1.1471-4(d) (6) (ii).
-
1.2.2 Nous Comptes:
-
Compte nou de persona física indicis dels quals de ser estatunidenc són el lloc de naixement els Estats Units: “333333333“ / “333-33-3333“ / “33-3333333“, concorrent a més algun dels següents fets:
-
S'ha produït un canvi de circumstàncies que determina que l'autocertificació inicialment obtinguda en obrir el compte es consideri incorrecta o no fiable, no havent-se obtingut una nova autocertificació.
-
El compte en el moment de la seva obertura no superava el llindar de declaració i posteriorment l'ha excedit, no havent-se obtingut una autocertificació.
-
-
Compte nou de persona jurídica o física indicis dels quals de ser estatunidenc són d'altres diferents del lloc de naixement els Estats Units: “555555555“ / “555-55-5555“ / “55-5555555“, concorrent a més algun dels següents fets:
-
-
S'ha produït un canvi de circumstàncies que determina que l'autocertificació o una altra documentació inicialment obtinguda es consideri incorrecta o no fiable, no havent-se obtingut una nova autocertificació o una altra documentació.
-
El compte en el moment de la seva obertura no superava el llindar de declaració i posteriorment l'ha excedit, no havent-se obtingut una autocertificació o una altra documentació.
-
La utilització d'aquests codis numèrics facilitats per l'IRS no eximeix a l'entitat de continuar desenvolupant els esforços que siguin necessaris amb l'objectiu d'obtenir el TIN estatunidenc. Per exemple, ha de contactar-se anualment amb el titular del compte per sol·licitar el TIN estatunidenc.
En qualsevol altre cas podrà utilitzar-se el codi AAAAAAAAA.
A més, la consignació d'algun dels codis anteriors no impedirà que l'IRS pugui notificar un error indicant que aquest valor consignat és invàlid respecte d'un determinat registre, atès que el TIN estatunidenc seguirà sense estar degudament emplenat.
NOVETAT exercicis 2023 i següents:
L'IRS en la seva recent Notificació (Notice 2023-11) ofereix una flexibilització a les Institucions financeres, que no han estat capaços d'obtenir el TIN estatunidenc, en relació amb certs comptes preexistents que siguin comptes estatunidencs subjectes a comunicació d'informació, si se segueixen els procediments indicats en aquesta notificació. (Veure preguntes Quin és la finalitat de la Notificació (Notice 2023-11) publicada per l'IRS? S'aplica a tota mena de comptes? i Quines obligacions ha de complir una institució financera per poder beneficiar-se de la flexibilitat permesa per la Notificació (Notice 2023-11) publicada per l'IRS? ).
Així mateix, l'IRS ha actualitzat el gener de 2023, la pregunta freqüent Q 6 Reporting, amb els codis numèrics actualitzats a complimentar en l'etiqueta TIN.
-
Durant l'any 2023 s'admetran presentacions que utilitzin, tant els codis anteriors a la Notice 2023-11 (publicats a maig 2021 FAQ 6 Reporting), com els actualitzats després de la Notice 2023-11 (publicats a gener 2023 actualització FAQ 6 Reporting).
-
A partir del 01/01/2024 només s'admetran presentacions amb els codis actualitzats després de la Notice 2023-11 (publicats a gener 2023 actualització FAQ 6 Reporting), que es detallen a continuació.
L'ús d'aquests codis permetrà a l'IRS entendre millor els fets i circumstàncies que subjeuen en la falta d'emplenament del TIN estatunidenc. L'actualització dels codis del camp TIN (NIF estatunidenc) i els seus requisits i condicions són les següents:
1.2.1 Comptes Preexistents:
-
“222222222 “/ “222-22-2222“ / “22-2222222 “: Compte preexistent de persona física indicis dels quals de ser estatunidenc són només el lloc de naixement els Estats Units, diferent d'un compte declarat amb el codi “000222111”. Aquest codi té prioritat si qualsevol altre codi (diferent de 000222111) també pogués resultar aplicable.
-
“000222111” / “000-22-2111” / “00-0222111 ”: Compte preexistent de dipositària persona física indicis dels quals de ser estatunidenc són només el lloc de naixement els Estats Units. A més, la IF ha de determinar que el titular del compte és resident de la jurisdicció on es manté el compte a efectes fiscals i de prevenció de blanqueig de capitals. Com a referència, “compte de dipòsit” es defineix en l'Acord entre el Regne d'Espanya i els Estats Units d'Amèrica (FATCA (BOE-A-2014-6854)). Aquest codi té prioritat si qualsevol altre codi pogués resultar també aplicable.
-
“444444444” / “444-44-4444” / “44-4444444 ”: Compte preexistent de persona jurídica o física indicis dels quals de ser estatunidenc són d'altres diferents del lloc de naixement als Estats Units i a més concorre algun dels següents fets:
-
S'ha produït un canvi de circumstàncies que ha donat lloc a què un o més indicis estatunidencs s'associïn al compte o que l'autocertificació o una altra documentació inicialment obtinguda es consideri incorrecta o no fiable, no havent-se obtingut una autocertificació vàlida o una altra documentació posterior al canvi de circumstàncies.
- El compte no superava el llindar de declaració a la data de determinació prevista en l'Acord entre el Regne d'Espanya i els Estats Units d'Amèrica (FATCA) i desenvolupat en l'Ordre de creació del model 290, i, posteriorment, l'ha excedit, no havent-se obtingut una autocertificació o una altra documentació.
-
-
Casos específics per a comptes preexistents:
-
“666666666“ / “666-66-6666“ / “66-6666666 : Compte preexistent de persona jurídica amb titular ENFP estrangera amb un o més controlling persons respecte dels quals no s'han obtingut acte certificacions, i no han estat identificats indicis estatunidencs en relació amb qualsevol del controlling persons..
-
“777777777” / “777-77-7777” / “77-7777777 ”: Compte preexistent inactiva o “dorment”. És un compte preexistent en la que no es disposa d'un TIN i que ha estat inactiva o “dorment”, però segueix estant per damunt del llindar de declaració, també coneguda com compte “inactiu”. Un “compte inactiu” és aquella que s'ajusta a la definició establerta en el Reglament del Tresor dels EUA ,1.1471-4(d) (6) (ii) i que no ha tingut cap activitat financera durant tres anys, a excepció de la comptabilització d'interessos. Si per a un compte poguessin resultar aplicables diversos codis TIN, tindrà prioritat l'altre codi que resulti aplicable.
-
1.2.2 Nous Comptes:
-
“333333333” / “333-33-3333” / “33-3333333 ”: Compte nou de persona física indicis dels quals de ser estatunidenc són el lloc de naixement els Estats Units, concorrent a més algun dels següents fets:
-
S'ha produït un canvi de circumstàncies que determina que l'autocertificació inicialment obtinguda en obrir el compte es consideri incorrecta o no fiable, no havent-se obtingut una nova autocertificació.
-
El compte en el moment de la seva obertura no superava el llindar de declaració i posteriorment l'ha excedit, no havent-se obtingut una autocertificació.
-
-
“555555555” / “555-55-5555” / “55-5555555 ”: Compte nou de persona jurídica o física indicis dels quals de ser estatunidenc són d'altres diferents del lloc de naixement als Estats Units, concorrent a més algun dels següents fets:
-
S'ha produït un canvi de circumstàncies que determina que l'autocertificació o una altra documentació inicialment obtinguda es consideri incorrecta o no fiable, no havent-se obtingut una nova autocertificació o una altra documentació.
-
El compte en el moment de la seva obertura no superava el llindar de declaració i posteriorment l'ha excedit, no havent-se obtingut una autocertificació o una altra documentació.
-
1.2.3 Altres casos diferents dels anteriors:
-
“999999999” / “999-99-9999” / “99-9999999 ”: S'utilitzarà aquest codi per a qualsevol compte per a la qual la IF no pugui obtenir el TIN i cap dels altres codis descrits anteriorment resultin aplicables. L'ús d'aquest codi implica que la IF ha completat la seva revisió dels comptes sense TIN estatunidenc i ha aplicat de bona fe els codis TIN als registres quan així era procedent.
La utilització d'aquests codis numèrics facilitats per l'IRS no eximeix a l'entitat de continuar desenvolupant els esforços que siguin necessaris amb l'objectiu d'obtenir el TIN estatunidenc.
A més, la consignació d'algun dels codis anteriors no impedirà que l'IRS pugui notificar un error indicant que aquest valor consignat és invàlid respecte d'un determinat registre, atès que el TIN estatunidenc seguirà sense estar degudament emplenat.
La notificació d'error proporcionarà 120 dies per corregir les incidències, d'acord amb l'Article 5.1 “Errors menors i errors administratius” de l'Acord entre el Regne d'Espanya i els Estats Units d'Amèrica (FATCA) (apartat 4.2.2 de l'Acord d'Autoritats Competents entre els Estats Units i Espanya). En consonància amb l'Acord FATCA (i el ACC si escau), si no es facilita el TIN en el termini de 120 dies, els Estats Units avaluarà les dades rebudes (incloent si la IF compleix amb les condicions establertes en la Notice 2023-11) i si existeix un incompliment significatiu en funció dels fets i circumstàncies (Veure pregunta Reporting FAQ #3 on es detalla el procediment de l'incompliment significatiu).
En cas que el tipus de titular de compte persona jurídica sigui FATCA101, FATCA102 o FATCA103 (etiqueta del XML AccountHolderType) el titular pot no ser estatunidenc.
En aquell cas ha de complimentar en l'etiqueta “TIN” del XML el TIN no estatunidenc en el format del país que el va emetre, així com el país que el va emetre en l'etiqueta “Issuedby”.
En el cas de tipus de titular de compte FATCA104, el titular sempre és estadunidense.
Així, distingim entre els següents casos:
-
En cas del titular del compte sigui persona jurídica tipus FATCA 101 o FATCA 102. En aquest cas, el titular pot no ser estatunidenc, però la persona que exerceix el control sí l'ha de ser (substantial owner)
-
Per al titular de compte quan no és estatunidenc, ha de complimentar el TIN no estatunidenc en el format del país que el va emetre, així com el país que el va emetre. Si no disposa d'aquesta informació haurà de complimentar com TIN el valor “NA” (Not Available) i en país emissor ES.
-
Per a la persona que exerceix el control (substantial owner), ha de complimentar el TIN estatunidenc. Cas no disposar d'ell, pot justificar la seva absència amb alguns dels codis numèrics facilitats per l'IRS, en la mesura en què incorri en alguna de les circumstàncies tipificades per l'IRS.
-
-
En cas que el titular del compte sigui persona jurídica tipus FATCA103. En aquest cas, el titular pot no ser estatunidenc. Per al titular de compte, ha de complimentar-se el TIN no estatunidenc en el format del país que el va emetre, així com el país que el va emetre. Si no disposa d'aquesta informació haurà de complimentar com TIN el valor NA i en país emissor ES.
-
En cas que el titular del compte sigui una persona jurídica tipus FATCA104, ha de complimentar-se el TIN estatunidenc del titular. En cas de no disposar d'ell, pot justificar la seva absència amb alguns dels codis numèrics facilitats per l'IRS, en la mesura en què incorri en alguna de les circumstàncies tipificades per l'IRS.
Recordatori per al cas de Missatges de Presentació d'Anul·lacions. DocTypeIndic FATCA3:
És important indicar que l'anterior només s'aplicar per a registres FATCA1, FATCA2 i FATCA4. EL registre FATCA3 ha de contenir exactament les mateixes dades que es van enviar originalment, en cas contrari es rebrà una notificació de l'IRS per esborrament no idèntic. Per això en cas de FATCA3 es tornarà a presentar el TIN exactament de la mateixa forma que apareix en el registre que es vol esborrar.
Pot obtenir més informació sobre l'estructura correcta del TIN estatunidenc en el següent enllaç de la pàgina web de l'AEAT: