Com presentar una declaració d'exercicis anteriors
Saltar índex de la informacióPeríodes impositius iniciats a partir d'1 de gener de 2023
El Reial decret-llei 18/2022, de 18 d'octubre, introduïx amb la disposició addicional dissetena de la LIS un nou supòsit de llibertat d'amortització pel qual els contribuents podran amortitzar lliurement, durant els períodes impositius que s'inicien o concloguen el 2023, les inversions que s'efectuen en instal·lacions :
-
Destinades a l'autoconsum d'energia elèctrica que utilitzen energia procedent de fonts renovables d'acord amb el que es defineix en el Reial decret 244/2019, de 5 d'abril.
-
Per a ús tèrmic de consum propi que utilitzen energia procedent de fonts renovables, que substituïsquen instal·lacions que utilitzen energia procedent de fonts no renovables fòssils i que siguen posades a disposició del contribuent a partir de l'entrada en vigor del Reial decret-llei 18/2022 (20 d'octubre) i entren en funcionament el 2023.
L'objectiu d'esta mesura és promoure el desplaçament dels combustibles fòssils per energies renovables produïdes de forma autòctona per a contribuir a la millora de la competitivitat de les empreses espanyoles, la lluita contra el canvi climàtic i la millora de la seguretat energètica del país.
Posteriorment, el Reial decret-llei 8/2023, de 27 de desembre, ha modificat la disposició addicional dissetena de la LIS per a prorrogar este supòsit de llibertat d'amortització un any més, pel que les referides inversions es podran també amortitzar lliurement durant els períodes impositius que s'inicien o concloguen el 2024, quan seu entrada en funcionament es produïsca el 2024.
Per tant, les inversions esmentades han de ser posades a disposició del contribuent a partir de 20 de novembre de 2022 i entrar en funcionament el 2023 i 2024.
La quantia de la inversió que podrà beneficiar-se del règim de llibertat d'amortització serà de 500.000 euros.
Per a l'aplicació d'este supòsit de llibertat d'amortització és necessari que durant els 24 mesos següents a la data d'inici del període impositiu en què els elements adquirits entren en funcionament es mantinga la plantilla mig total de l'entitat respecte de la plantilla mitja dels dotze mesos anteriors.
Per al càlcul de la plantilla mig total de l'entitat es prendran les persones empleades, en els termes que dispose la legislació laboral, tenint en compte la jornada contractada en relació amb la jornada completa.
A tindre en compte:
L'ERTO derivats de les situacions previstes en el Reial decret-llei 8/2020 determinen, a l'efecte del càlcul de la plantilla mitja prevista en l'article 38 de la LIS, que no es compute la part del contracte de treball que es trobe suspesa temporalment.
A més, els contribuents hauran d'estar en possessió de la següent documentació que acredite que la inversió utilitza energia procedent de fonts renovables:
-
En el cas de generació d'energia elèctrica, l'Autorització d'Explotació i, en el cas de les instal·lacions amb excedents, l'acreditació de la inscripció en el Registre administratiu d'instal·lacions de producció d'energia elèctrica (RAIPREE) o, en el cas d'instal·lacions de menys de 100kW, el Certificat d'Instal·lacions Elèctriques (CIE) d'acord amb el Reglament Electrotècnic de Baixa Tensió, de conformitat amb el que estableix el Reial decret 244/2019, de 5 d'abril.
-
En el cas de sistemes de producció de gasos renovables (biogàs, biometà, hidrogen renovable), l'acreditació d'inscripció en el Registre d'instal·lacions de producció de gas procedent de fonts renovables regulat en l'article 19 del Reial decret 376/2022, de 17 de maig.
-
En el cas de sistemes de generació d'energia renovable tèrmica (calor i fregisc) industrial o de procés, acreditació de la inscripció en registre o informe de l'òrgan competent en la comunitat autònoma.
-
En el cas de sistemes de generació d'energia renovable tèrmica (calor i fregisc) per a climatització o generació d'aigua calenta sanitària, certificat d'eficiència energètica expedit pel tècnic competent després de la realització de les inversions, que indique la incorporació d'estos sistemes respecte del certificat expedit abans de l'inici de les mateixes.
No podran acollir-se a este incentiu els edificis i aquelles instal·lacions que tinguen caràcter obligatori en virtut de la normativa del Codi Tècnic de l'Edificació, aprovat pel Reial decret 314/2006, de 17 de març, fora que la instal·lació tinga una potencia nominal superior a la mínima exigida.
Este supòsit de llibertat d'amortització és incompatible amb el supòsit de llibertat d'amortització de l'article 102 de la LIS previst per a les entitats de reduïda dimensió, pel que estes entitats hauran d'optar per aplicar un dels dos incentius fiscals.
A tindre en compte:
S'entendrà per autoconsum d'energia elèctrica, el consum per part d'un o diversos consumidors d'energia elèctrica provinent d'instal·lacions de producció pròximes a les de consum i associades als mateixos. S'establixen modalitats d'autoconsum:
-
Modalitat de subministrament amb autoconsum sense excedents. En esta modalitat s'haurà d'instal·lar un mecanisme antiabocat que impedisca la injecció d'energia excedent a la xàrcia de transporte o de distribució.
-
Modalitat de subministrament amb autoconsum amb excedents. En esta modalitat les instal·lacions de producció pròximes i associades a les de consum podran, a més de subministrar energia per a autoconsum, injectar energia excedent en les xàrcies de transporte i distribució.
A tindre en compte:
Es considera energia renovable:
-
La procedent de fonts renovables no fòssils, és a dir, energia eòlica, energia solar (solar tèrmica i solar fotovoltaica) i energia geotèrmica, energia ambiente, energia mareomotriz, energia undimotriz i altres tipus d'energia oceànica, energia hidràulica i energia procedent de biomassa, gasos d'abocador, gasos de plantes de depuració, i biogàs, tal com es definixen en la Directiva (UE) 2018/2001.
-
En el cas de les instal·lacions de producció d'energia elèctrica, només es considerarà energia renovable aquella que procedisca d'instal·lacions de la categoria b) de l'article 2.1 del Reial decret 413/2014, de 6 de juny.
-
En el cas d'instal·lacions que usen bombes de calor accionades elèctricament només es considerarà energia renovable el seu ús per a calor a partir d'un rendiment de factor estacional (SCOPnet) de 2,5 d'acord amb la Decisió 2013/114/UE de la Comissió d'1 de març de 2013.
En cas que tals bombes s'usen per a fregisc, només es considerarà que produïxen energia renovable quan el sistema de refrigeració funcione per damunt del requisit d'eficiència mínim expressat com a factor de rendiment estacional primari i este siga com a mínim 1,4 (SPFplow), de conformitat amb el que disposa el Reglament Delegat (UE) 2022/759 de la Comissió de 14 de desembre de 2021 pel qual es modifica l'annex VII de la Directiva (UE) 2018/2001.
-
En el cas de sistemes de generació d'energia renovable tèrmica (calor i fregisc) per a climatització o generació d'aigua calenta sanitària, únicament s'entendrà que s'ha millorat el consum d'energia primària no renovable quan es reduïsca com a mínim un 30 per cent l'indicador de consum d'energia primària no renovable, o bé s'aconseguisca una millora de la qualificació energètica de les instal·lacions per a obtindre una classe energètica «A» o «B», en la mateixa escala de qualificació.
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2023, la Llei 31/2022, de 23 de desembre, introduïx amb la disposició addicional divuitena de la LIS un nou supòsit d'amortització accelerada per a les inversions en els següents tipus de vehicles elèctrics, segons definició d'annex II del Reglament General de Vehicles, aprovat pel Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre:
-
Vehicle elèctric de cèl·lules de combustible (FCV)
-
Vehicle elèctric híbrid de cèl·lules de combustible (FCHV)
-
Vehicle elèctric de bateries (BEV)
-
Vehicle elèctric d'autonomia estesa (REEV)
-
Vehicle elèctric híbrid enchufable (PHEV)
Els vehicles han de ser nous, estar afectes a activitats econòmiques i entrar en funcionament durant els períodes impositius que s'inicien en els anys 2023, 2024 i 2025.
Complint els requisits anteriors, podran amortitzar-se en funció del coeficient que resulte de multiplicar per 2 el coeficient d'amortització lineal màxim previst en les taules d'amortització oficialment aprovades.
Amb efectes de 30 de juny de 2023, conseqüència de la modificació de la disposició addicional divuitena de la LIS per l'article 190 del Reial decret-llei 5/2023, este supòsit d'amortització accelerada s'amplia a les inversions en noves infraestructures de recarrega de vehicles elèctrics, de potencia normal o d'alta potencia, en els termes definits en l'article 2 de la Directiva 2014/94/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 22 d'octubre de 2014, relativa a la implantació d'una infraestructura per als combustibles alternatius, afectes a activitats econòmiques, i que entren en funcionament durant els períodes impositius que s'inicien en els anys 2023, 2024 i 2025.
Per a l'aplicació d'este supòsit d'amortització accelerada el contribuent haurà de :
-
Aportar la documentació tècnica preceptiva, segons les característiques de la instal·lació, en forma de Projecte o Memòria, prevista en el Reial decret 842/2002, de 2 d'agost, elaborada per l'instal·lador autoritzat degudament registrat en el Registre Integrat Industrial, regulat en el títol IV de la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria, i en la seua normativa reglamentària de desenvolupament.
-
Obtindre el certificat d'instal·lació elèctrica diligenciat per la comunitat autònoma competent.
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2023, la Llei 31/2022, de 23 de desembre, introduïx en l'article 29 de la LIS un tipus de gravamen reduït del 23 per cent per a les entitats import net del qual del volum de negoci del període impositiu immediatament anterior siga inferior a 1 milió d'euros.
A estos efectes, l'import net del volum de negoci es determinarà d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 101 de la LIS.
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2023, la Llei 38/2022, de 27 de desembre, modifica els apartats 1 i 2 de l'article 36 de la LIS per a incrementar els límits màxims de les deduccions per inversions en produccions cinematogràfiques i sèries audiovisuals espanyols i estrangeres:
-
Produccions cinematogràfiques espanyoles
S'eleva de 10 a 20 milions d'euros l'import màxim de la deducció per producció realitzada en territori espanyol. Així mateix, en el cas de sèries audiovisuals s'especifica que la deducció es determina per episodi, sent el límit de 10 milions d'euros per cada episodi produït.
A les Canarias l'import d'esta deducció no podrà ser superior a 36 milions d'euros , quan es tracti de produccions realitzades a les Canarias. En el cas de sèries audiovisuals, la deducció es determinarà per episodi i l'import màxim de deducció serà de 18 milions d'euros .
-
Produccions cinematogràfiques estrangeres
S'eleva de 10 a 20 milions d'euros l'import màxim de la deducció per producció realitzada en territori espanyol. Així mateix, en el cas de sèries audiovisuals s'especifica que la deducció es determina per episodi, sent el límit de 10 milions d'euros per cada episodi produït. A més, s'elimina el límit establit per a determinar la base d'esta deducció a les despeses de personal creatiu.
A les Canarias l'import d'esta deducció no podrà ser superior a 36 milions d'euros , quan es tracti de despeses realitzades a les Canarias. En el cas de sèries audiovisuals, la deducció es determinarà per episodi i l'import màxim de deducció serà de 18 milions d'euros.
A tindre en compte:
L'article 36.1 de la LIS exigix que, com a mínim, la mitat de les despeses que componen la base de la deducció es realitzen en territori espanyol. D'acord amb el criteri de la DGT, a l'efecte del compliment del requisit de territorialització de la despesa, s'entendrà que les despeses han sigut realitzats en el territori espanyol quan els servicis que originen les esmentades despeses es presten efectivament a Espanya, o tractant-se d'entregues de béns quan les mateixes es realitzen en este territori. Tot això independentment de la nacionalitat del proveïdor que subministre els béns o presteu els servicis.
Amb efectes a partir de 25 d'abril de 2023, l'article 7 del Reial decret 249/2023, de 4 d'abril, modifica l'article 61 del Reial decret 634/2015, de 10 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de l'impost sobre Societats (RIS) per a establir l' exclusió de retenció sobre les rendes procedents del reemborsament o transmissió de participacions o accions en els fons o societats d'inversió cotitzats a les institucions d'inversió col·lectiva equivalents en uns altres Estats, independentment del mercat en el que cotitzen.
En este sentit, es modifica la lletra y) de l'article 61 del Reglament de l'impost sobre Societats, establint que no existirà obligació de retindre ni d'ingressar a compte respecte de les rendes derivades del reemborsament o transmissió de participacions o accions emeses per les següents institucions d'inversió col·lectiva:
-
Fons cotitzats i societats d'inversió de capital variable cotitzades regulats per l'article 79 del Reglament de desplegament de la Llei 35/2003, de 4 de novembre, d'institucions d'inversió col·lectiva, aprovat pel Reial decret 1082/2012, de 13 de juliol.
-
Institucions d'inversió col·lectiva constituïdes a l'estranger anàlogues a les esmentades en el número anterior i diferents de les previstes en l'article 54 de la Llei de l'impost, ja cotitzen en un mercat regulat o en un sistema multilateral de negociació, sigui quina sigui composició de l'índex que reproduïsquen, repliquen o prenguen com a referència, sempre que, a més, el reemborsament o transmissió no es realitze en un mercat situat en un país o territori considerat com jurisdicció no cooperativa.
La Llei 28/2022, de 21 de desembre, de foment de l'ecosistema de les empreses emergents, que va entrar en vigor el 23 de desembre de 2022, establix una sèrie d' incentius fiscals per als contribuents de l'impost sobre societats i de l'Impost sobre la Renda de no Residents que obtinguen rendes mitjançant establiment permanent situat en territori espanyol i que tinguen la condició d'empresa emergent conforme a esta Llei:
-
Tributaran al tipus del 15 per cent en els termes establits en l'apartat 1 de l'article 29 de la LIS durant el primer període impositiu en què, tenint la condició d'empresa emergent, la base imposable resulte positiva i en els tres següents, sempre que mantinguen esta condició.
-
Podran sol·licitar a l'Administració tributària de l'Estat, en el moment de la presentació de l'autoliquidació, l' ajornament del pagament del deute tributari corresponent als dos primers períodes impositius en els que la base imposable de l'Impost siga positiva.
L'Administració tributària de l'Estat concedirà l'ajornament, amb dispensa de garanties, per un període de dotze i sis mesos, respectivament, des de la finalització del termini d'ingrés en període voluntari del deute tributari corresponent als citats períodes impositius.
Per a disfrutar d'este benefici, serà necessari que el sol·licitant es trobe al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries en la data en què s'efectue la sol·licitud d'ajornament i, a més, que l'autoliquidació s'este dins del termini establit. No podrà ajornar-se, segons el procediment establit en este apartat, l'ingrés de les autoliquidacions complementàries.
L'ingrés del deute tributari ajornada s'efectuarà en el termini d'un mes des de l'endemà de venciment de cadascun dels terminis assenyalats, sense que tinga lloc la meritació d'interessos de demora.
Així s'estén a totes les empreses emergents l'ajornament del pagament dels deutes tributaris durant els dos primers anys d'activitat
-
No tindran l'obligació d'efectuar els pagaments fraccionats regulats en els articles 40 de la LIS i 23.1 del TRLIRNR que hagen d'efectuar a compte de la liquidació corresponent al període impositiu immediatament posterior a cadascun dels períodes impositius en què s'haja sol·licitat l'ajornament a què fa referència el punt anterior, sempre que en ells es mantinga la condició d'empresa emergent.
A tindre en compte:
La ley 28/2022 establece que se entiende por empresa emergente, a los efectos de esta Ley, toda persona jurídica, incluidas las empresas de base tecnológica creadas al amparo de la Ley 14/2011, de 1 de junio, de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación, que reúna simultáneamente las siguientes condiciones recogidas en dicho artículo. A estos efectes, s'entén per empresa de base tecnològica aquella de la qual activitat requerix la generació o un ús intensiu de coneixement cientificotècnic i tecnologies per a la generació de nous productes, processos o servicis i per a la canalització de les iniciatives d'investigació, desenvolupament i innovació i la transferència de seus resultats
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien l'1 de gener de 2023, la Llei 38/2022, de 27 de desembre, afegix a la LIS la disposició addicional dinovena que establix que la base imposable del grup fiscal es determinarà d'acord amb el que disposa l'article 62 de la LIS, si bé en relació amb el que és assenyalat en el primer incís de la lletra a) de l'apartat 1 de l'article 62 de la LIS, la suma de bases es referirà a les bases imposables positives i al 50 per cent de les bases negatives individuals corresponents a totes i cadascuna de les entitats integrants del grup fiscal, tenint en compte les especialitats contingudes en l'article 63 de la LIS.
Amb efectes per als períodes impositius successius, l'import de les bases imposables negatives individuals no incloses en la base imposable del grup fiscal per l'esmentat anteriorment, s'integrarà en la base imposable del mateix per parts iguals a cada un dels deu primers períodes impositius que s'inicien a partir de l'1 de gener de 2024, fins i tot en cas que alguna de les entitats amb bases imposables individuals negatives a què es referix l'apartat anterior quede exclosa del grup.
En el supòsit de pèrdua del règim de consolidació fiscal o d'extinció del grup fiscal, l'import de les bases imposables negatives individuals a què es referix el primer paràgraf que estiga pendent d'integració en la base imposable del grup, s'integrarà durant l'últim període impositiu en què el grup tribute en el règim de consolidació fiscal.
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2023, la Llei 31/2022, de 23 de desembre, introduïx les següents modificacions en relació amb el règim especial de la Zona Especial Canària (d'ara endavant, ZEC):
-
En la lletra c) de l'article 42.1 de la Llei 19/1994 s'establix, per als contribuents que realitzen les operacions de comerç de béns a les que es referix la lletra a) (ii) de l'apartat 1 de l'article 44 d'esta Llei, l'obligació de subscriure trimestralment declaració informativa d'operacions amb béns realitzades fora del ZEC on es farà constar l'origen i destí de les mercaderies, la tipologia de mercaderies, quantitat i reste d'informació requerida, d'acord amb el codi duaner de la Unió i altra normativa aplicable. Igualment hauran de portar registre de la documentació duanera corresponent.
-
Es dóna una nova redacció a l'article 44 de la Llei 19/1994 a l'efecte de determinar la part de la base imposable de l'entitat del ZEC que, a l'efecte de l'aplicació del tipus especial de gravamen, es derive de les operacions realitzades material i efectivament en l'àmbit geogràfic del ZEC.
-
S'afegix l'article 50 bis al Reglament de desplegament de la Llei 19/1994, aprovat pel Reial Decret 1758/2007, de 28 de desembre, per a establir en relació amb la determinació de la part de base imposable corresponent a operacions realitzades efectiva i materialment en l'àmbit geogràfic del ZEC en quins casos es considera que les aeronaus contribuïxen a millorar les connexiones de les Illes Canàries.
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2028, la disposició addicional setantena de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, introduïx el Règim fiscal especial de les Illes Balears, en reconeixement del fet específic i diferencial de la seua insularitat.
Este règim especial permet aplicar als contribuents de l'impost sobre societats i de l'Impost sobre la Renda de no Residents els següents beneficis fiscals :
-
Reserva per a inversions a les Illes Balears
Els contribuents tindran dret a una reducció en la base imposable de les quantitats que, amb relació als seus establiments situats a les Illes Balears, destinen dels seus beneficis a la reserva per a inversions.
Esta reducció s'aplicarà a les dotacions que en cada període impositiu es facen a la reserva per a inversions fins el límit del 90 per cent de la part de benefici obtingut en el mateix període que no siga objecte de distribució, quan procedisca d'establiments situats a les Illes Balears.
En cap cas l'aplicació de la reducció podrà determinar que la base imposable siga negativa.
Les quantitats destinades a la reserva per a inversions a les Illes Balears hauran de materialitzar-se en el termini màxim de tres anys, comptats des de la data de la meritació de l'impost corresponent a l'exercici en què s'ha dotat la mateixa, en la realització d'alguna de les inversions recollides en la normativa.
Els elements patrimonials en què es materialitze la inversió hauran d'estar situats o ser rebuts en l'arxipèlag balear, utilitzats en el mateix, afectes i necessaris per al desenvolupament d'activitats econòmiques del contribuent, llevat en el cas dels que contribuïsquen a la millora i protecció del medi ambient en el territori balear.
A més, els contribuents podran dur a terme inversions anticipades, que es consideraran com materialització de la reserva per a inversions que es dote amb càrrec a beneficis obtinguts durant el període impositiu en el que es realitza la inversió o en els tres posteriors, sempre que es complisquen requisits exigits.
La materialització i el seu sistema de finançament es comunicaran conjuntament amb la declaració de l'impost sobre societats del període impositiu en què es realitzen les inversions anticipades.
L'aplicació del benefici de la reserva per a inversions serà incompatible, per als mateixos béns i despeses, amb les deduccions per a incentivar la realització de determinades activitats regulades en el capítol IV del títol VI de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats. També serà incompatible per als mateixos béns i despeses amb qualsevol benefici fiscal o mesura de diferent naturalesa que tinga la condició d'ajuda estatal baix el Dret de la Unió Europea, si esta acumulació excedira els límits establits en l'Ordenament comunitari que, en cada cas, resulten d'aplicació.
-
Règim especial per a empreses industrials, agrícoles, ramaderes i pesqueres
S'establix una bonificació del 10 per cent de la quota íntegra corresponent als rendiments derivats de la venda de béns corporals produïts a les Illes Balears per ells mateixos, propis d'activitats agrícoles, ramaderes, industrials i pesqueres, en este últim cas en relació amb les captures efectuades en la seua zona pesquera i aqüícola. Es podran beneficiar d'esta bonificació les persones o entitats domiciliades a les Illes Balears o en uns altres territoris que es dediquen a la producció de tals béns en l'arxipèlag, mitjançant sucursal o establiment permanent.
L'aplicació de la bonificació en cada període impositiu requerirà que la plantilla mitja de l'entitat durant este període no siga inferior a la plantilla mitja corresponent als dotze mesos anteriors a l'inici del primer període impositiu en què tinga efectes el règim previst en este apartat.
Quan l'entitat s'haja constituït dins de l'assenyalat termini anterior de dotze mesos es tindrà en compte la plantilla mitja que resulte d'aquell període.
Esta bonificació es podrà incrementar fins el 25 per cent durant aquells períodes impositius s'haja produït un incremente de plantilla mitja no inferior a la unitat respecte de la plantilla mitja del període impositiu anterior i este incremente es mantinga durant, com a mínim, un termini de tres anys a partir de la data de finalització del període impositiu en el que s'aplique esta bonificació incrementada.
Quan l'entitat s'haja constituït durant el primer període impositiu en què tinga efectes el règim fiscal especial, l'aplicació de la bonificació requerirà que esta entitat complisca els requisits perquè resulte d'aplicació el tipus de gravamen reduït per a entitats de nova creació regulats en l'article 29.1 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats. En este cas, se seguiran les regles establides en este número.
La bonificació no serà aplicable als rendiments derivats de la venda de béns corporals produïts a les Illes Balears propis d'activitats de construcció naval, fibres sintètiques, indústria de l'automòbil, siderúrgia i indústria del carbó.
La redacció donada, per la Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, a la disposició addicional primera de la Llei 36/2006, de 29 de novembre, de mesures per a la prevenció del frau fiscal, adequa el terme de paradisos fiscals al concepte de «jurisdiccions no cooperatives». Així mateix, s'actualitzen els criteris per a la determinació dels països i territoris que tenen la consideració de jurisdiccions no cooperatives.
Així, l'Ordre HFP/115/2023, de 9 de febrer, aprova una nova relació de països i territoris que tenen la consideració de jurisdiccions no cooperatives.
L'Ordre va entrar en vigor l'11 de febrer de 2023 i és aplicable als tributs sense període impositiu meritats a partir de seu entrada en vigor i als altres tributs període impositiu del qual s'inicie des d'aquell moment.
No obstant això, per als països o territoris inclosos en la nova llesta que no estigueren inclosos en l'antiga llesta del Reial decret 1080/1991, l'Ordre HFP/115/2023 va entrar en vigor l'11 d'agost de 2023 i és aplicable als tributs sense període impositiu meritats a partir de seu entrada en vigor, i als altres tributs període impositiu del qual s'inicie des d'aquell moment.
Gravamen temporal energètic
La despesa pel gravamen energètic previst amb caràcter temporal durant els anys 2023 i 2024 i el seu pagament anticipat, no serà fiscalment deduïble a l'efecte de la determinació de la base imposable de l'impost sobre societats, segons el que estableix l'article 2.6 de la Llei 38/2022, de 27 de desembre, per a l'establiment de gravàmens temporals energètic i d'entitats de crèdit i establiments financers de crèdit i per la qual es cregui l'impost temporal de solidaritat de les grans fortunes, i es modifiquen determinades normes tributàries.
Gravamen temporal d'entitats i establiments financers de crèdit
La despesa pel gravamen d'entitats de crèdit i establiments financers de crèdit previst amb caràcter temporal durant els anys 2023 i 2024 i el seu pagament anticipat, no serà fiscalment deduïble a l'efecte de la determinació de la base imposable de l'impost sobre societats segons el que estableix l'article 2.6 de la Llei 3872022 de 27 de desembre, per a l'establiment de gravàmens temporals energètic i d'entitats de crèdit i establiments financers de crèdit i per la qual es cregui l'impost temporal de solidaritat de les grans fortunes, i es modifiquen determinades normes tributàries.
El Tribunal Constitucional en Sentencia 11/2024, de 18 de gener de 2024, declara la inconstitucionalitat i nul·litat de la disposició addicional quinzena i l'apartat 3 de la disposició transitòria setzena de la LIS, en la redacció donada per l'article 3. Primer, apartats Un i Dos del Reial decret-llei 3/2016, de 2 de desembre, pel qual s'adopten mesures en l'àmbit tributari dirigits a la consolidació de les finances públiques i altres mesures urgents en matèria social, que regulaven:
-
L'establiment de límits especials a la compensació de bases imposables negatives i a la imputació de dotacions per deteriorament de crèdits i altres actius i de determinades provisions per a contribuents del qual INCN siga com a mínim de 20 milions d'euros durant els 12 mesos anteriors a la data en què s'inicie el període impositiu.
-
La introducció d'un nou límit a les deduccions per a evitar la doble imposició també per a grans empreses.
-
L'obligació de revertir en un determinat termini màxim els deterioraments deduïts en exercicis fiscals anteriors pels contribuents.