Preguntes freqüents
Saltar índex de la informacióRequisits generals d'informació
La normativa aplicable a les institucions financeres espanyoles és l'Acord entre el Regne d'Espanya i els Estats Units d'Amèrica per a la millora del compliment fiscal internacional i la implementació de la Foreign Account Tax Compliment normatiu Act-FATCA (Llei de compliment tributari de comptes estrangers), d'ara endavant l'Acord, publicat al BOE d'1 de juliol de 2014, el qual és directament vinculant i de compliment obligat. Com complement al mateix, s'ha aprovat l'Ordre HAP/1136/2014, de 30 de juny, per la qual es regulen determinades qüestiones relacionades amb les obligacions d'informació i diligencia deguda establides en l'acord entre el Regne d'Espanya i els Estats Units d'Amèrica per a la millora del compliment fiscal internacional i l'aplicació de la llei nord-americana de compliment tributari de comptes estrangers i s'aprova la declaració informativa anual de comptes financers de determinades persones nord-americanes, model 290, d'ara endavant l'Ordre.
Sense perjudici del que és anterior, la normativa del Tresor nord-americà pot resultar d'aplicació en determinats casos, per exemple en aquells als que es referix l'article 1.2.2º i l'article 4 de l'Ordre.
Així mateix, s'ha incorporat recentment al Reglament General de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat pel Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol, l'article 37 bis, que regula les obligacions d'informació de les institucions financeres, d'ara endavant IF, sobre comptes financers.
Les previstes en l'article 4 del mateix i desenvolupades en l'article 3 de l'Ordre. Per tant, si la institució financera (IF) és una IF espanyola obligada a comunicar informació i determina que no manté cap compte nord-americà subjecta a comunicació d'informació després d'haver aplicat els procediments de diligencia deguda, no estarà obligada a presentar el model 290, si bé seguix estant subjecta al compliment de la resta d'obligacions i, en particular, a la de registrar-se davant l'organisme de l'Administració tributària nord-americà.
La resposta seria idèntica en el cas d'una IF espanyola obligada a comunicar informació que únicament mantinguera comptes considerades com productes exempts conforme al que disposa l'annex II de l'Acord.
El registre al que fa referència l'apartat d) de l'article 3 de l'Ordre es realitzarà per mitjans telemàtics en la pàgina web que l'Organisme d'Administració Tributària nord-americà (IRS) ha creat a este efecte (https://sa.www4.irs.gov/fatca-rup/).
El registre, igual que la resta d'obligacions de l'article 4 de l'Acord, és obligatori amb caràcter general per a totes aquelles entitats que tenen la consideració d'institució financera espanyola obligada a comunicar informació. Si no es té tal consideració, com per exemple en el cas de les institucions d'inversió col·lectiva immobiliària, no existix l'obligació de registre.
També és obligatori el registre per a les xicotetes institucions financeres espanyoles amb clientela local de l'annex II de l'Acord que tinguen obligació de comunicar informació, per a les entitats patrocinadores, les entitats d'inversió patrocinades, les societats estrangeres controlades patrocinades i, si escau, els intruments d'inversió patrocinats amb reduït nombre d'inversors, a què es referixen els apartats C i D de la secció II de l'annex II de l'Acord i en els termes prevists en este annex, així com per a aquelles entitats que invoquen el seu estatus o condició d'institució financera estrangera considerada complidora, quan es requerisca en la normativa aplicable dictada pel Tresor dels Estats Units.
Amb les excepcions assenyalades, no estaran obligades a registrar-se les entitats identificades en l'annex II de l'Acord, per exemple, els fons de pensions, així com certs intruments d'inversió col·lectiva que complisquen els requisits prevists en el mateix.
Quant al termini límit per a efectuar el registre i obtindre el corresponent Global Intermediary Identification Number (GIIN), si bé amb caràcter general les IF han de proporcionar este GIIN per a evitar la retenció sobre els pagaments efectuats des de l'1 de juliol de 2014, esta data límit s'estén fins l'1 de gener de 2015 per a les IF d'un país amb el que EE. UU. haja firmat un Acord FATCA model 1, com és el cas d'Espanya.
Aquells comptes financers preexistents que, en aplicació dels esmentats procediments de revisió, s'identifiquen com comptes nord-americans subjectes a comunicació d'informació hauran d'incloure's en el model 290 corresponent a l'any en el que es va produir tal identificació.
Tal com s'assenyala en l'Ordre HAP/1136/2014, en cas que qui este la declaració actue en qualitat de sponsoring entity conforme al que preveu l'apartat 2 de l'article 1 de la mateixa, la informació a què es referixen els apartats 1 a 6 de l'annex d'esta Ordre haurà de ser subministrada tant respecte de la sponsored investment entity com de l'entitat que actua com sponsoring entity.
No. El concepte de sponsoring entity (entitat patrocinadora) es definix en la normativa dictada pel Tresor dels Estats Units, i ha sigut incorporat, amb les modificacions pertinents, en els apartats C i D de la secció II de l'annex II d'Acord, en relació amb aquelles entitats que, complint amb els requisits assenyalats en el citat annex II, assumixen el compliment de les obligacions derivades de FATCA que corresponen a una sponsored investment entity, controlled foreign corporation o a un sponsored, closely held investment vehicle (entitat d'inversió patrocinada, societat estrangera controlada patrocinada o intrument d'inversió patrocinat amb reduït nombre d'inversors), que conserven la responsabilitat derivada de possibles incompliments.
En qualsevol cas, per a la presentació d'una declaració informativa en nom d'un tercer haurà d'acreditar-se la representació necessària conforme a les normes generals establides en la Llei general tributària i la seua normativa de desenvolupament.
Respecte de la data de naixement del titular del compte financer (o, si escau, de les persones que exercixen el control), si la mateixa no es complimenta deixant este camp en blanc, es mostrarà un missatge d'avís indicant esta circumstància, a este efecte de què realitze les actuacions oportunes per a intentar obtindre esta informació. L'esmentat avís es mostrarà independentment de l'emplenament o no del TIN nord-americà.
Tècnicament l'etiqueta pot ser opcional (al suposar una elecció entre diverses opcions possibles d'un tipus o un altre d'informació), però si legalment s'exigix que esta informació es consigne en el Model 290, la institució financera ha de complimentar el Model amb la informació que tinga sobre aquell camp d'informació, si més no. És a dir, si disposa d'ella, no pot optar entre declarar-la o no.
L'apartat 2.a) de l'article 2 Acord entre el Regne d'Espanya i els Estats Units d'Amèrica per a la millora del compliment fiscal internacional i la implementació de la Foreign Account Tax Compliance Act - FATCA (Llei de compliment tributari de comptes estrangers), fet a Madrid el 14 de maig de 2013, establix la informació a subministrar per a cadascuna dels comptes subjectes a comunicació d'informació, sent l'Annex de l'Ordre HAP/1136/2014, de 30 de juny, per la qual s'aprova el model 290, el que detalla el contingut de la informació que haurà de contindre el Model 290.
Per exemple, ha d'aportar-se el tipus de titular o indicar-se si una determinada compte està cancel·lada, encara que siga una informació que en el Model 290 es correspon amb una etiqueta opcional.
No. L'import del camp “Entrada de fons" del model 291 (declaració informativa anual de l'Impost sobre la Renda de no Residents. Comptes de no residents sense establiment permanent ) no es correspon amb el que ha de declarar-se en el camp "Interessos" del Model 290.
Açò es deu a que el camp “Entrada de fons” es definix en el Model 291 com l'import total anual per suma d'apunts a l'haver del compte o suma d'abonaments, la qual cosa no es correspon, estrictament, amb el concepte d'interessos, al ser estos l'import brut total d'interessos pagats o deguts en el compte durant l'any civil o un altre període de referència pertinent.
A l'hora de consignar o no este valor en el Model 290, ha de tindre's en compte que:
-
El número de compte no es limita als codis IBAN o ISIN, sinó que pot ser diferent en funció de la categoria de compte financer de què es tracte.
- Únicament en cas que la institució financera no dispose de cap identificador únic, equivalent funcional o numeració
que li permeta identificar el compte financer declarada, haurà de consignar els caràcters "NANUM".
-
Si es va consignar “NANUM” per tindre la informació agregada per client en seus bases de dades, la institució financera haurà d'aportar els números identificatius dels comptes individualment considerades al no ser correcta esta agregació d'acord amb la normativa aplicable.
En definitiva, l'ús del valor “NANUM”, ha de considerar-se excepcional, consignant-se únicament en aquells casos en els que la institució financera no dispose del codi identificatiu del compte financer en qüestió.
La base normativa de l'anterior es troba en els següents apartats:
L'article 2.2.(2) de l'Acord entre el Regne d'Espanya i els Estats Units d'Amèrica per a la millora del compliment fiscal internacional i la implementació de la Foreign Account Tax Compliance Act - FATCA (Llei de compliment tributari de comptes estrangers), fet a Madrid el 14 de maig de 2013, al determinar la informació que ha d'obtindre's i intercanviar-se, s'indica que esta consistix, entre una altra, en: "b) El número de compte." el número de compte (o element funcional equivalent en absència de número de compte)”
De la mateixa manera, l'Annex de l'Ordre HAP/1136/2014, de 30 de juny, per la qual s'aprova el model 290, dins del contingut de la declaració informativa anual de comptes financers de determinades persones nord-americanes, establix en seu apartat 8 que els missatges transmesos per les institucions financeres a l'AEAT hauran de contindre un:
“Número de compte . Podrà consistir en un codi IBAN, ISIN, en el número de referència d'un contracte d'assegurança amb valor en efectiu o d'un contracte d'anualitats o en qualsevol altre codi identificatiu usat per la institució financera obligada a comunicar informació”
Per tant, el número de compte no es limita als codis IBAN o ISIN, sinó que pot ser diferent en funció de la categoria de compte financer, i només en cas que no es dispose de cap identificador únic del compte financer declarada, haurà de consignar els caràcters "NANUM" (no account number).
No. L'element NilReport és opcional.
No obstant això, d'acord amb l'indicat en el Manual Tècnic per a la presentació del Model 290, disponible en la Sede Electrònica, si es presenta una declaració NilReport para un periodo, no podrá presentarse ninguna declaración con AccountReports para ese periodo hasta que el NilReport sea anulado (FATCA3). Del mismo modo si se han presentado AccountReports para un periodo no podrá presentarse una declaración NilReport para ese periodo hasta que todas las AccountReports sean anuladas (FATCA3). Por último, tampoco se acepta un segundo NilReport para una misma Institución Financiera (ReportingFI) y ejercicio, si ya se aceptó un NilReport.
En el cas de comptes conjunts, tant a l'efecte de determinar si supera o no els llindars establits en l'annex I de l'Acord com a afectes de declarar el saldo del compte en el model 290, s'atribuirà a cada titular el saldo o valor total de cada compte financer. Esta norma també és aplicable a l'efecte d'agregació de saldos.
No obstant això, l'existència d'un compte conjunt subjecta a comunicació d'informació no implica que haja d'incloure's en el model 290 la informació relativa als altres titulars dels comptes declarades respecte dels que no haja d'informar-se en aplicació de l'Acord i de la seua Ordre de desenvolupament.