Com presentar una declaració d'exercicis anteriors
Deducció per activitats d'innovació tecnològica de processos de producció a la cadena de valor de la indústria de l'automoció
L'article 7 del Reial Decret llei 23/2020, de 23 de juny, en redacció donada per la disposició final huitena del Reial Decret llei 34/2020, de 17 de novembre, amb efectes per als períodes impositius que s'inicien dins dels anys 2020 i 2021, establix que el percentatge de deducció al que es referix la lletra c) de l'article 35.2 de la LIS (Llei de l'Impost sobre Societats) s'incrementarà en 38 punts percentuals per als despeses efectuades en projectes iniciats a partir del 25 de juny de 2020 consistents en la realització de activitats d'innovació tecnològica el resultat del qual siga un avenç tecnològic en l'obtenció de nous processos de producció a la cadena de valor de la indústria de l'automoció o millores substancials dels ja existents.Així, s'incrementa esta deducció en funció del tipus de contribuent entre aquells contribuents que tinguen la consideració de petites i mitjanes empreses d'acord amb el disposat en el annex I del Reglament (UE (Unió Europea)) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, i els que no. En el cas dels contribuents que no tinguen eixa consideració, l'increment previst serà de 3 punts percentuals.
En conseqüència, d'acord amb les normes anteriors, a les petites i mitjanes empreses se'ls aplicarà un percentatge de deducció incrementat al 50 per cent, i a les empreses que no tenen tal consideració, se'ls aplicarà el percentatge de deducció incrementat al 15 per cent.Així mateix, per a l'aplicació d'esta deducció, a més que l'entitat haja obtingut un informe motivat, en els termes establits en la lletra a) de l'article 35.4 de la LIS.
Llibertat d'amortització en inversions realitzades a la cadena de valor de mobilitat elèctrica, sostenible o connectada
La disposició final quarta del Reial Decret llei 23/2020, de 23 de juny, va introduir la disposició addicional setzena en la LIS, que recull un nou supòsit de llibertat d'amortització en inversions realitzades a la cadena de valor de mobilitat elèctrica, sostenible o connectada. En aquest sentit, la disposició addicional setzena en la LIS, a la seua redacció donada pel Reial Decret llei 34/2020, recull l'incentiu fiscal de llibertat d'amortització en inversions realitzades a la cadena de valor de mobilitat elèctrica, sostenible o connectada per a les inversions realitzades en els períodes impositius que concloguen entre el 2 d'abril de 2020 i el 30 de juny de 2021.D'esta forma, podran amortitzar-se lliurement les inversions en elements nous de l'immobilitzat material que impliquen la sensorización i monitoratge de la cadena productiva, així com la implantació de sistemes de fabricació basats en plataformes modulars o que reduïsquen l'impacte ambiental, afectes al sector industrial d'automoció, llocs a disposició del contribuent i que entren en funcionament entre el 2 d'abril de 2020 i el 30 de juny de 2021, sempre que, durant els 24 mesos següents a la data d'inici del període impositiu en què els elements adquirits entren en funcionament, la plantilla mitjana total de l'entitat es mantinga respecte de la plantilla mitjana de l'any 2019.S'ha de tindre en compte que la quantia màxima de la inversió que podrà beneficiar-se del règim de llibertat d'amortització serà de 500.000 euros.
A més, per a l'aplicació d'este supòsit de llibertat d'amortització, els contribuents hauran d'aportar informe motivat emés pel Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme per a qualificar la inversió del contribuent com a apta.L'esmentat informe tindrà caràcter vinculant per a l'Administració tributària.
Este nou supòsit de llibertat d'amortització regulat en la disposició addicional setzena de la LIS és incompatible amb el supòsit de llibertat d'amortització establit a l'article 102 de la LIS per a les entitats de reduïda dimensió, pel que estes entitats hauran d'optar per aplicar un dels dos incentius fiscals.
Deducció per inversions en produccions cinematogràfiques
Produccions cinematogràfiques espanyoles (article 36.1 del LIS)
El Reial Decret llei 17/2020, de 5 de maig, modifica la definició de produccions cinematogràfiques i permet que fins al 31 d'agost de 2020 (este termini s'amplia fins al 31 de gener de 2021, segons establix l'apartat primer de l'Ordre CUD/807/2020, de 27 d'agost) es consideren també estrena comercial d'una pel·lícula, sense que esta perda la seua condició de pel·lícula cinematogràfica, resultant aplicable la deducció per inversions en produccions cinematogràfiques espanyoles regulada a l'article 36.1 del LIS, el que es duga a terme a través de la televisió i plataformes que oferisquen continguts en «reproducció en temps real» (a través de servicis de comunicació audiovisual televisiva, així com de servicis de comunicació electrònica que difonguen canals de televisió o de servicis de catàlegs de programes).
A més, amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2020, la disposició final primera de l'esmentat Reial Decret llei 17/2020 introduïx canvis en la deducció per inversions en produccions espanyoles de llargmetratges i curtmetratges cinematogràfics i de sèries audiovisuals de ficció, animació o documental regulada a l'article 36.1 del LIS, modificant els seus requisits i incrementant els percentatges i els seus límits màxims:
S'amplia l'àmbit d'aplicació de la deducció podent realitzar-se també la inversió en curtmetratges (fins al 31 de desembre de 2019, només en llargmetratges) cinematogràfics i de sèries audiovisuals de ficció, animació o documental.
Es modifica un dels requisits de la deducció, establint-se que es lliure (fins al 31 de desembre de 2019, s'exigix el depòsit) una còpia nova i en perfecte estat de la producció a la Filmoteca Espanyola o la filmoteca oficialment reconeguda per la respectiva Comunitat Autònoma.
S'eleven els percentatges de deducció aplicables al productor de l'obra:
Fins al 31-12-2019:
30 per cent respecte del primer milió de base de la deducció.
A partir d'1-1-2020:
30 per cientorespecto del primer milió de base de la deducció.
25 per cent sobre l'excés de l'esmentat import.
Es modifica la base la deducció passant el seu import màxim de 3 milions a 10 milions d'euros.
Es modifiquen els percentatges en els quals s'eleva el límit del 50 per cent del cost de producció establit per a l'import d'esta deducció, conjuntament amb la resta d'ajudes percebudes pel contribuent.
Produccions cinematogràfiques estrangeres (article 36.2 del LIS)
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2020, la disposició final primera de l'esmentat Reial Decret llei 17/2020 introduïx canvis en la deducció per inversions en produccions estrangeres de llargmetratges cinematogràfics o d'obres audiovisuals regulada a l'article 36.2 del LIS, modificant els seus requisits i incrementant els percentatges i els seus límits màxims:
Es modifica l'àmbit d'aplicació de la deducció establint-se que tindran dret a esta deducció per les despeses realitzades en territori espanyol, els productors registrats en el Registre Administratiu d'Empreses Cinematogràfiques de l'Institut de la Cinematografia i de les Arts Audiovisuals que s'encarreguen de l'execució d'una producció estrangera de llargmetratges cinematogràfics o d'obres audiovisuals que permeten la confecció d'un suport físic previ a la seua producció industrial seriada.
S'eleven els percentatges de deducció aplicables:
L'exigència per a aplicar esta deducció que les despeses mínimes realitzades en territori espanyol siguen almenys, d'1 milió d'euros, s'exceptua per als despeses de preproducció i postproducció destinades a animació i efectes visuals realitzats en territori espanyol, establint l'esmentat límit en 200.000 euros.
Es modifica la base la deducció passant el seu import màxim de 3 milions a 10 milions d'euros.
Posteriorment, amb efectes també para els períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2020, la disposició final cinquena del Reial Decret llei 34/2020, de 17 de novembre, modifica l'article 36.2 del LIS amb la finalitat d'adaptar la deducció per inversions en produccions estrangeres de llargmetratges cinematogràfics o d'obres audiovisuals a la Comunicació de la Comissió Europea sobre ajuda estatal a les obres cinematogràfiques i altres produccions del sector audiovisual:
S'incorpora la fase de producció per a l'aplicació de l'incentiu a les produccions d'animació i es manté l'aplicació de l'esmentat incentiu a la execució a Espanya de la part de les produccions internacionals relacionada amb els efectes visuals.
S'establix que, en elsupuesto de produccions d'animació, els despeses realitzades en territori espanyol seran, almenys de 200.00 euros.
S'establix un nou percentatge del 30 per cent quan el productor s'encarregue de la execució de servicis d'efectes visuals i les despeses realitzades en territori espanyol siguen inferiors a 1 milió d'euros.L'import d'esta deducció no podrà superar l'import que establix el Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de l'UniónEuropea a les ajudes de minimis
Deducció per creació d'ocupació
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien l'1 de gener de 2019, la disposició derogatòria única del Reial Decret llei 28/2018, de 28 de desembre, per a la revalorització de les pensions públiques i altres mesures urgents en matèria social, laboral i d'ocupació, deroga l'article 4 de la Llei 3/2012, de 6 de juliol, de Mesures Urgents per a la Reforma del Mercat Laboral, que establia la possibilitat de celebrar contractes de treball per temps indefinit de suport els emprenedors.
No obstant això, la disposició transitòria sisena de l'esmentat Reial Decret llei 28/2018 establix que els contractes de treball per temps indefinit de suport als emprenedors celebrats fins al 31 de desembre de 2018, es consideren vàlids i continuaran regint-se per la normativa vigent en el moment de la seua celebració, així com en el seu cas els incentius corresponents.
Per tant, els contractes subscrits durant 2018 generaran el dret a aplicar la deducció per creació d'ocupació de l'article 37 del LIS.Esta deducció, segons el previst a l'article 37 del LIS, es practicarà en la quota íntegra del període impositiu corresponent a l'acabament del període de prova d'un any exigit en el corresponent tipus de contracte.
En conseqüència, si el contracte s'ha subscrit vàlidament el 2018 i el període probatori finalitza en un any es podrà aplicar esta deducció en la quota íntegra de l'exercici 2019, en el cas que el període impositiu coincidisca amb l'any natural.
Respecte a l'exercici 2020, no podrà generar-se el dret a aplicar esta deducció ja que a partir d'1 de gener de 2019 no pot subscriure's este tipus de contractes.
Autoritats portuàries
En la disposició final sisena del Reial Decret llei 26/2020, de 7 de juliol, amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2020 que no n'hagen conclòs 9 de juliol de 2020 (data d'entrada en vigor d'este Reial Decret Llei), s'introduïxen les següents modificacions en relació amb el règim fiscal previst per a les Autoritats portuàries:
S'elimina a les autoritats portuàries de l'enumeració de les entitats parcialment exemptes de l'article 9.3 de la LIS. D'esta forma, les Autoritats portuàries deixen d'aplicar el règim fiscal de les entitats parcialment exemptes regulat al Capítol XIV del Títol VII de la LIS, passant a tributar pel règim general de l'Impost sobre Societats.
S'elimina també la referència que se'ls feia en la lletra a) de l'article 110 de la LIS, sobre la classe d'ingressos que es considera que no procedixen de la realització d'activitats econòmiques.
S'introduïx a l'article 38 bis de la LIS una nova deducció en la quota íntegra per la qual les Autoritats portuàries poden deduir de la mateixa:
Les inversions i despeses relacionades amb determinades infraestructures, servicis, actuacions, accessos, plans de seguretat i protecció i instal·lacions.
Les inversions i despeses realitzats per a la construcció, substitució o millora de les infraestructures dels ports marítims, per a la construcció, substitució o millora de les infraestructures d'accés als mateixos o per a les activitats de dragatge en els termes establits al capítol I i als articles 56 ter i 56 quater del Reglament (UE) Núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior.
Les inversions que superen els llindars establits en les lletres e) i f) de l'article 4.1 del Reglament (UE) Núm. 651/2014 podran deduir-se en la mesura que la Comissió Europea haja declarat la seua compatibilitat amb el mercat interior de conformitat i es complisquen les condicions establides per la Comissió en la Decisió corresponent.
En relació amb la nova deducció de l'article 38 bis de la LIS, s'establix a l'article 15 n) de la LIS un nou supòsit de despesa no deduïble, segons el qual no seran deduïbles aquelles despeses que siguen objecte de la deducció regulada a l'esmentat article 38 bis de la LIS, inclosos els corresponents a l'amortització dels actius la inversió dels quals haja generat el dret a l'esmentada deducció.
Deducibilidad de pèrdues per deteriorament dels crèdits derivades de les possibles insolvències de deutors en empreses de reduïda dimensió
El Reial Decret llei 35/2020, de 22 de desembre, establix al seu article 14 que els contribuents de l'Impost sobre Societats que complisquen les condicions de l'article 101 de la LIS per a ser considerats empreses de reduïda dimensió, en els períodes impositius que s'inicien l'any 2020 i l'any 2021 podran deduir, en els esmentats períodes, les pèrdues per deteriorament dels crèdits derivades de les possibles insolvències de deutors quan hagen transcorregut tres mesos des del venciment de l'obligació que es referix la lletra a) de l'article 13.1 de la LIS.
D'esta forma, per a les empreses de reduïda dimensió es reduïx el termini establit per a poder deduir les pèrdues per deteriorament dels crèdits derivades de les possibles insolvències de deutors, passant de 6 mesos a 3 mesos, el temps que s'exigix que haja transcorregut entre el venciment de l'obligació i la meritació de l'impost.
Asimetries híbrides
El Reial Decret llei 4/2021, de 9 de març, introduïx amb efecte per a períodes impositius que s'inicien a partir de l'1 de gener de 2020 i que no hagen conclòs a l'entrada en vigor d'este Reial Decret llei, un nou article 15 bis en la LIS, per tal de traslladar la Directiva (UE) 2016/1164 del Consell, de 12 de juliol de 2016 pel que fa a les asimetries híbrides que tenen lloc entre Espanya i altres Estats Membres i entre Espanya i tercers països o territoris.
Este Reial Decret Llei 4/2021, en trasllada una «norma primària», entesa com la solució que es considera apropiada per a anul·lar els efectes fiscals de la asimetria híbrida, i una «norma secundària» que serà aplicable quan no s'haja aplicat la primera, ja siga perquè existisca discrepància en la transposició i aplicació de la Directiva encara que tots els Estats membres hagen actuat de conformitat amb ella o perquè en la asimetria híbrida participe un tercer país o territori que no tinga preceptes per a neutralitzar els efectes de tals asimetries.
Finalment, el Reial Decret llei deroga l'article 15 j) de la LIS.
Règim Fiscal de les Canàries
En la disposició final primera del Reial Decret llei 34/2020, de 17 de novembre es modifica l'àmbit temporal contingut a l'article 27.11 relatiu a les inversions anticipades i a l'article 29.2 que regula l'autorització de la inscripció en el Registre oficial d'Entitats de la Zona Especial Canària (ZEC) de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canàries, establint-se com a data límit el 31 de desembre de 2021.
La disposició final segona del Reial Decret llei 39/2020, de 29 de desembre, introduïx una nova disposició transitòria huitena en la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canàries, parisca ampliar els terminis vinculats a la Reserva per a Inversions en les Canàries.
A estos efectes, el termini màxim de tres anys a què es referix l'article 27.4 de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, serà de quatre anys per a les quantitats destinades a la reserva per a inversions en les Canàries dotada, en els termes assenyalats en la seua normativa reguladora, amb beneficis obtinguts en períodes impositius iniciats l'any 2016.
A més, el termini a què fa referència el paràgraf primer de l'article 27.11 de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, serà de quatre anys per a les inversions anticipades materialitzades el 2017.
La Disposició final tercera del Reial Decret llei 12/2021 modifica la disposició addicional catorzena de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canàries, establint que, amb efectes per als períodes impositius que s'inicien durant l'any 2020, elevant els límits de les deduccions per inversions en produccions cinematogràfiques, sèries audiovisuals i espectacles en viu d'arts escèniques i musicals realitzades a les Canàries.D'esta manera, l'import de la deducció per inversions en produccions espanyoles de llargmetratges i curtmetratges cinematogràfics i de sèries audiovisuals de ficció, animació o documental a què es referix l'apartat 1 de l'article 36 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost sobre Societats, no podrà ser superior a 12,4 milions d'euros quan es tracte de produccions realitzades a les Canàries.
D'altra banda, l'import de la deducció per despeses realitzats en territori espanyol per produccions estrangeres de llargmetratges cinematogràfics o d'obres audiovisuals a què es referix l'apartat 2 de l'article 36 de la Llei 27/2014 no podrà ser superior a 12,4 milions d'euros quan es tracte de despeses realitzades a a les Canàries.
BREXIT
El 31 de gener de 2020 es va produir l'eixida efectiva del Regne Unit de la Unió Europea.
L'Acord de Retirada contempla un període transitori fins al 31 de desembre de 2020, durant el qual s'ha continuat aplicant la legislació comunitària al Regne Unit en relació amb el mercat interior, unió duanera i les polítiques comunitàries.La Unió Europea ha tractat al Regne Unit com si fora un Estat membre, excepte referent a la seua participació en les institucions de la UE i en les estructures de governança.En particular, durant eixe període, no ha sigut necessari realitzar formalitats duaneres.
El període transitori va finalitzar el 31 de desembre de 2020.
L'aprovació de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost sobre Societats i del Reglament que la desenvolupa, aprovat pel Reial Decret 634/2015, de 10 de juliol, va suposar una revisió total de la figura de l'Impost sobre Societats.A continuació, s'enumeren les novetats que afecten específicament la liquidació de l'Impost sobre Societats el 2019 com a conseqüència de les modificacions normatives en vigor a l'esmentat exercici:
Excepcionalment, segons l'establit al Reial Decret Llei 19/ 2020, de 05 de maig, per a l'exercici 2019 el termini de formulació i aprovació dels comptes anuals, i altres documents legalment obligatoris, per a la declaració de l'Impost sobre Societats 2019, és de tres mesos a comptar des de l'1 de juny de 2020.A més, es reduïx de tres a dos mesos el termini per a aprovar els comptes anuals des de la formulació i s'harmonitza l'esmentat termini per a totes les societats, siguen o no cotitzades, de manera que totes hauran de tindre els comptes aprovats dins dels deu primers mesos de l'exercici.
Els contribuents que s'ajusten, per a la formulació i aprovació dels comptes anuals de l'exercici 2019, al disposat als articles 40 i 41 del RD-llei 8/2020, de 17 de març, presentaran la declaració de l'Impost per al període impositiu corresponent a l'esmentat exercici en el termini previst en l'apartat 1 de l'article 124 del LIS (segons regula l'article 12 RD-llei 19/2020).Si a l'acabament del termini previst en el paràgraf anterior els comptes anuals no haurien sigut aprovades, la declaració es realitzarà amb les comptes anuals disponibles, entenent-se per estes:
- Per a les societats anònimes cotitzades, els comptes anuals auditats a què es referix la lletra a) de l'article 41.1 de l'esmentat RD-llei 8/2020.
- Per al resta de contribuents, els comptes anuals auditats o, en el seu defecte, els comptes anuals formulats per l'òrgan corresponent, o a falta d'estes últimes, la comptabilitat disponible portada d'acord amb el previst en el Codi de Comerç o amb l'establit en les normes per les quals es regisquen.
Si la autoliquidació de l'Impost d'acord amb els comptes anuals aprovats diferix de la presentada en el termini ordinari de declaració, presentaran una nova autoliquidació amb termini fins al 30 de novembre de 2020, que podrà ser:
- Nova declaració complementària: Si d'ella resultara una quantitat a ingressar superior o una quantitat per retornar inferior a la derivada de l'autoliquidació efectuada.Esta declaració reportarà interessos de demora (des de l'endemà a l'acabament del termini previst a l'article 124.1 del LIS) però no el recàrrec per declaració extemporània sense requeriment previ.
- Nova declaració en la resta de casos: En els casos en els quals la nova declaració no tinga la consideració de complementària, esta produirà efectes des de la seua presentació, sense que resulte d'aplicació el disposat a l'article 120.3 de la LGT, i als articles 126 i següents del Reglament General aprovat per Reial Decret 1065/2007, de 27 de juliol, ni es limiten les facultats de l'Administració per a verificar o comprovar la primera i la nova autoliquidació.
No resultarà d'aplicació respecte de la nova autoliquidació les limitacions a la rectificació de les opcions a què es referix l'article 119.3 de la LGT.
Per als períodes impositius iniciats a partir de 10 de novembre de 2018, s'afig una nova lletra m) a l'article 15 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost sobre Societats, per la Disposició final primera del Reial Decret Llei 17/2018, de 8 de novembre.Es regula un nou supòsit de despesa fiscalment no deduïble en establir-se que no tindrà la consideració de despesa fiscalment deduïble el deute tributari de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, modalitat Actes Jurídics Documentats, documents notarials, quan es tracte d'escriptures de préstec amb garantia hipotecària en els que el subjecte passiu siga prestador.
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir de 7 de novembre de 2018 es modifica la disposició addicional quarta, deducció per inversions en les Canàries de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, elevant-se el límit conjunt sobre la quota a les illes de La Palma, La Gomera i El Hierro de manera que el límit mínim del 80 % s'incrementarà el 100 % i el diferencial mínim de 35 punts passa a 45 punts percentuals quan la normativa comunitària d'ajudes d'estat així ho permeta i es tracte d'inversions contemplades en la Llei 2/2016, de 27 de setembre i altres lleis de mesures per a l'ordenació de l'activitat econòmica d'estes illes.
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir de 7 de novembre de 2018 es modifica la disposició addicional catorzena, límits de les deduccions per inversions en produccions cinematogràfiques, sèries audiovisuals i espectacles en viu d'arts escèniques i musicals realitzades a les Canàries, de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, incorporant les següents novetats:
S'incrementa l'import de la deducció per inversions en produccions espanyoles de llargmetratges cinematogràfics i de sèries audiovisuals de ficció, animació o documental a què es referix l'apartat 1 de l'article 36 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost sobre Societats, que passa de 4,5 a 5,4 milions d'euros quan es tracte de produccions realitzades a les Canàries.
Igualment, s'eleva de 4,5 a 5,4 milions d'euros l'import de la deducció per despeses realitzades a les Canàries per produccions estrangeres de llargmetratges cinematogràfics o d'obres audiovisuals a què es referix l'apartat 2 de l'article 36 de la Llei 27/2014.
Respecte a l'import mínim de despesa que establix l'apartat 2 de l'article 36 de la Llei 27/2014, en cas d'execució de servicis de postproducció o animació d'una producció estrangera, este queda fixat per a les despeses realitzades a les Canàries a 200.000 euros.
Finalment, l'import mínim de la deducció per despeses realitzades a la producció i exhibició d'espectacles en viu d'arts escèniques i musicals a què es referix l'apartat 3 de l'article 36 de la Llei 27/2014 es fixa en 900.000 euros quan es tracte de despeses realitzades a les Canàries.
Completant el règim de deduccions per incentius i estímuls a la inversió empresarial de la Llei de l'Impost sobre Societats aplicables a les Canàries s'afig, amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir de 7 de novembre de 2018, un nou article 94 bis, en la Llei 20/1991, de 7 de juny, pel qual aquelles entitats que contracten un treballador per a realitzar la seua activitat a les Canàries tindran dret al gaudi dels beneficis fiscals, que per creació d'ocupació s'establisquen per la normativa fiscal conforme als requisits que en ella s'establisquen, incrementant-los en un 30 per cent.Esta modificació suposa incloure l'aplicació de les deduccions per creació d'ocupació de l'article 37 de la Llei 27/2014 i l'increment que tampoc no existia del 30 per cent sobre les quanties deduïbles tant de les deduccions de l'article 37 com de les de l'article 38 relatiu a la deducció per creació d'ocupació per a treballadors amb discapacitat de l'esmentada Llei 27/2014.
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2018 s'afig una nova disposició addicional catorzena bis Impost sobre societats.Aplicació del règim de consolidació fiscal a entitats amb sucursals a la Zona Especial Canària en la Llei 19/1994, de 6 de julio,donde s'establix que l'aplicació del tipus de gravamen especial establit l'article 43 d'esta Llei en el cas de sucursals de la Zona Especial Canària d'entitats amb residència fiscal a Espanya no impedirà a les esmentades entitats de formar part d'un grup fiscal que aplique el règim de consolidació fiscal previst al Capítol VI del Títol VII de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost sobre Societats.Assenyalant-se, que malgrat l'anterior, la part de la base imposable de l'entitat que forme part d'un grup fiscal i que siga atribuïble a la sucursal de la Zona Especial Canària no s'inclourà en la base imposable individual de l'entitat a efectes de la determinació de la base imposable del grup fiscal, sent objecte de declaració separada en els termes que reglamentàriament es determinen.
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir de 7 de novembre de 2018 es modifica l'apartat 1 de la disposició addicional catorzena de la Llei 27/2014, de l'Impost sobre Societats, establint-se que en el cas d'Empreses Navilieres a les quals resulte d'aplicació la bonificació establida a l'article 76, apartats 1 i 2, de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canàries, es prendrà com a resultat positiu el corresponent exclusivament a rendes no bonificades.I que en el cas de les Empreses Navilieres que tributen pel Règim Especial en funció del Tonatge establit al Capítol XVI de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost sobre Societats, els pagaments fraccionats es calcularan sobre l'import de la base imposable obtinguda d'acord amb l'establit a l'article 114.1 de l'esmentada Llei (que conté la regla especial de fixació de la base imposable en funció de les tones de registre net de cada vaixell).
En ambdós casos se salva l'impacte negatiu en la determinació del pagament fraccionat que havia introduït la regla del pagament fraccionat mínim sense considerar que estes empreses poden aplicar, respectivament, bé una bonificació del 90 per cent de les rendes que deriven de l'explotació de vaixells inscrits en el Registre Especial, o bé determinar la seua base imposable segons les esmentades regles del Règim Especial en funció del Tonatge.
A continuació, s'enumeren les novetats que afecten específicament la liquidació de l'Impost sobre Societats el 2018 com a conseqüència de les modificacions normatives en vigor a l'esmentat exercici:
Per als períodes impositius iniciats a partir de 10 de novembre de 2018, s'afig una nova lletra m) a l'article 15 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost sobre Societats, per la Disposició final primera del Reial Decret Llei 17/2018, de 8 de novembre.Es regula un nou supòsit de despesa fiscalment no deduïble en establir-se que no tindrà la consideració de despesa fiscalment deduïble el deute tributari de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, modalitat Actes Jurídics Documentats, documents notarials, quan es tracte d'escriptures de préstec amb garantia hipotecària en els que el subjecte passiu siga prestador.
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir de 7 de novembre de 2018 es modifica la disposició addicional quarta, deducció per inversions en les Canàries de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, elevant-se el límit conjunt sobre la quota a les illes de La Palma, La Gomera i El Hierro de manera que el límit mínim del 80 % s'incrementarà el 100 % i el diferencial mínim de 35 punts passa a 45 punts percentuals quan la normativa comunitària d'ajudes d'estat així ho permeta i es tracte d'inversions contemplades en la Llei 2/2016, de 27 de setembre i altres lleis de mesures per a l'ordenació de l'activitat econòmica d'estes illes.
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir de 7 de novembre de 2018 es modifica la disposició addicional catorzena, límits de les deduccions per inversions en produccions cinematogràfiques, sèries audiovisuals i espectacles en viu d'arts escèniques i musicals realitzades a les Canàries, de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, incorporant les següents novetats:
S'incrementa l'import de la deducció per inversions en produccions espanyoles de llargmetratges cinematogràfics i de sèries audiovisuals de ficció, animació o documental a què es referix l'apartat 1 de l'article 36 de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost sobre Societats, que passa de 4,5 a 5,4 milions d'euros quan es tracte de produccions realitzades a les Canàries.
Igualment, s'eleva de 4,5 a 5,4 milions d'euros l'import de la deducció per despeses realitzades a les Canàries per produccions estrangeres de llargmetratges cinematogràfics o d'obres audiovisuals a què es referix l'apartat 2 de l'article 36 de la Llei 27/2014.
Respecte a l'import mínim de despesa que establix l'apartat 2 de l'article 36 de la Llei 27/2014, en cas d'execució de servicis de postproducció o animació d'una producció estrangera, este queda fixat per a les despeses realitzades a les Canàries a 200.000 euros.
Finalment, l'import mínim de la deducció per despeses realitzades a la producció i exhibició d'espectacles en viu d'arts escèniques i musicals a què es referix l'apartat 3 de l'article 36 de la Llei 27/2014 es fixa en 900.000 euros quan es tracte de despeses realitzades a les Canàries.
Completant el règim de deduccions per incentius i estímuls a la inversió empresarial de la Llei de l'Impost sobre Societats aplicables a les Canàries s'afig, amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir de 7 de novembre de 2018, un nou article 94 bis, en la Llei 20/1991, de 7 de juny, pel qual aquelles entitats que contracten un treballador per a realitzar la seua activitat a les Canàries tindran dret al gaudi dels beneficis fiscals, que per creació d'ocupació s'establisquen per la normativa fiscal conforme als requisits que en ella s'establisquen, incrementant-los en un 30 per cent.Esta modificació suposa incloure l'aplicació de les deduccions per creació d'ocupació de l'article 37 de la Llei 27/2014 i l'increment que tampoc no existia del 30 per cent sobre les quanties deduïbles tant de les deduccions de l'article 37 com de les de l'article 38 relatiu a la deducció per creació d'ocupació per a treballadors amb discapacitat de l'esmentada Llei 27/2014.
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2018 s'afig una nova disposició addicional catorzena bis Impost sobre societats.Aplicació del règim de consolidació fiscal a entitats amb sucursals a la Zona Especial Canària en la Llei 19/1994, de 6 de julio,donde s'establix que l'aplicació del tipus de gravamen especial establit l'article 43 d'esta Llei en el cas de sucursals de la Zona Especial Canària d'entitats amb residència fiscal a Espanya no impedirà a les esmentades entitats de formar part d'un grup fiscal que aplique el règim de consolidació fiscal previst al Capítol VI del Títol VII de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost sobre Societats.Assenyalant-se, que malgrat l'anterior, la part de la base imposable de l'entitat que forme part d'un grup fiscal i que siga atribuïble a la sucursal de la Zona Especial Canària no s'inclourà en la base imposable individual de l'entitat a efectes de la determinació de la base imposable del grup fiscal, sent objecte de declaració separada en els termes que reglamentàriament es determinen.
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir de 7 de novembre de 2018 es modifica l'apartat 1 de la disposició addicional catorzena de la Llei 27/2014, de l'Impost sobre Societats, establint-se que en el cas d'Empreses Navilieres a les quals resulte d'aplicació la bonificació establida a l'article 76, apartats 1 i 2, de la Llei 19/1994, de 6 de juliol, de modificació del Règim Econòmic i Fiscal de les Canàries, es prendrà com a resultat positiu el corresponent exclusivament a rendes no bonificades.I que en el cas de les Empreses Navilieres que tributen pel Règim Especial en funció del Tonatge establit al Capítol XVI de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l'Impost sobre Societats, els pagaments fraccionats es calcularan sobre l'import de la base imposable obtinguda d'acord amb l'establit a l'article 114.1 de l'esmentada Llei (que conté la regla especial de fixació de la base imposable en funció de les tones de registre net de cada vaixell).
En ambdós casos se salva l'impacte negatiu en la determinació del pagament fraccionat que havia introduït la regla del pagament fraccionat mínim sense considerar que estes empreses poden aplicar, respectivament, bé una bonificació del 90 per cent de les rendes que deriven de l'explotació de vaixells inscrits en el Registre Especial, o bé determinar la seua base imposable segons les esmentades regles del Règim Especial en funció del Tonatge.
Principals novetats introduïdes pel Reial Decret 1074/2017 de 29 de desembre al Reglament de l'Impost sobre Societats, aprovat per Reial Decret 634/2015, de 10 de juliol:
Modificació de la regulació de la informació i documentació sobre entitats i operacions vinculades.Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2016, es modifica l'apartat 1 de l'article 13 del Reial Decret 634/2015, de 10 de juliol, aclarint l'àmbit subjectiu de les entitats que han d'aportar informació i documentació sobre entitats i operacions vinculades.En aquest sentit, s'aclarix la inclusió, dels establiments permanents en territori espanyol d'entitats no residents del grup de l'obligació d'aportar la documentació recollida a l'article 14 del Reglament.Se suprimix la circumstància prevista en l'anterior lletra a) de l'apartat 1 de l'article 13 quant a l'obligació d'aportar informació.
Així mateix, s'incorpora la següent excepció, no existirà l'obligació d'aportar la informació per les entitats dependents o establiments permanents en territori espanyol quan el grup multinacional haja designat perquè presente la referida informació a una entitat dependent constitutiva del grup que siga resident en un Estat membre de la Unió Europea, o bé quan la informació haja sigut ja presentada al seu territori de residència fiscal per una altra entitat no resident nomenada pel grup com subrogada de l'entitat matriu a efectes de l'esmentada presentació.En el supòsit que es tracte d'una entitat subrogada amb residència fiscal en un territori fora de la Unió Europea, haurà de complir les condicions previstes en l'apartat 2 de la secció II de l'annex III de la Directiva 2011/16/UE del Consell, de 15 de febrer de 2011, relativa a la cooperació administrativa en l'àmbit de la fiscalitat i per la qual es deroga la Directiva 77/799/CEE.
S'introduïx la següent matisació, en el cas de què havent-hi diverses entitats dependents residents en territori espanyol, una d'elles hauria sigut designada o nomenada pel grup multinacional per a presentar la informació, serà únicament esta l'obligada a l'esmentada presentació.
Finalment s'incorpora les conseqüències davant de la negativa d'aportar la informació establint-se què si l'entitat no resident es negara a subministrar tot o partix de la informació corresponent al grup a l'entitat resident en territori espanyol o a l'establiment permanent en territori espanyol, estos presentaran la informació que disposen i notificaran esta circumstància a l'Administració tributària.
Modificació de la regulació de la informació país per país.Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2016, es modifica la lletra e) de l'apartat 2 de l'article 14 del Reial Decret 634/2015, incorporant entre la informació a aportar, a més de l'Import de la xifra de capital, altres resultats no distribuïts en la data de conclusió del període impositiu.
Modificació de la regulació de les excepcions a l'obligació de retindre i ingressar a compte.Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2018 es modifiquen les lletres o), y) i z) de l'article 61 del Reial Decret 634/2015, exceptuant de l'obligació de retindre respecte de les quantitats satisfetes pels fons de pensions oberts com a conseqüència del reintegrament o mobilització de participacions dels fons de pensions inversors o dels plans de pensions inversors, d'acord amb l'establit en el text refós de la Llei de Regulació dels Plans i Fons de Pensions, aprovat per Reial Decret Legislatiu 1/2002, de 29 de novembre, i en les seues normes de desenvolupament, així com en les rendes derivades del reembors o transmissió de participacions o accions en els fons i societats regulats per l'article 79 del Reglament de desenvolupament de la Llei 35/2003.Finalment, s'exceptua de l'obligació de retindre les remuneracions i compensacions per drets econòmics que perceben les entitats de contrapartida central per les operacions de préstec de valors realitzades en aplicació del previst en l'apartat 2 de l'article 82 del Reial Decret 878/2015, de 2 d'octubre, sobre compensació, liquidació i registre de valors negociables representats mitjançant anotacions en compte, sobre el règim jurídic dels dipositaris centrals de valors i de les entitats de contrapartida central i sobre requisits de transparència dels emissors de valors admesos a negociació en un mercat secundari oficial.Així mateix, les entitats de contrapartida central tampoc no estaran obligades a practicar retenció per les remuneracions i compensacions per drets econòmics que abonen com a conseqüència de les operacions de préstec de valors a què es referix el paràgraf anterior.L'establit anteriorment s'entendrà sense perjudici de la subjecció de les esmentades rendes a la retenció que corresponga, d'acord amb la normativa reguladora del corresponent impost personal del beneficiari de les esmentades rendes, la qual, quan procedisca, haurà de practicar l'entitat participant que interintervinga en el seu pagament a aquell, a l'efecte de la qual no s'entendrà que efectua una simple mediació de pagament.
Modificació de la regulació dels subjectes obligats a de retindre o a efectuar ingrés a compte.Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2018 es modifica l'apartat 8 de l'article 62 del Reial Decret 634/2015, establint-se que en les operacions realitzades a Espanya per entitats asseguradores domiciliades en un altre Estat membre de l'Espai Econòmic Europeu que operen a Espanya en règim de lliure prestació de servicis, estarà obligada a practicar retenció o ingrés a compte l'entitat asseguradora.*Adaptación a la Llei del 27/2014, de l'Impost sobre Societats.Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2018 es modifiquen diversos apartats de l'article 69 del Reial Decret 634/2015 per a adaptar-los a la Llei de l'Impost sobre Societats i en concret establix respecte al procediment de compensació i abonament de crèdits exigibles davant la Hisenda Pública que els actius per impost diferit corresponents a dotacions per deteriorament dels crèdits o altres actius derivades de les possibles insolvències dels deutors no vinculats amb el contribuent, no deguts amb entitats de dret públic i la deducibilidad del qual no es produïsca per aplicació del disposat a l'article 13.1.a) de la Llei de l'Impost, així com els derivats dels apartats 1 i 2 de l'article 14 de la Llei de l'Impost, corresponents a dotacions o aportacions a sistemes de previsió social i, en el seu cas, prejubilació, podran convertir-se en un crèdit exigible davant l'Administració tributària, en els termes establits en els apartats 1 i 2 de l'article 130 de la Llei de l'Impost.
- Ordre HAC/941/2018, de 5 de setembre, per la que es modifiquen l'Ordre HFP/227/2017, de 13 de març, per la qual s'aprova el model 202 per a efectuar els pagaments fraccionats a compte de l'Impost sobre Societats i de l'Impost sobre la Renda de No Residents, va incorporar en la Disposició addicional única la possibilitat de manifestar la voluntat de destinar el 0,7 per cent de la quota íntegra de l'Impost sobre Societats a subvencionar activitats d'interés general considerades d'interés social, prevista en la disposició addicional cent tresena de la Llei 6/2018, de 3 de juliol.Esta opció, podrà exercitar-se per aquells contribuents el període impositiu dels quals finalitze a partir de l'entrada en vigor de l'esmentada Llei 6/2018, de 3 de juliol, marcant en el model 200 la casella amb número 00073 “Altres opcions” dins de l'apartat “Altres caràcters” de la primera pàgina de l'esmentat model 200, o en el model 220 la casella 069 “Altres opcions” inclosa en l'apartat d'“Altres caràcters” de la primera pàgina.»
Ordre HAC/554/2019, de 26 d'abril, per la que s'aproven els modelo 200 i 220 per a 2018, manté estes caselles canviant el literal de les mateixes:“Opció del 0,7% de la quota íntegra per a finalitats socials (DONA 103a Llei 6/2018)”.
Les novetats que afecten específicament la liquidació de l'Impost sobre Societats en 2017 són les següents:
Les societats civils que tinguen objecte mercantil es consideraran contribuents de l'Impost sobre Societats a partir de l'1 de gener de 2016.
El immobilitzat intangible s'amortitzarà atenent la seua vida útil.Quan la mateixa no puga estimar-se de manera fiable, l'amortització serà deduïble amb el límit anual màxim de la veinteava part del seu import.Desapareix la diferenciació entre intangibles de vida útil definida i indefinida.
Fondo de comerç: és fiscalment deduïble la seua amortització amb el límit anual màxim de la veinteava part del seu import.
En períodes impositius que s'inicien a partir de l'1-1-2017 no seran deduïbles:
Les pèrdues per deteriorament de l'immobilitzat material, inversions immobiliàries i immobilitzat intangible (inclòs el fons de comerç).
Les pèrdues per deteriorament dels valors representatius de la participació en el capital o en els fons propis d'entitats respecte de la qual es donen les següents circumstàncies:
- que, en el període impositiu en què es registre el deteriorament, no es complisca el requisit establit en la lletra a) de l'apartat 1 de l'article 21 d'esta Llei, i
- que, en cas de participació en el capital o en els fons propis d'entitats no residents en territori espanyol, en l'esmentat període impositiu es complisca el requisit establit en la lletra b) de l'apartat 1 de l'esmentat article.
Les pèrdues per deteriorament dels valors representatius de deute.
Les pèrdues per deteriorament indicades seran deduïbles en els termes establits a l'article 20 del LIS.En el supòsit previst en la lletra b) anterior, aquelles seran deduïbles sempre que les circumstàncies assenyalades es donen durant l'any anterior al dia en què es produïsca la transmissió o baixa de la participació.
Per als períodes impositius iniciats a partir de l'1-1-2017, no seran deduïbles les disminucions de valor originades per aplicació del criteri del valor raonable corresponents a valors representatius de les participacions en el capital o en els fons propis d'entitats a què es referix la lletra K de l'article 15 LIS, que s'imputen en el compte de pèrdues i guanys, tret que, amb caràcter previ, s'haja integrat a la base imposable, en el seu cas, un increment de valor corresponent a valors homogenis del mateix import.
Per als períodes impositius iniciats a partir de l'1-1-2017, les variacions de valor originades per aplicació del criteri del valor raonable no tindran efectes fiscals mentre no s'hagen d'imputar al compte de pèrdues i guanys, sense perjudici de l'assenyalat en la lletra l) de l'article 15 del LIS.L'import de les revaloritzacions comptables no s'integrarà a la base imposable, excepte quan es duguen a terme en virtut de normes legals o reglamentàries que obliguen a incloure el seu import en el compte de pèrdues i guanys.L'import de la revalorització no integrada a la base imposable no determinarà un valor més gran, a efectes fiscals, dels elements revaloritzats.
Els dividends o participacions en beneficis d'entitats residents i no residents en territori espanyol estaran exempts si complixen els requisits a) i b) de l'apartat primer de l'article 21 LIS.A partir d'1-1-2017 en cap cas no s'entendrà complit el requisit establit en la lletra b) quan l'entitat participada siga resident en un país o territori qualificat com a paradís fiscal, excepte que residisca en un Estat membre de la Unió Europea i el contribuent acredite que la seua constitució i operativa respon a motius econòmics vàlids i que realitza activitats econòmiques.
L'aplicació de l'exempció a rendes obtingudes en la transmissió de la participació d'una entitat no resident en territori espanyol previst a l'article 21 LIS per a períodes impositius que s'inicien a partir d'1-1-2017 tindrà especialitats.
A partir de l'1 de gener de 2017 estaran exemptes les rendes positives derivades de la transmissió d'un establiment permanent o cessament de la seua activitat quan haja estat subjecte i no exempt a un impost de naturalesa idèntica o anàloga a este Impost amb un tipus nominal de, almenys, un 10 % o, en els termes de l'apartat 1 de l'article 21 del LIS.Tampoc no s'integraran a la base imposable les rendes negatives derivades de la transmissió d'un establiment permanent.No obstant això, seran fiscalment deduïbles les rendes negatives generades en cas de cessament de l'establiment permanent.En este cas, l'import de les rendes negatives es minorarà en l'import de les rendes positives netes obtingudes anteriorment i que hagen tingut dret a l'aplicació d'un règim d'exempció o de deducció per a l'eliminació de la doble imposició, per l'import de la mateixa.
A partir de l'1 de gener de 2017 no s'aplicarà l'exempció de l'article 22 LIS quan es donen, respecte de les rendes obtingudes a l'estranger, les circumstàncies previstes en l'apartat 9 de l'article 21 del LIS.L'opció a què es referix la lletra c) de l'esmentat apartat s'exercirà per cada establiment permanent fora del territori espanyol, fins i tot en el cas que n'hi haja alguns al territori d'un sol país.
Amb efectes des de l'1 de juliol de 2016 es modifica la forma de càlcul de la reducció de les rendes procedents de determinats actius intangibles.
En períodes impositius que s'inicien a partir de l'1-1-2017 els límits aplicables a la compensació de bases imposables negatives i actius per impostos diferits seran els següents en funció de l'import net de la xifra de negocis durant els 12 mesos anteriors a la data en què s'inicie el període impositiu:
- Xifra de negocis inferior a 20M €:70 %
- Xifra de negocis igual o superior a 20M € i inferior a 60M €:50 %
- Xifra de negocis igual o superior a 60M €:25 %
Per a estos contribuents, la compensació de bases imposables negatives no podrà superar el resultat d'aplicar els anteriors percentatges sobre la base imposable prèvia a l'aplicació de la reserva de capitalització i a l'esmentada compensació.En tot cas, es podran compensar en el període impositiu bases imposables negatives fins a l'import d'1M €.
L'esmentada limitació no serà aplicable en l'import de les rendes corresponents a lleves i esperes conseqüència d'un acord amb els creditors del contribuent.
El tipus de gravamen general serà el 25 per cent.
En el cas de les entitats de reduïda dimensió, tributaran igualment al tipus del 25 per cent sobre la totalitat de la base imposable.
En els períodes impositius que s'inicien a partir de l'1 de gener de 2016 s'establix un límit per a l'aplicació de deduccions per doble imposició, generades o pendents de compensar, que es xifra en el 50 per 100 de la quota íntegra per a contribuents l'import net de la xifra de negocis dels quals siga almenys 20M € durant els 12 mesos anteriors a la data en què s'inicie el període impositiu.
Reversió de les pèrdues per deteriorament dels valors representatius de la participació en capital o fons propis d'entitats, generades anteriorment a l'1-1-2013, s'integraran com a mínim, per parts iguals en la base imposable corresponent a cada un dels cinc primers períodes impositius que s'inicien a partir de l'1 de gener de 2016.Si en l'esmentat termini es transmeten els esmentats valors, s'integrarà a la base imposable de l'exercici de transmissió les quantitats pendents de revertir, amb el límit de la renda positiva derivada d'eixa transmissió.
En el cas de transmissió d'un establiment permanent en un període impositiu que s'inicie a partir de l'1-1-2016, la base imposable de l'entitat transmitent resident en territori espanyol s'incrementarà en l'import de l'excés de les rendes negatives netes generades per l'establiment permanent en períodes impositius iniciats abans de l'1-1-2013 sobre les rendes positives netes generades per l'establiment permanent en períodes impositius iniciats a partir d'eixa data amb el límit de la renda positiva derivada de la transmissió del mateix.
Quan el contribuent integre a la seua base imposable rendes obtingudes i gravades a l'estranger podrà aplicar la deducció per a evitar la doble imposició regulat a l'article 31 LIS.Per als períodes impositius iniciats a partir de l'1-1-2017, s'especifica que s'integren rendes positives.
Per a períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2017 en cas que s'haja obtingut una renda negativa en la transmissió de la participació en una entitat que haguera sigut prèviament transmesa per una altra entitat del grup no s'ha de tindre en compte la renda negativa a efectes de la deducció per a evitar doble imposició internacional.
Amb efectes per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2017 les inversions en produccions espanyoles de llargmetratges cinematogràfics i de sèries audiovisuals de ficció, animació o documental, que permeten la confecció d'un suport físic previ a la seua producció industrial seriada, donaran dret al productor a una deducció:
- Del 25 per cent respecte del primer milió de base de la deducció.
- Del 20 per cent sobre l'excés de l'esmentat import.
La base de la deducció estarà constituïda pel cost total de la producció, així com per les despeses per a l'obtenció de còpies i les despeses de publicitat i promoció a càrrec del productor fins al límit per a ambdós del 40 per cent del cost de producció.Almenys el 50 per cent de la base de la deducció s'haurà de correspondre amb despeses realitzades en territori espanyol.L'import d'esta deducció no podrà ser superior a 3 milions d'euros.En el supòsit d'una coproducció, els imports assenyalats es determinaran, per a cada coproductor, en funció del seu respectiu percentatge de participació en aquella.Esta deducció es generarà en cada període impositiu pel cost de producció incorregut en el mateix, si bé s'aplicarà a partir del període impositiu en què finalitze la producció de l'obra.No obstant això, en el supòsit de produccions d'animació, la deducció s'aplicarà a partir del període impositiu en què s'obtinga el certificat de nacionalitat espanyola.La base de la deducció es minorarà en l'import de les subvencions rebudes per a finançar les inversions que generen dret a deducció.L'import d'esta deducció, conjuntament amb la resta d'ajudes percebudes pel contribuent, no podrà superar el 50 per cent del cost de producció.No obstant això, l'esmentat límit s'elevarà fins a:
- El 60 per cent en el cas de produccions transfrontereres finançades per més d'un Estat membre de la Unió Europea i en les que participen productors de més d'un Estat membre.
- El 70 per cent en el cas de les produccions dirigides per un nou realitzador el pressupost de producció del qual no supere 1 milió d'euros.
Per als períodes impositius que s'inicien a partir d'1 de gener de 2017 els productors registrats en el Registre d'Empreses Cinematogràfiques del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport que s'encarreguen de l'execució d'una producció estrangera de llargmetratges cinematogràfics o d'obres audiovisuals que permeten la confecció d'un suport físic previ a la seua producció industrial seriada tindran dret una deducció del 20% de les despeses realitzades en territori espanyol, sempre que les despeses realitzades en territori espanyol siguen, almenys, d'1 milió d'euros.La base de la deducció estarà constituïda per les següents despeses realitzades en territori espanyol directament relacionades amb la producció:
- Les despeses de personal creatiu, sempre que tinga residència fiscal a Espanya o en algun Estat membre de l'Espai Econòmic Europeu, amb el límit de 100.000 euros per persona.
- Les despeses derivades de la utilització d'indústries tècniques i altres proveïdors.
L'import d'esta deducció no podrà ser superior a 3 milions d'euros, per cada producció realitzada.Esta deducció queda exclosa del límit a què es referix l'últim paràgraf de l'apartat 1 de l'article 39 del LIS.A efectes del càlcul de l'esmentat límit no es computarà esta deducció.L'import d'esta deducció, conjuntament amb la resta d'ajudes percebudes pel contribuent, no podrà superar el 50% del cost de producció.
S'indiquen les novetats que afecten específicament la liquidació de l'Impost sobre Societats en 2016:
Les societats civils
que tinguen objecte mercantil es consideraran contribuents de l'Impost sobre Societats a partir de l'1 de gener de 2016.El immobilitzat intangible s'amortitzarà atenent la seua vida útil.Quan la mateixa no puga estimar-se de manera fiable, l'amortització serà deduïble amb el límit anual màxim de la veinteava part del seu import.Desapareix la diferenciació entre intangibles de vida útil definida i indefinida.
El fons de comerç fiscalment és deduïble la seua amortització amb el límit anual màxim de la veinteava part del seu import.
No seran deduïbles les pèrdues per deteriorament de l'immobilitzat material, inversions immobiliàries, immobilitzat intangible (inclòs el fons de comerç), dels valors representatius de la participació en el capital o fons propis d'entitats i dels valors representatius de deute.
Amb efectes 1 de juliol de 2016 es modifica la forma de càlcul de la reducció de les rendes procedents de determinats actius intangibles.
Els límits aplicables a la compensació de bases imposables negatives i actius per impostos diferits seran els següents en funció de l'import net de la xifra de negocis durant els 12 mesos anteriors a la data en què s'inicie el període impositiu:
- Xifra de negocis inferior a 20M €:60 %
- Xifra de negocis igual o superior a 20M € i inferior a 60M €:50 %
- Xifra de negocis igual o superior a 60M €:25 %
Per a estos contribuents, la compensació de bases imposables negatives no podrà superar el resultat d'aplicar els anteriors percentatges sobre la base imposable prèvia a l'aplicació de la reserva de capitalització i a l'esmentada compensació.En tot cas, es podran compensar en el període impositiu bases imposables negatives fins a l'import d'1M €.
L'esmentada limitació no serà aplicable en l'import de les rendes corresponents a lleves i esperes conseqüència d'un acord amb els creditors del contribuent.
El tipus de gravamen general serà el 25 per cent.
En el cas de les entitats de reduïda dimensió, tributaran igualment al tipus del 25 per cent sobre la totalitat de la base imposable.
S'establix un límit per a l'aplicació de deduccions per doble imposició, generades o pendents de compensar, que es xifra en el 50 per 100 de la quota íntegra per a contribuents l'import net de la xifra de negocis dels quals siga almenys 20M € durant els 12 mesos anteriors a la data en què s'inicie el període impositiu.
Reversió de les pèrdues per deteriorament dels valors representatius de la participació en capital o fons propis d'entitats, generades anteriorment a l'1-1-2013, s'integraran com a mínim, per parts iguals en la base imposable corresponent a cada un dels cinc primers períodes impositius que s'inicien a partir de l'1 de gener de 2016.Si en l'esmentat termini es transmeten els esmentats valors, s'integrarà a la base imposable de l'exercici de transmissió les quantitats pendents de revertir, amb el límit de la renda positiva derivada d'eixa transmissió.
En el cas de transmissió d'un establiment permanent en un període impositiu que s'inicie a partir de l'1/1/2016, la base imposable de l'entitat transmitent resident en territori espanyol s'incrementarà en l'import de l'excés de les rendes negatives netes generades per l'establiment permanent en períodes impositius iniciats abans de l'1/1/2013 sobre les rendes positives netes generades per l'establiment permanent en períodes impositius iniciats a partir d'eixa data amb el límit de la renda positiva derivada de la transmissió del mateix.
A continuació s'enumeren les novetats que afecten específicament la liquidació de l'Impost sobre Societats el 2015:
Les societats civils no estan subjectes a este impost.Les societats civils que tinguen objecte mercantil es consideraran contribuents de l'Impost sobre Societats a partir de l'any 2016.
Les deduccions corresponents al fons de comerç estan subjectes al límit anual màxim de la centena part del seu import.
No s'aplica límit quantitatiu en la compensació de bases imposables negatives excepte en el cas de contribuents el volum d'operacions, calculat conforme al disposat a l'article 121 de la Llei 37/1992, del qual de 28 de desembre, de l'Impost sobre el Valor Afegit, haja superat la quantitat de 6.010.121,04 euros durant els 12 mesos anteriors a la data en què s'inicie el període impositiu.
Per a estos contribuents, la compensació de bases imposables negatives no podrà superar el resultat d'aplicar els següents percentatges sobre la base imposable prèvia a l'aplicació de la reserva de capitalització i a l'esmentada compensació:
50 per cent, quan en eixos 12 mesos l'import net de la xifra de negocis siga almenys de 20 milions d'euros però inferior a 60 milions d'euros.
25 per cent, quan l'import net de la xifra de negocis siga almenys de 60 milions d'euros.
L'esmentada limitació no serà aplicable en l'import de les rendes corresponents a lleves i esperes conseqüència d'un acord amb els creditors no vinculats amb el contribuent.
El tipus de gravamen general serà el 28 per cent.
En el cas de les entitats de reduïda dimensió, tributaran el tipus del 25 per cent per la part de base imposable compresa entre 0 i 300.000 euros i el 28 per cent per la part de base imposable restant.