Com presentar una declaració d'exercicis anteriors
Saltar índex de la informacióPeríodes impositius iniciats a partir d'1 de gener de 2022
Per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2022, la disposició final segona del Reial decret Llei 18/2022, per tal d'efectuar la transposició de l'article 9 bis de la Directiva (UE ) 2016/1164, modifica l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats, de tal manera que les entitats en règim d'atribució de rendes, amb caràcter general, no tributaran per l'impost sobre societats, a excepció de les que els siga aplicable l'apartat 12 de l'article 15 bis de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats.
D'esta manera mitjançant la modificació de la Llei 27/2014, de l'impost sobre societats, s'incorpora el mandat de l'article 9 bis de la Directiva (UE ) 2016/1164 a l'articulat d'esta Llei amb la finalitat que certes entitats en règim d'atribució de rendes situades en territori espanyol es convertixen en contribuents de l'impost sobre societats quan es donen les condicions i respecte de determinades rendes que pogueren generar una asimetria híbrida amb tercers països. Tenint en compte l'anterior, l'entitat en règim d'atribució de rendes que donen lloc a l'asimetria hibrida referida està obligada al compliment de les obligacions comptables i registrals que corresponga al mètode de determinació de les seues rendes, incloses les que tributen segons este Impost.
La Llei 22/2021, de 28 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2022, amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2022, afegix l'apartat 2 a l'article 30 de la LIS per a introduir el concepte de quota líquida que es definix com el resultat d'aplicar sobre la quota íntegra, les bonificacions i deduccions que procedisquen previstes en la normativa de l'Impost, sense que puga ser negativa.
En relació amb el que és anterior, es modifica l'article 41 de la LIS relativa a la deducció de les retencions, ingressos a compte i pagaments fraccionats, per a substituir la menció a la quota íntegra per la de quota líquida o quota líquida mínima, segons corresponga.
En este mateix sentit, es modifica l'article 71.1 de la LIS relativa a les deduccions i bonificacions de la quota íntegra del grup fiscal, per a introduir la definició de quota líquida del grup fiscal com el resultat de minorar la quota íntegra d'este grup en l'import de les deduccions i bonificacions previstes en els Capítols II, III i IV del Títol VI de la LIS, així com qualsevol altra deducció que poguera resultar d'aplicació, sense que puga ser negativa.
La Llei 22/2021, de 28 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2022, amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2022, establix en l'article 30 bis de la LIS una tributació mínima del 15 % de la base imposable per a aquells contribuents de l'Impost amb un import net del volum de negoci igual o superior a vint milions de € i si més no, per a què tributen en el règim de consolidació fiscal.
A estos efectes, la quota líquida no podrà ser inferior al resultat d'aplicar el 15 % a la base imposable, minorada o incrementada per la reserva d'anivellament, i minorada en la Reserva per a inversions a les Canarias. Esta quota tindrà el caràcter de quota líquida mínima.
El que disposen els paràgrafs anteriors, no serà aplicable als contribuents que tributen als tipus de gravamen del 10 %, 1 % i 0 % prevists en els apartats 3, 4 i 5 de l'article 29 de la LIS, ni a les SOCIMI.
El tipus de tributació mínima referit del 15 % serà del 10 % per a les entitats de nova creació, tipus general del qual és del 15 %, i del 18 % per a les entitats de crèdit i d'exploració, investigació i explotació de jaciments i emmagatzematges subterranis d'hidrocarburs tipus general del qual és del 30 %.
En les entitats cooperatives, la quota líquida mínima no podrà ser inferior al resultat d'aplicar el 60 % a la quota íntegra calculada d'acord amb el que disposa la Llei 20/1990, de 19 de desembre, sobre Règim Fiscal de les Cooperatives.
Les entitats de la Zona Especial Canària, la base imposable positiva sobre la qual s'aplique el percentatge no inclourà la part de la mateixa corresponent a les operacions realitzades material i efectivament en l'àmbit geogràfic d'esta Zona que tribute al tipus de gravamen especial regulat en l'article 43 de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canarias.
Les regles per a determinar la quota líquida mínima en l'impost sobre societats són les següents:
En primer lloc, es minorarà la quota íntegra en l'import de les bonificacions que siguen aplicables, incloses les regulades en la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canarias, i en l'import de la deducció prevista en l'article 38 bis de la Llei 27/2014.
En segon lloc, s'aplicaran les deduccions per doble imposició regulades en els articles 31, 32, 100 i disposició transitòria vint-i-tresena de la Llei 27/2014, respectant els límits que resulten d'aplicació en cada cas.
Si com a conseqüència de les operacions anteriors:
-
Resulta una quantia inferior a la quota líquida mínima calculada segons el que és assenyalat en els paràgrafs anteriors, aquella quantia tindrà, com a excepció , la consideració de quota líquida mínima.
-
Resulta una quantia superior a l'import de la quota líquida mínima calculada segons el que és assenyalat en els paràgrafs anteriors, s'aplicaran els restants deduccions que resulten procedents, amb els límits aplicables en cada cas, fins l'import d'esta quota líquida mínima.
Les deduccions import del qual es determine d'acord amb el que disposa la Llei 20/1991, de 7 de juny, de modificació dels aspectes fiscals del Règim Econòmic Fiscal de les Canarias, i en la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canarias, s'aplicaran, respectant els seus propis límits, encara que la quota líquida resultant siga inferior a l'esmentada quota líquida mínima.
Les quantitats no deduïdes per aplicació de les regles anteriors podran deduir-se durant els períodes impositius següents d'acord amb la normativa aplicable en cada cas.
A tindre en compte:
La llibertat d'amortització en inversions que utilitzen energies procedents de fonts renovables s'aplicarà durant els períodes impositius que s'inicien o concloguen l'any 2023, sempre que, durant els 24 mesos següents a la data d'inici del període impositiu en què els elements adquirits entren en funcionament, la plantilla mig total de l'entitat es mantinga respecte de la plantilla mitja dels dotze mesos anteriors, no obstant això les inversions poden ser posades a disposició del contribuent a partir de 20 d'octubre de 2022.
L'article 22 del Reial decret Llei 18/2022, de 18 d'octubre, pel qual s'aproven mesures de reforce de la protecció dels consumidors d'energia i de contribució a la reducció del consum de gas natural en aplicació del "Pla + seguretat per a la teua energia (+SE)”, introduïx una nova disposició addicional dissetena en la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'impost sobre societats, per la qual els contribuents podran amortitzar lliurement les inversions que s'efectuen en instal·lacions destinades a l' autoconsum d'energia elèctrica, així com aquelles instal·lacions per a ús tèrmic de consum propi, sempre que utilitzen energia procedent de fonts renovables, substituïsquen instal·lacions que utilitzen energia procedent de fonts no renovables fòssils i que siguen posades a disposició del contribuent a partir de l'entrada en vigor del Reial decret-llei 18/2022 (20 d'octubre) i entren en funcionament el 2023 .
S'amortitzaran lliurement durant els períodes impositius que s'inicien o concloguen durant este any, sempre que, durant els 24 mesos següents a la data d'inici del període impositiu en què els elements adquirits entren en funcionament, la plantilla mig total de l'entitat es mantinga respecte de la plantilla mitja dels dotze mesos anteriors.
No obstant això, els edificis no podran acollir-se a la llibertat d'amortització regulada en esta disposició.
La quantia màxima de la inversió que podrà beneficiar-se del règim de llibertat d'amortització serà de 500.000 €.
Les entitats a les que els siguen aplicables els incentius fiscals per a les petites empreses prevists en el capítol XI del títol VII de la Llei 27/2014 de 27 de novembre, de l'impost sobre societats, podran optar entre aplicar el règim de llibertat d'amortització previst en l'article 102 d'esta Llei o aplicar el règim de llibertat d'amortització regulat en esta disposició.
Per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2022, la disposició final segona del Reial decret Llei 18/2022, de 18 d'octubre, per tal d'efectuar la transposició de l'article 9 bis de la Directiva (UE) 2016/1164, incorpora un nou supòsit d'asimetria híbrida en l'apartat 12 de l'article 15 bis de la LIS, passant els actuals apartats 12 i 13 a numerar-se com apartats 13 i 14, respectivament.
Amb este nou supòsit es transposa el contingut de l'article 9 bis de la Directiva (UE ) 2016/1164, que regula un cas d'asimetries híbrides invertides obligant als Estats membres a tractar fiscalment com residents a les entitats fiscalment transparents que siguen considerades per la legislació dels països de residència dels seus partícips majoritaris com entitats subjectes a imposició personal sobre la renda, per a evitar una situació d'asimetria híbrida en la que determinades rendes no tributen en cap país o territori, açò és, no tributen ni en sede de les entitats en règim d'atribució de rendes ni en sede dels seus partícips ni de l'entitat pagadora d'estes rendes.
Així, amb l'objectiu de què certes entitats en règim d'atribució de rendes situades en territori espanyol no donen lloc a una asimetria híbrida, es convertixen en contribuents de l'impost sobre societats per determinades rendes positives que corresponga atribuir a tots els partícips residents en països o territoris que consideren a l'entitat en atribució de rendes com a contribuent per imposició personal sobre la renda, quan es donen les següents condicions :
-
Una entitat en règim d'atribució de rendes en la que una o diverses entitats, vinculades entre si participen directament o indirectament en qualsevol dia de l'any, en el capital, en els fons propis, en els resultats o en els drets de vote en un percentatge igual o superior al 50 %; i
-
Que siguen residents en països o territoris que qualifiquen a l'entitat en règim d'atribució com a contribuent per un impost personal sobre la renda.
Les rendes positives esmentades són les següents:
-
Les obtingudes en territori espanyol que estiguen subjectes i exemptes de tributació a l'IRNR.
-
Les obtingudes a l'estranger que no estiguen subjectes o estiguen exemptes de tributació per un impost exigit pel país o territori de l'entitat o entitats pagadores de tals rendes.
En estos casos, el període impositiu coincidirà amb l'any natural en el que s'obtinguen tals rendes. La resta de rendes obtingudes per l'entitat en atribució de rendes s'atribuiran als socis, hereus, comuners o partícips d'acord amb l'aplicació del règim d'atribució de rendes regulat en la Secció 2a del títol X de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.
L'entitat en règim d'atribució de rendes que aplique este nou supòsit està obligada al compliment de les obligacions comptables i registrals que corresponga al mètode de determinació de les seues rendes, incloses les que tributen segons l'impost sobre societats.
En relació amb el que és anterior, la disposició final segona del Reial decret-Llei 18/2022 modifica també l'apartat 2 de l'article 6 de la LIS, establint que les entitats en règim d'atribució de rendes no tributaran per l'impost sobre societats, a excepció del que disposa l'apartat 12 de l'article 15 bis de la LIS.
Amb efectes per als períodes impositius iniciats a partir d'1 de gener de 2021, la disposició final quinta de la Llei 38/2022, de 27 de desembre, introduïx en l'article 39.7 de la LIS en relació amb les deduccions previstes en els apartats 1 i 3 de l'article 36 de la LIS que pot aplicar-se el contribuent que participa en el finançament de produccions espanyoles de llargmetratges i curtmetratges cinematogràfics i de sèries audiovisuals de ficció, animació, documental o producció i exhibició d'espectacles en visc d'arts escèniques i musicals, les següents modificacions :
-
El contribuent que participe en el finançament podrà aplicar estes deduccions no només quan aporte quantitats destinades a finançar la totalitat o part dels costos de la producció, sinó també quan incórrega en les despeses per a l'obtenció de còpies, publicitat i promoció a càrrec del productor fins el límit del 30 % dels costos de producció, sempre que no adquirisca els drets de propietat intel·lectual o d'una altra índole respecte dels resultats de les produccions o espectacles, de la qual propietat haurà de ser si més no del productor.
-
Les quantitats per a finançar els costos de producció podran aportar-se en qualsevol fase de la producció, amb caràcter previ o posterior al moment en què el productor incórrega en els citats costos de producció, i fins l'obtenció dels certificats de nacionalitat i el certificat que acredite el caràcter cultural en relació amb seu contingut, així com l'obtingut per l'Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música, segons siga el cas. Les quantitats per a finançar les despeses per a l'obtenció de còpies, publicitat i promoció a càrrec del productor a què es referix l'apartat anterior podran aportar-se amb caràcter previ o posterior al moment en què el productor incórrega en els citats despeses, però mai després del període impositiu en què el productor incórrega en els mateixos.
-
El contribuent que participe en el finançament determinarà l'import de les deduccions previstes en els apartats 1 i 3 de l'article 36 de la LIS en les mateixes condicions que s'hagueren aplicat al productor, sempre que hagen sigut generades per este últim. L'import màxim de la deducció generada pel productor que el contribuent que participe en el finançament podrà aplicar serà el resultat de multiplicar per 1,20 l'import de les quantitats que este últim haja aportat per a finançar els citats costos de producció o les despeses per a l'obtenció de còpies, publicitat i promoció a càrrec del productor. L'excés de deducció podrà ser aplicat pel productor que haja generat el dret a la mateixa.
-
Quant a l'obligació de subscriure un contracte de finançament, es permet que tant el productor com els contribuents que participen en el finançament subscriguen un o més contractes de finançament, que podran firmar-se en qualsevol fase de la producció. A més, es modifiquen els extrems que han de contindre els contractes de finançament, afegint la identitat dels contribuents que participen en el finançament i el pressuposat i la forma de finançament de les despeses per a l'obtenció de còpies, publicitat i promoció a càrrec del productor.
-
En relació amb la comunicació a l'Administració tributària que ha de realitzar el contribuent que participa en el finançament, s'establix que esta haurà d'estar subscrita tant pel productor com pel contribuent que participa en el finançament, amb anterioritat a la finalització del període impositiu en què este últim tinga dret a aplicar la deducció.
-
S'establix que el contribuent que participa en el finançament no podrà aplicar les deduccions referides en els paràgrafs anteriors quan estiga vinculat, en els termes establits per l'article 18 de la LIS, amb el contribuent que genere el dret a aplicar estes deduccions.
-
S'afegix que l'import de la deducció que aplique el contribuent que participa en el finançament haurà de tindre's en compte a l'efecte de l'aplicació del límit conjunt del 25 % establit en l'article 39.1 de la LIS. Este límit s'elevarà al 50 % quan l'import de la deducció prevista en els apartats 1 i 3 de l'article 36 de la LIS, que corresponga al contribuent que participa en el finançament, siga igual o superior al 25 % de la seua quota íntegra minorada en les deduccions per a evitar la doble imposició internacional i les bonificacions.
La disposició final quinta de la Llei 12/2022, de 30 de juny, de regulació per a l'impuls dels plans de pensions de treball, per la qual es modifica el text refós de la Llei de Regulació dels Plans i Fons de Pensions, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2002, de 29 de novembre, amb efectes per als períodes impositius que comiencen a partir de 2 de juliol de 2022, afegix l'article 38 ter a la LIS, per a incorporar una nova deducció en la quota íntegra per contribucions empresarials a sistemes de previsió social empresarial imputades a favor dels treballadors.
A estos efectes, el contribuent podrà aplicar una deducció en la quota íntegra del 10 % de les contribucions empresarials imputades a favor dels treballadors amb retribucions brutes anuals inferiors a 27.000 €, sempre que tals contribucions es realitzen a plans de pensions de treball, a plans de previsió social empresarial, a plans de pensions regulats en la Directiva (UE ) 2016/2341 del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de desembre de 2016, de què siga promotor este contribuent.
En el cas de treballadors amb retribucions brutes anuals iguals o superiors a 27.000 €, la deducció es calcularà sobre la part proporcional de les contribucions empresarials que corresponguen als 27.000 € citats en el paràgraf anterior.
Amb efectes de 2 de març de 2022, la disposició addicional sisena del Reial decret-llei 3/2022, d'1 de març, establix que les persones jurídiques i els establiments permanents residents en territori espanyol constituïts amb motiu de la celebració de la final de la «UEFA Europa League 2022» a Sevilla, per l'entitat organitzadora o pels equips participants, estaran exemptes de l'impost sobre societats i de l'Impost de la Renda de No Residents, respectivament, per les rendes obtingudes durant la celebració de l'esdeveniment i en la mesura en què estiguen directament relacionades amb la seua participació en ell.
A més, estaran exemptes les rendes obtingudes sense establiment permanent per l'entitat organitzadora o pels equips participants, generades amb motiu de la celebració d'esta final i en la mesura en què estiguen directament relacionades amb la seua participació en ella.
La disposició final trenta-sisena de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2023, establix que les persones jurídiques residents a Espanya constituïdes amb motiu de l' organització i celebració de la XXXVII Copa Amèrica a la ciutat de Barcelona per l'entitat organitzadora de la mateixa o pels equips participants, estaran exemptes de l'impost sobre societats per les rendes obtingudes des de l'1 d'abril de 2022 fins el 31 de desembre de 2025 amb motiu de l'esdeveniment i en la mesura en què estiguen directament relacionades amb la seua participació en ell.
A més, estaran exemptes les rendes obtingudes pels establiments permanents que l'entitat organitzadora de la «XXXVII Copa Amèrica Barcelona» o els equips participants constituïsquen a Espanya durant l'esdeveniment amb motiu de la seua celebració.
La Llei 28/2022, de 21 de desembre, de foment de l'ecosistema de les empreses emergents, que va entrar en vigor el 23 de desembre de 2022, establix una sèrie d' incentius fiscals per als contribuents de l'impost sobre societats i de l'Impost sobre la Renda de no Residents que obtinguen rendes mitjançant establiment permanent situat en territori espanyol i que tinguen la condició d'empresa emergent conforme al títol preliminar d'esta Llei:
-
Tributaran al tipus del 15 %en els termes establits en l'apartat 1 de l'article 29 de la LIS durant el primer període impositiu en què, tenint la condició d'empresa emergent, la base imposable resulte positiva i en els tres següents, sempre que mantinguen esta condició.
-
Podran sol·licitar a l'Administració tributària de l'Estat, en el moment de la presentació de l'autoliquidació, l' ajornament del pagament del deute tributari corresponent als dos primers períodes impositius en els que la base imposable de l'Impost siga positiva.
L'Administració tributària de l'Estat concedirà l'ajornament, amb dispensa de garanties, per un període de dotze i sis mesos, respectivament, des de la finalització del termini d'ingrés en període voluntari del deute tributari corresponent als citats períodes impositius.
Per a disfrutar d'este benefici, serà necessari que el sol·licitant es trobe al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries en la data en què s'efectue la sol·licitud d'ajornament i, a més, que l'autoliquidació s'este dins del termini establit. No podrà ajornar-se, segons el procediment establit en este apartat, l'ingrés de les autoliquidacions complementàries.
L'ingrés del deute tributari ajornada s'efectuarà en el termini d'un mes des de l'endemà de venciment de cadascun dels terminis assenyalats, sense que tinga lloc la meritació d'interessos de demora.
Així s'estén a totes les empreses emergents l'ajornament del pagament dels deutes tributaris durant els dos primers anys d'activitat
-
No tindran l'obligació d'efectuar els pagaments fraccionats regulats en els articles 40 de la LIS i 23.1 del TRLIRNR que hagen d'efectuar a compte de la liquidació corresponent al període impositiu immediatament posterior a cadascun dels períodes impositius en què s'haja sol·licitat l'ajornament a què fa referència el punt anterior, sempre que en ells es mantinga la condició d'empresa emergent.
A tindre en compte:
La ley 28/2022 establece que se entiende por empresa emergente, a los efectos de esta Ley, toda persona jurídica, incluidas las empresas de base tecnológica creadas al amparo de la Ley 14/2011, de 1 de junio, de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación, que reúna simultáneamente las siguientes condiciones recogidas en dicho artículo. A estos efectes, s'entén per empresa de base tecnològica aquella de la qual activitat requerix la generació o un ús intensiu de coneixement cientificotècnic i tecnologies per a la generació de nous productes, processos o servicis i per a la canalització de les iniciatives d'investigació, desenvolupament i innovació i la transferència de seus resultats
En relació amb el règim especial de les entitats dedicades a l'arrendament d'habitatge, la Llei 22/2021, de 28 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2022, amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2022, reduïx el percentatge de bonificació del 85 % aplicable a la part de quota íntegra que corresponga a les rendes derivades de l'arrendament d'habitatges, a un 40 %.
A tindre en compte:
A l'efecte del càlcul del valor de l'actiu d'una entitat acollida al règim especial susceptible de generar rendes que tinguen dret a l'aplicació de la bonificació prevista, la Direcció General dels Tributs ha declarat expressament que no han d'incloure's els immobles que es troben arrendats com oficines, encara que disposen de cèdula d'habitabilitat com a habitatge.
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2022, la Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, introduïx en la LIS les següents modificacions en relació amb les SICAV:
-
Es modifica la lletra a) de l'article 29.4 de la LIS, per a establir els requisits addicionals que han de complir els socis perquè les SICAV puguen aplicar el tipus de gravamen de l'1 %:
-
Número mínim d'accionistes
Es computaran exclusivament aquells accionistes que siguen titulars d'accions per un import igual o superior a 2.500 € determinat d'acord amb el valor de liquidació corresponent a la data d'adquisició de les accions.
En el cas de societats d'inversió de capital variable per compartiments, es computaran exclusivament aquells accionistes que siguen titulars d'accions per un import igual o superior a 12.500 €, determinat segons el valor de liquidació corresponent a la data d'adquisició de les accions.
-
Permanència dels accionistes
El número mínim d'accionistes determinat segons el que preveu la lletra a) anterior haurà de concórrer durant el nombre de dies que represente com a mínim les tres quartes parts del període impositiu.
Les regles establides en les lletres a) i b) anteriors no s'aplicaran a les societats d'inversió lliure ni a les societats accionistes dels quals siguen exclusivament unes altres institucions d'inversió col·lectiva, ni a les societats d'inversió de capital variable índex cotitzades.
El compliment d'estes regles podrà ser comprovat per l'Administració tributària, pel que la societat d'inversió haurà de mantindre i conservar durant el període de prescripció les dades corresponents a la inversió dels socis en la societat.
-
-
En relació amb la modificació esmentada en el punt anterior, s'afegix la disposició transitòria quaranta-unena a la LIS per a establir un règim transitori per a les SICAV que acorden la seua dissolució i liquidació, que té per finalitat permetre que els seus socis puguen traslladar la seua inversió a unes altres institucions d'inversió col·lectiva que complisquen els requisits per a mantindre el tipus de gravamen de l'1 %en l'impost sobre societats.
A estos efectes, la disposició transitòria quaranta-unena de la LIS establix que podran optar per acordar la seua dissolució i liquidació, amb aplicació del règim fiscal previst en aquella disposició transitòria, les societats d'inversió de capital variable que:
-
Durant el període impositiu iniciat abans d'1 de gener de 2022 estigueren tributant en l'impost sobre societats al tipus de gravamen reduït de l'1%, en els termes prevists per l'article 29.4 a) de la LIS en la seua redacció en vigor a 31 de desembre de 2021.
-
Durant l'any 2022, adopten vàlidament l'acord de dissolució amb liquidació. Per tant, el termini per a adoptar este acord finalitza el 31 de desembre de 2022.
-
Realitzen amb posterioritat a l'acord, dins dels sis mesos posteriors al termini que tenen per a adoptar este acord (31 de desembre de 2022), tots els actes o negocis jurídics necessaris segons la normativa mercantil fins la cancel·lació registral de la societat en liquidació. Per tant, el període per a realitzar tots els actes i negocis jurídics necessaris per a liquidar la societat fins la seua cancel·lació registral finalitza el 30 de juny de 2023, encara que nada impedix que estes operacions puguen concloure dins de l'any 2022.
-
Les SICAV que realitzen la dissolució amb liquidació d'acord amb el que és anterior, aplicaran el següent règim especial:
Durant els períodes impositius iniciats a partir d'1 de gener de 2022 que concloguen fins la cancel·lació registral, la SICAV en liquidació continuarà tributant al tipus de gravamen reduït de l'1%, sempre que el nombre d'accionistes siga igual o superior a 100, sigui quin sigui preu d'adquisició de les seues participacions en la SICAV.
Els socis de la SICAV en liquidació no integraran en la base imposable les rendes derivades de la liquidació de la societat, sempre que reinvertisquen la totalitat dels diners o dels béns (no és possible una reinversió parcial) que els corresponga com a quota de liquidació en l'adquisició o subscripció d'accions o participacions en una o diverses institucions d'inversió col·lectiva previstes en les lletres a) o b) de l'article 29.4 de la LIS. Les noves accions o participacions adquirides o subscrites conservaran el valor i la data d'adquisició de les accions de la societat objecte de liquidació.
La reinversió haurà d'efectuar-se abans d'haver transcorregut set mesos comptats des de la finalització del termini establit per a adoptar vàlidament l'acord de dissolució amb liquidació de la SICAV (31 de desembre de 2022), pel que el termini per a efectuar la reinversió finalitza el 31 de juliol de 2023, encara que nada impedix que esta reinversió puga dur-se a terme dins de l'any 2022.
El soci haurà de comunicar a la societat en liquidació la seua decisió d'acollir-se a la reinversió, havent d'aportar la documentació acreditativa de la data i valor d'adquisició de les accions, en cas que la societat no dispose d'esta informació.
A més, el soci comunicarà a la institució d'inversió col·lectiva en la que efectue la reinversió els seus propis dades identificatives, els corresponents a la societat en liquidació i a la seua entitat gestora i entitat depositària, així com la quantitat de diners o els béns integrants de la quota de liquidació a reinvertir en la institució de destí. A estos efectes, el soci complimentarà la corresponent orde de subscripció o adquisició, autoritzant a esta institució a tramitar esta orde davant la societat en liquidació.
Rebuda l'orde per la societat en liquidació, la reinversió haurà d'efectuar-se mitjançant la transferència ordenada per esta última al seu depositari, per compte i orde del soci, dels diners o dels béns objecte de la reinversió, des dels comptes de la societat en liquidació als comptes de la institució d'inversió col·lectiva en la que s'efectue la reinversió. Esta transferència s'acompanyarà de la informació relativa als valors i dates d'adquisició de les accions de la societat en liquidació a les que corresponga la reinversió.
Quan el soci s'aculla al règim de reinversió ací previst, no existirà obligació de practicar pagaments a compte del corresponent impost personal del soci sobre les rendes derivades de les liquidacions de la SICAV.
Este règim especial no serà aplicable als supòsits de dissolució amb liquidació de les societats d'inversió lliure, ni de les societats d'inversió de capital variable índex cotitzades.
El Reial decret-llei 31/2021, de 28 de desembre, amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2022, modifica l'àmbit temporal regulat en l'article 27.11 de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canarias, relatiu a les inversions anticipades, establint que les dotacions hauran de realitzar-se amb càrrec a beneficis obtinguts fins el 31 de desembre de 2023.
Amb els mateixos efectes, es modifica l'àmbit temporal regulat en l'article 29.2 de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canarias, relatiu a la vigència de la Zona Especial Canària (ZEC), establint que esta vigència tindrà com a límit el 31 de desembre de l'any 2027, prorrogable prèvia autorització de la Comissió Europea.
S'ha de tindre en compte que, segons s'establix en la disposició addicional primera del Reial Decret Esmentat-llei 31/2021, estes modificacions estan condicionades a l'autorització per la Comissió Europea del Mapa d'Ajuts de Finalitat Regional per al període 2022-2027.
La Llei 22/2022, de 19 d'octubre, amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2022 i que no hagen finalitzat abans de l'entrada en vigor d'esta Llei (21 d'octubre de 2022), modifica la Llei 28/1990, de 26 de desembre, per la qual s'aprova el Conveni Econòmic entre l'Estat i la Comunitat Foral de Navarra, per a actualitzar de 7 a 10 milions la xifra llindar de volum d'operacions que servix per a delimitar la competència per a l'exacció i la comprovació de l'impost sobre societats, així com la normativa aplicable.
A més, es modifica l'article 18 i 23 de la Llei 28/1990, de 26 de desembre, que determinen l'aplicació de la normativa foral Navarra i la competència inspectora en l'impost sobre societats de la Hisenda Foral, en el cas de contribuents amb domicili fiscal en territori comú que tributen conjuntament a ambdues Administracions i que en l'exercici anterior hagueren realitzat el 75 per cent o més de les seues operacions a Navarra, fora que es tracti d'entitats que formen part d'un grup fiscal, cas en què s'exigix que totes les entitats del grup estiguen sotmeses a normativa foral Navarra en règim de tributació individual, en virtut del que disposa l'article 27 del Conveni Econòmic, corresponent, en tal supòsit, la competència inspectora a la Hisenda Foral.
Finalment, s'introduïxen modificacions en l'article 27 de la Llei 28/1990, de 26 de desembre, en matèria de tributació de grups fiscals.