Preguntes freqüents
Saltar índex de la informacióObligacions de diligencia deguda
La data per a determinar si un compte és nova, tant si el titular és una persona física com si és una entitat, és l'1 de juliol de 2014 en ambdós casos.
Malgrat el que s'ha esmentat anteriorment, l'apartat 1 de l'article 8 de l'Ordre establix que els comptes nous que s'òbriguen amb posterioritat a 30 de juny de 2014 per clients persones físiques que mantinguen obertes en la institució financera espanyola obligada a comunicar informació una o diversos comptes a esta data, podran ser considerades com comptes preexistents sempre que es complisquen els requisits prevists en el mateix.
En el cas de comptes preexistents de persona física que siguen comptes de menor valor, la revisió haurà d'haver-se finalitzat a 30 de juny de 2016.
En el cas de comptes preexistents de persona física que siguen comptes de major valor, la revisió haurà d'haver-se finalitzat a 30 de juny de 2015.
En el cas de comptes preexistents de persona física que no anaren comptes de major valor a 30 de juny de 2014 però a la conclusió de 2015 o de qualsevol any natural posterior s'hagueren convertit en tals, els procediments de revisió reforçada hauran de concloure's en el termini de 6 mesos, comptats a partir de la conclusió de l'any natural de què es tracte.
En el cas de comptes preexistents d'entitat amb saldo o valor que excedisca 250.000 dòlars nord-americans a 30 de juny de 2014, la revisió haurà d'haver-se conclòs a 30 de juny de 2016.
En el cas de comptes preexistents d'entitat saldo del qual o valor a 30 de juny de 2014 no excedira 250.000 dòlars nord-americans però excedisca 1.000.000 de dòlars nord-americans a 31 de desembre de 2015 o de qualsevol any natural posterior, els procediments de revisió hauran de concloure en el termini de sis mesos, comptats a partir de la conclusió de l'any natural de què es tracte.
En el cas indicat, la institució financera espanyola obligada a comunicar informació no haurà d'incloure en el model 290 la informació relativa a l'exercici d'esta opció ni als comptes a les que afecta, si bé haurà de conservar esta informació a disposició de l'Administració tributària.
Cada institució financera espanyola obligada a comunicar informació haurà de traslladar a dòlars nord-americans els llindars expressats al llarg de l'annex I de l'Acord, aplicant l'últim tipus de canvi publicat l'any civil anterior a aquell en el que la institució financera determine este saldo.
Per exemple, els tipus de canvi que han d'aplicar-se el 30 de juny de 2014 als llindars per a la seua aplicació als comptes financers preexistents saldo del qual o valor estiga expressat en una moneda diferent del dòlar nord-americà, seran els tipus de canvi publicats corresponents a l'últim dia de 2013.
No. Segons la definició continguda en la lletra nn) de l'apartat 1 de l'article 1 de l'Acord, les persones que exercixen el control seran aquelles persones físiques que ostenten el control, directe o indirecte, del titular del compte. Per tant, no podrà identificar-se a una entitat com persona que exercix el control en el supòsit indicat.
L'expressió persones que exercixen el control ha d'interpretar-se de forma coherent amb les Recomanacions del Grup d'Acció Financera Internacional (GAFI). En el cas plantejat es podria utilitzar un percentatge del 25%.
Sí. Seria admissible, per exemple, el certificat de residència al que es referix l'apartat D.1 de la secció VI de l'Acord.
Es podrà prendre en consideració el número d'identificació de l'entitat titular del compte (Global Intermediary Identification Number, GIIN) verificat en la llesta publicada a este efecte per l'Organisme d'Administració tributària nord-americà o basar-se en una altra informació que siga pública o de la que dispose la institució financera espanyola obligada a comunicar informació.
Per part seua, el subapartat b) de l'apartat D.3. de la secció IV de l'annex I de l'Acord es referix al supòsit en què, com a conseqüència del procediment seguit conforme al que preveu l'apartat 2 de l'article 5 de l'Acord (incompliment significatiu), la IF espanyola o d'una altra jurisdicció sòcia titular del compte siga tractada per l'Organisme d'Administració tributària nord-americà com IF no participant. En eixe cas, el compte no serà un compte nord-americà subjecta a comunicació d'informació, però els pagaments efectuats al titular de la mateixa estaran subjectes a comunicació d'informació com es regula en l'apartat 1 (b) de l'article 4 de l'Acord.
Ha d'entendre's referida a un certificat de residència emés per un organisme de l'Estat autoritzat a este efecte, com per exemple, una administració o òrgan de la mateixa, o una entitat local del país del que el beneficiari al·lega la seua residència.
Este tipus d'entitats han de ser incloses dins de la categoria d'“Entitat no nord-americana diferent d'una Institució financera estrangera” i per la seua pròpia naturalesa pot entendre's que complixen els requisits prevists en el subapartat B.4.a) de la Secció VI de l'Annex I de l'Acord, pel que podrien ser considerades com actives.
L'apartat 6 de l'article 7 de l'Ordre establix que les proves documentals, les declaracions del titular i altra informació usada en l'aplicació dels preceptes de diligencia deguda haurà d'estar a disposició de l'Administració tributària.
A estos efectes, podrà conservar-se l'original, una còpia certificada o una fotocopia (incloent una microfitxa, còpia escanejada o altres mitjans similars d'emmagatzematge electrònic).
Qualsevol documentació que siga emmagatzemada electrònicament haurà de poder posar-se a disposició de l'Administració tributària en format paper.
Es pot considerar que l'exempció parcial aplicable a les entitats suposa el compliment del requisit previst en el subapartat ii de l'apartat VI.B.4 lletra i) de l'Annex I de l'Acord FATCA entre ELS EUA i Espanya.
Estos termes vénen definits en les lletres l) i m) de l'article 1.1. de l'Acord, comprenent tant a les institucions financeres obligades a comunicar informació com a les institucions financeres no obligades a comunicar informació.
Per tant, el que preveu la secció V.B de l'annex I de l'Acord seria també aplicable respecte d'aquelles institucions financeres no obligades a comunicar informació per estar identificades com a tals en el seu annex II o tindre tal consideració conforme a la normativa aplicable de la jurisdicció de què es tracte.
Respecte als comptes preexistents de la qual titularitat correspon a una entitat no nord-americana diferent d'una institució financera estrangera, l'apartat 2.c) de l'article 8 de l'Ordre HAP/1136/2014 establix que la institució financera espanyola obligada a comunicar informació podrà optar per aplicar en primer lloc qualsevol de les lletres a), b) o c) de l'apartat 4 de la lletra D de la secció IV de l'annex I de l'Acord.
Sobre la base del que és anterior, la institució financera pot optar en primer lloc per determinar raonablement que l'entitat titular del compte és una entitat no nord-americana diferent d'una Institució financera estrangera que siga entitat activa basant-se en la informació de la que dispose o a la que puga accedir per ser pública, cas en què no ha de realitzar cap altra de les actuacions previstes en esta secció IV.D 4, no tenint el compte la consideració de compte nord-americà subjecta a comunicació d'informació.
Alternativament, la institució financera pot determinar en primer lloc que cap de les persones que exercixen el control és ciutadana o resident fiscal dels Estats Units d'Amèrica, basant-se per això en la informació obtinguda i que mantinga en aplicació dels procediments denominats conega al seu clienta conforme a la legislació contra el blanqueig de capitals, cas en què no ha de realitzar cap altra de les actuacions previstes en l'esmentada secció IV.D 4 de l'annex I de l'Acord, no sent el compte un compte nord-americà subjecta a comunicació d'informació.
En cas de no ser aplicable el que preveu els dos paràgrafs anteriors, la institució financera haurà d'obtindre una declaració del titular del compte en la que se certifique si té l'estatus d'activa o passiva.
-
Si s'obté una declaració del titular en la que se certifica que esta entitat titular del compte té l'estatus d'activa, la institució financera no ha de realitzar cap altra de les actuacions previstes en l'apartat 4 de la lletra D de la secció IV de l'annex I de l'Acord, no sent el compte un compte nord-americà subjecta a comunicació d'informació.
-
Si s'obté una declaració del titular en la que se certifica que esta entitat titular del compte té l'estatus de passiva, la institució financera ha de determinar si les persones que exercixen el control sobre la mateixa són ciutadanes o residents dels Estats Units d'Amèrica, basant-se per això en els procediments denominats conega al seu clienta conforme a la legislació contra el blanqueig de capitals, fora que el compte tinga un saldo superior a 1.000.000 de dòlars nord-americans, cas en què haurà d'obtindre una declaració del titular del compte o de les persones que exercixen el control sobre la mateixa. Si en qualsevol d'estos casos es determina que alguna de les persones que exercix el control és ciutadana o resident dels Estats Units d'Amèrica, el compte es tractarà com compte nord-americà subjecta a comunicació d'informació.
No obstant això, els procediments de revisió de comptes preexistents d'entitat hauran de concloure en els terminis establits per la lletra E de la secció IV de l'annex I de l'Acord, havent de ser objecte de declaració en el model 290 corresponent a 2014 aquells comptes identificades com a tals fins el 31 de desembre de 2014.
Respecte als comptes nous de la qual titularitat correspon a una entitat no nord-americana diferent d'una institució financera estrangera, sobre la base del que disposa la lletra B de la secció V de l'annex I de l'Acord, la institució financera pot determinar raonablement que l'entitat titular del compte és una entitat no nord-americana diferent d'una Institució financera estrangera que siga entitat activa basant-se en la informació de la que dispose o a la que puga accedir per ser pública, cas en què no ha de realitzar cap altra de les actuacions previstes en l'apartat C.2 de la secció V de l'annex I, no sent el compte un compte subjecta a comunicació d'informació.
En cas contrari, la institució financera haurà d'obtindre una declaració de l'entitat titular del compte en la que se certifique el seu estatus d'activa o passiva.
-
Si s'obté una declaració del titular en la que se certifica que esta entitat titular del compte té l'estatus d'activa, la institució financera no ha de realitzar cap altra de les actuacions previstes en l'esmentat apartat C.2, no tenint el compte la consideració de compte nord-americà subjecta a comunicació d'informació.
-
Si s'obté una declaració del titular en la que se certifica que esta entitat titular del compte té l'estatus de passiva, la institució financera haurà d'identificar a les persones que exercisquen el control sobre la mateixa seguint els procediments denominats conega al seu clienta conforme a la legislació contra el blanqueig de capitals i haurà de determinar si alguna d'elles és ciutadana o resident fiscal dels Estats Units d'Amèrica, basant-se per això en una declaració del titular del compte o d'estes persones.
En cas que sobre la base de la declaració que s'obtinga es determine que alguna de les persones que exercix el control és ciutadana o resident fiscal dels Estats Units, el compte es tractarà com compte nord-americà subjecta a comunicació d'informació.
En relació amb els comptes nous obertes entre l'1 de juliol i el 31 de desembre de 2014, si no pot determinar-se que es tracta d'una entitat activa conforme al que es disposa anteriorment i no s'obté una declaració del titular del compte o de les persones que exercixen el control, la institució financera haurà de basar-se en la informació obtinguda i que mantinga en aplicació dels procediments denominats conega al seu clienta conforme a la legislació contra el blanqueig de capitals a l'efecte de determinar si el compte financer és un compte nord-americà subjecta a comunicació d'informació. Si amb posterioritat a la presentació del model 290 corresponent a 2014, la institució financera obtinguera la declaració esmentada en els paràgrafs anteriors i determinara conforme a seu contingut que va haver d'incloure el compte en el model 290 o que el compte declarada no es tractava d'un compte nord-americà subjecta a comunicació d'informació, haurà de presentar una declaració complementària del model 290 corresponent a este any 2014.
Per a calcular el saldo o valor d'un compte en el moment immediatament anterior a la seua cancel·lació, la Institució financera podrà optar entre determinar este saldo o valor dins dels cinc dies hàbils següents a la recepció de l'orde de cancel·lació del compte o bé considerar com a tal el saldo o valor més recent que puga obtindre's una vegada rebuda l'orde de cancel·lació del compte, que pot ser de data anterior a la mateixa.
Sí. Conforme al que preveu l'apartat 4 de l'article 3 de l'Acord, el fet que esta dada no conste en els arxius de la institució financera no altera l'obligació d'incloure el compte nord-americà subjecta a comunicació d'informació en el model 290.
A la secció VI. C de l'annex I s'establix que a l'efecte de determinar el saldo o valor agregat dels comptes, la institució financera espanyola obligada a comunicar informació estarà obligada a agregar tots els comptes del titular obertes en la mateixa o en les entitats vinculades, sempre que es donen els requisits prevists en este apartat.
Per tant, a l'efecte d'aplicar els llindars de saldo o valor i de determinar si es tracta d'un compte de major valor, la institució financera ha d'agregar (si es donen els requisits prevists) els saldos de tots els comptes de depòsit, dels comptes de custòdia, dels contractes d'assegurança amb valor en efectiu, dels contractes d'anualitats i de les participacions en capital o en deute de determinades entitats que el titular de les mateixes mantinga obertes en esta institució o en les entitats vinculades a ella.
No obstant això, alguns dels llindars de saldo o valor definits en la lletra A de la secció II de l'annex I de l'Acord es referixen a categories concretes de comptes financers i, per tant, han d'aplicar-se específicament a estes categories. Així, per exemple, en cas que una institució financera espanyola obligada a comunicar informació mantinga dos comptes preexistents titular del qual siga la mateixa persona física, sent una d'elles un compte de custòdia amb un saldo o valor de 20.000 dòlars nord-americans i l'altra un compte de depòsit amb un saldo de 25.000 dòlars nord-americans, haurà d'agregar estos saldos conforme a les normes esmentades anteriorment. Si esta institució financera opta per l'aplicació dels llindars de saldo o valor, considerarà estos comptes com no subjectes a revisió, identificació o comunicació d'informació atès que el seu saldo agregat no supera el límit fixat en l'en número 1 de la lletra A de la secció II de l'annex I de l'Acord.
SI en el mateix supòsit anterior el saldo del compte de depòsit fora de 40.000 dòlars nord-americans, el saldo o valor agregat de la mateixa juntament amb el del compte de custòdia superaria el llindar anteriorment expressat. En eixe cas, atès que el compte de depòsit tindria un saldo inferior a 50.000 dòlars nord-americans, seria aplicable a este tipus de comptes el llindar definit en el número 4 de l'esmentada lletra A de la secció II de l'annex I, pel que únicament el compte de custòdia seria un compte subjecta a revisió, identificació o comunicació d'informació.
La Disposició addicional tercera del Reial decret 1021/2015 establix, en relació amb els comptes preexistents subjectes a comunicació d'informació en virtut del que estableix l'Acord FATCA entre els Estats Units i Espanya, l'obligació de les institucions financeres espanyoles d'obtindre durant l'any 2017 el NIF nord-americà de les persones que ostenten la titularitat o el control d'estos comptes si no ho hagueren obtingut amb anterioritat. En cas que la institució financera espanyola no haja complit esta obligació NO es considerarà com “incompliment significatiu” d'una institució financera espanyola l'incompliment de l'obligació d'obtindre i comunicar el NIF nord-americà de comptes preexistents subjectes a comunicació d'informació, en relació amb els anys 2017, 2018 i 2019, sempre que es complisquen les tres següents obligacions:
-
s'obtinga i es comunique la data de naixement de les persones que ostenten la titularitat o el control d'estos comptes NIF nord-americà del qual no s'haja comunicat;
-
s'efectue un requeriment anual a estes persones perquè aporten el NIF nord-americà; i
-
la institució financera espanyola realitze una busca en els seus arxius electrònics dels NIF nord-americans pendents d'obtindre, amb anterioritat a la presentació del model 290 relatiu a l'exercici 2017.
L'IRS en la seua recent Notificació (Notice 2023-11) oferix una flexibilització a les Institucions financeres, que no han sigut capaços d'obtindre el TIN nord-americà, en relació amb certs comptes preexistents que siguen comptes nord-americans subjectes a comunicació d'informació. La finalitat principal de la Notice 2023-11 és que la falta de declaració del TIN nord-americà no done lloc a considerar que les institucions financeres han incorregut en incompliments significatius de les seues obligacions en l'àmbit de l'Acord FATCA. Per fer-ho, les institucions financeres han de seguir els procediments indicats en la Notificació.
Esta flexibilització és aplicable a les presentacions realitzades el 2023, 2024 i 2025.
Per a més informació, poden consultar el contingut complet de la Notificació (Notice 2023-11) en el següent enllaç:
Foreign Financial Institution Temporary U.S. Taxpayer Identification Number Relief (irs.gov)
D'acord amb el que disposen les secciones 3.03 i 3.04 de la Notice 2023-11, una institució financera podrà reportar un compte preexistent sense TIN nord-americà i no es determinarà incompliment significatiu si complix les següents condicions:
-
Declara la data de naixement del titular persona física i controlling person del qual no s'ha obtingut el TIN nord-americà.
-
Efectua un requeriment anual al titular, sobre qualsevol TIN no subministrat, amb les condicions que s'indiquen a continuació. Per a satisfer el requisit de requeriment anual, la institució financera pot triar la forma de comunicació que considere més adequada per a contactar amb el titular.
En el requeriment o comunicació al titular, la institució financera ha d'incloure necessàriament qualsevol dels dos continguts següents:
-
l'adreça del web de l'IRS amb l'enllaç a les FAQ de l'IRS (https://travel.state.gov/content/travel/en/international-travel/while-abroad/Joint-Foreign-Account-Tax-Compliment normatiu-FATCA-FAQ.html )
-
una còpia de les FAQ anteriors i, o bé, còpia dels procediments flexibilitzats de l'IRS per a estos ciutadans, o bé, l'adreça següent per a tals procediments (https://www.irs.gov/individuals/international-taxpayers/relief-procedures-for-certain-former-citizens).
Esta obligació començarà a ser exigible per a les presentacions de l'any 2024.
Si més no, la institució financera ha de conservar els registres de les polítiques i procediments aplicats per a complir amb estos requeriments anuals fins la fi de l'any 2029.
-
-
Realitza una busca electrònica anual en seus bases de dades respecte dels TIN nord-americans que falten.Esta obligació començarà a ser exigible per a les presentacions de l'any 2024.
-
Declara, en cas de no subministrar-se el TIN nord-americà, amb els codis explicatius inclosos per l'IRS en seu pregunta freqüent Q6 Reporting (veure pregunta Com es complimenta el camp TIN (NIF nord-americà) quan no es disposa del mateix?).
Es fa constar que esta notificació no impedix que l'autoritat competent nord-americà trobe incompliment significatiu per no satisfer obligacions diferents a les d'obtenció i declaració del TIN nord-americà de comptes preexistents.
Per a més informació, poden consultar el contingut complet de la Notificació (Notice 2023-11) en el següent enllaç:
Foreign Financial Institution Temporary U.S. Taxpayer Identification Number Relief (irs.gov)
La secció 3.05 de la Notice 2023-11 també establix una sèrie d'obligacions per a l'AEAT, que afecten a les institucions financeres i als titulars de comptes:
-
Les institucions financeres no hauran de discriminar als ciutadans nord-americans que proporcionen un TIN nord-americà.
-
Els ciutadans nord-americans que residisquen a Espanya hauran de facilitar el TIN nord-americà a les institucions financeres quan se'ls sol·licite.
-
Les institucions financeres que hagen sigut identificades per l'autoritat competent dels EUA com potencialment incomplidores seran objecte de les mesures de control procedents per part de l'AEAT, a fi d'assegurar el compliment de la normativa en matèria de FATCA.
- Quan l'entitat titular del compte siga una Entitat No Financera i aporteu una declaració de residència fiscal en la que l'única dada que falte siga el de si és activa o passiva.
No. La mera absència de determinació de la condició d'activa o passiva de l'entitat no obliga a la Institució financera al referit bloquege. Tot això sense perjudici de contactar amb esta entitat perquè complete la declaració amb esta dada.
Ha de tindre's en compte que la condició d'Entitat No Financera Passiva porta aconseguisc l'obligació d'identificar a les persones que exercixen el control (
substantial owners ). -
Quan la persona que ostente la titularitat o el control del compte aporte una declaració de residència fiscal en la que falte la dada del número d'identificació fiscal, si ha sigut emés pels Estats Units d'Amèrica.
Sí. El número d'identificació fiscal és una dada essencial de la referida declaració i ha de constar sempre en la mateixa, d'acord amb el que preveu l'apartat 2 de l'article 7 de l'Ordre HAP/1136/2014, de 30 de juny, per la qual s'aprova el Model 290.
En cas que la persona que ostente la titularitat o control del compte financer seguisca sense aportar la declaració que resulte exigible, malgrat haver-se realitzat un bloquege total de la mateixa, la Institució financera haurà de comunicar el compte amb tots i cadascun de les dades de què dispose en este moment, mentres es mantinga esta circumstància. Tot això, sense perjudici de contactar amb esta persona perquè aporte la referida declaració.
Respecte de la data de naixement del titular del compte financer (o, si escau, de les persones que exercixen el control), si la mateixa no es complimenta deixant este camp en blanc, es mostrarà un missatge d'avís indicant esta circumstància, a este efecte de què realitze les actuacions oportunes per a intentar obtindre esta informació. L'esmentat avís es mostrarà independentment de l'emplenament o no del NIF nord-americà.
Tinga's en compte que, per poder beneficiar-se de la flexibilitat permesa després de la publicació per l'IRS de la Notice 2023-11, és requisit imprescindible complimentar la data de naixement del titular persona física o del controlling person.
Pot consultar la pregunta freqüent Quines obligacions ha de complir una institució financera per poder beneficiar-se de la flexibilitat permesa per la Notificació (Notice 2023-11) publicada per l'IRS?
Sí, el TIN (NIF) nord-americà és obligatori segons el que disposa el Reial decret 1021/2015, Disposició Addicional Tercera, pel que han de fer-se tots els esforços conforme a la Diligencia Deguda per a aconseguir-ho.
D'acord amb açò, ha d'informar-se del TIN nord-americà del Titular del compte financer (Account Holder) o, si escau, de les persones que exercixen el control (Substantial Owners).
El TIN del Titular del compte o del Substantial Owner ha de seguir el format nord-americà. En cas que no el tinga, ha de posar l'etiqueta “TIN” en el XML i pot complimentar el TIN amb alguns dels codis numèrics facilitats per l'IRS (Internal Revenue Service) si el motiu de la seua absència es correspon amb alguna de les circumstàncies especificades per este organisme (cal observar la pregunta Com es complimenta el camp TIN quan no es disposa del mateix?).
En este sentit, es recomana consultar les preguntes freqüents Q3 i Q6 publicades per l'IRS (FATCA-FAQ General-Reporting), en els següents enllaços:
Format TIN nord-americà
El contingut de l'etiqueta TIN quan és nord-americà s'ha d'ajustar als següents formats:
-
Nou dígits consecutius sense guions ni altres separacions (ex., “123456789 ”)
-
Nou dígits amb dos guions, un guió després del tercer dígit i un altre guió després del quint dígit (ex., “123-45-6789 ”)
-
Nou dígits amb un guió després del segon dígit (ex., “12-3456789 ”)
-
No s'admetrà quan es complimente de la següent manera: 000000000 o quan es consignen determinats patrons numèrics com 123456789 i 987654321.
Conseqüències del seu no emplenament
Respecte de les conseqüències (pregunta freqüent Q3 publicada per l'IRS (FATCA-FAQ General-Reporting), la no emplenament del TIN nord-americà no comporta automàticament a una determinació d'incompliment significatiu de l'Acord FATCA; si bé l'IRS tindrà en compte els fets, circumstàncies i causes que han determinat la no emplenament del TIN, i si la institució financera disposa de procediments adequats i dels esforços realitzats per a obtindre esta informació.
No obstant això, si finalment es conclou que esta situació constituïx un incompliment significatiu a l'Acord FATCA, i no es reparen estos errors abans que l'IRS adopte les mesures oportunes, com pot ser la retirada del Número d'identificació d'intermediari global de la institució financera (GIIN) davant l'IRS, a partir d'este moment serà aplicable als pagaments d'origen nord-americà realitzats a la institució financera la retenció del 30 per 100.
El maig de 2021 l'IRS (Organisme de l'Administració Tributària nord-americana) va publicar la pregunta freqüent Q6 Reporting, incloent un llistat de codis que es detallen a continuació.
El gener de 2023, esta pregunta freqüent ha sigut modificada actualitzant l'esmentat llistat de codis, que igualment es recullen en estes FAQ.
Sense perjudici del detall explicat més avance, ha de tindre's en compte que, respecte als codis a utilitzar per a complimentar l'etiqueta TIN:
-
Durant l'any 2023 s'admetran presentacions que utilitzen, tant els codis anteriors a la Notice 2023-11 (publicats a maig 2021 FAQ 6 Reporting), com els actualitzats després de la Notice 2023-11 (publicats a gener 2023 actualització FAQ 6 Reporting).
-
A partir del 01/01/2024 només s'admetran presentacions amb els codis actualitzats després de la Notice 2023-11 (publicats a gener 2023 actualització FAQ 6 Reporting).
En el cas que no haja pogut obtindre's el TIN nord-americà del titular del Compte o de la persona que exercix el control (Substantial Owner), i este TIN siga obligatori, poden utilitzar-se per a complimentar en l'etiqueta TIN els següents codis numèrics facilitats per l'IRS, sempre que concórrega alguna de les circumstàncies que es relacionen a continuació:
1.2.1 Comptes Preexistents:
-
Compte preexistent de persona física indicis dels quals de ser nord-americà són només el lloc de naixement els Estats Units: “222222222 “/ “222-22-2222“ / “22-2222222“.
-
Compte preexistent de persona jurídica o física indicis dels quals de ser nord-americà són d'altres diferents al lloc de naixement els Estats Units: “444444444“ / “444-44-4444“ / “44-4444444“, concorrent a més algun dels següents fets:
-
S'ha produït un canvi de circumstàncies que determina que l'acte-certificació o una altra documentació inicialment obtinguda es considere incorrecta o no fiable, no havent-se obtingut un nou acte-certificació o una altra documentació.
-
El compte inicialment no superava el llindar de declaració i posteriorment l'ha excedit, no havent-se obtingut un acte-certificació o una altra documentació.
-
-
Casos específics per a comptes preexistents:
-
Compte preexistent de persona jurídica amb un saldo superior a 1.000.000 de dòlars de titular del qual ENFP estrangera no s'han obtingut acte certificacions, i no han sigut identificats indicis nord-americans en relació amb el seu controlling persons. “666666666“ / “666-66-6666“ / “66-6666666“.
-
Comptes preexistents de les que no es disposa el TIN i el compte ha estat inactiva o “dorment”, però seguix estant per damunt del llindar de declaració, també conegudes com “comptes inactives ”: “777777777“ / “777-77-7777“ / “77-7777777“.
Com a referència els Estats Units definix “compte inactiva” en el Reglament del Tresor dels EUA ,1.1471-4 (d) (6) (ii).
-
1.2.2 Nous Comptes:
-
Compte nou de persona física indicis dels quals de ser nord-americà són el lloc de naixement els Estats Units: “333333333“ / “333-33-3333“ / “33-3333333“, concorrent a més algun dels següents fets:
-
S'ha produït un canvi de circumstàncies que determina que l'acte-certificació inicialment obtinguda a l'obrir el compte es considere incorrecta o no fiable, no havent-se obtingut un nou acte-certificació.
-
El compte en el moment de la seua obertura no superava el llindar de declaració i posteriorment l'ha excedit, no havent-se obtingut un acte-certificació.
-
-
Compte nou de persona jurídica o física indicis dels quals de ser nord-americà són d'altres diferents al lloc de naixement els Estats Units: “555555555“ / “555-55-5555“ / “55-5555555“, concorrent a més algun dels següents fets:
-
-
S'ha produït un canvi de circumstàncies que determina que l'acte-certificació o una altra documentació inicialment obtinguda es considere incorrecta o no fiable, no havent-se obtingut un nou acte-certificació o una altra documentació.
-
El compte en el moment de la seua obertura no superava el llindar de declaració i posteriorment l'ha excedit, no havent-se obtingut un acte-certificació o una altra documentació.
-
La utilització d'estos codis numèrics facilitats per l'IRS no eximix a l'entitat de continuar desenvolupant els esforços que siguen necessaris amb l'objectiu d'obtindre el TIN nord-americà. Per exemple, ha de contactar-se anualment amb el titular del compte per a sol·licitar el TIN nord-americà.
En qualsevol altre cas podrà utilitzar-se el codi AAAAAAAAA.
A més, la consignació d'algun dels codis anteriors no impedirà que l'IRS puga notificar un error indicant que este valor consignat és invàlid respecte d'un determinat registre, ja que el TIN nord-americà seguirà sense estar degudament complimentat.
NOVETAT exercicis 2023 i següents:
L'IRS en la seua recent Notificació (Notice 2023-11) oferix una flexibilització a les Institucions financeres, que no han sigut capaços d'obtindre el TIN nord-americà, en relació amb certs comptes preexistents que siguen comptes nord-americans subjectes a comunicació d'informació, si se seguixen els procediments indicats en esta notificació. (Veure preguntes Quin és la finalitat de la Notificació (Notice 2023-11) publicada per l'IRS? S'aplica a tota mena de comptes? i Quines obligacions ha de complir una institució financera per poder beneficiar-se de la flexibilitat permesa per la Notificació (Notice 2023-11) publicada per l'IRS? ).
Així mateix, l'IRS ha actualitzat el gener de 2023, la pregunta freqüent Q 6 Reporting, amb els codis numèrics actualitzats a complimentar en l'etiqueta TIN.
-
Durant l'any 2023 s'admetran presentacions que utilitzen, tant els codis anteriors a la Notice 2023-11 (publicats a maig 2021 FAQ 6 Reporting), com els actualitzats després de la Notice 2023-11 (publicats a gener 2023 actualització FAQ 6 Reporting).
-
A partir del 01/01/2024 només s'admetran presentacions amb els codis actualitzats després de la Notice 2023-11 (publicats a gener 2023 actualització FAQ 6 Reporting), que es detallen a continuació.
L'ús d'estos codis permetrà a l'IRS entendre millor els fets i circumstàncies que subjauen en la falta d'emplenament del TIN nord-americà. L'actualització dels codis del camp TIN (NIF nord-americà) i els seus requisits i condicions són les següents:
1.2.1 Comptes Preexistents:
-
“222222222 “/ “222-22-2222“ / “22-2222222 “: Compte preexistent de persona física indicis dels quals de ser nord-americà són només el lloc de naixement els Estats Units, diferent d'un compte declarada amb el codi “000222111”. Este codi té prioritat si qualsevol altre codi (diferent de 000222111) també poguera resultar aplicable.
-
“000222111” / “000-22-2111” / “00-0222111 ”: Compte preexistent de depositària persona física indicis dels quals de ser nord-americà són només el lloc de naixement els Estats Units. A més, la IF ha de determinar que el titular del compte és resident de la jurisdicció on es manté el compte a efectes fiscals i de prevenció d'emblanquine de capitals. Com a referència, “compte de depòsit” es definix en l'Acord entre el Regne d'Espanya i els Estats Units d'Amèrica (FATCA (BOE-A-2014-6854)). Este codi té prioritat si qualsevol altre codi poguera resultar també aplicable.
-
“444444444” / “444-44-4444” / “44-4444444 ”: Compte preexistent de persona jurídica o física indicis dels quals de ser nord-americà són d'altres diferents al lloc de naixement als Estats Units i a més concorre algun dels següents fets:
-
S'ha produït un canvi de circumstàncies que ha donat lloc a què un o més indicis nord-americans s'associen al compte o que l'acte-certificació o una altra documentació inicialment obtinguda es considere incorrecta o no fiable, no havent-se obtingut un acte-certificació vàlida o una altra documentació posterior al canvi de circumstàncies.
- El compte no superava el llindar de declaració a la data de determinació prevista en l'Acord entre el Regne d'Espanya i els Estats Units d'Amèrica (FATCA) i desenvolupat en l'Ordre de creació del model 290, i, posteriorment, l'ha excedit, no havent-se obtingut un acte-certificació o una altra documentació.
-
-
Casos específics per a comptes preexistents:
-
“666666666“ / “666-66-6666“ / “66-6666666 : Compte preexistent de persona jurídica amb titular ENFP estrangera amb un o més controlling persons respecte dels quals no s'han obtingut acte certificacions, i no han sigut identificats indicis nord-americans en relació amb qualsevol del controlling persons..
-
“777777777” / “777-77-7777” / “77-7777777 ”: Compte preexistent inactiva o “dorment”. És un compte preexistent en la que no es disposa d'un TIN i que ha estat inactiva o “dorment”, però seguix estant per damunt del llindar de declaració, també coneguda com compte “inactiva”. Un “compte inactiva” és aquella que s'ajusta a la definició establida en el Reglament del Tresor dels EUA ,1.1471-4 (d) (6) (ii) i que no ha tingut cap activitat financera durant tres anys, a excepció de la comptabilització d'interessos. Si per a un compte pogueren resultar aplicables diversos codis TIN, tindrà prioritat l'altre codi que resulte aplicable.
-
1.2.2 Nous Comptes:
-
“333333333” / “333-33-3333” / “33-3333333 ”: Compte nou de persona física indicis dels quals de ser nord-americà són el lloc de naixement els Estats Units, concorrent a més algun dels següents fets:
-
S'ha produït un canvi de circumstàncies que determina que l'acte-certificació inicialment obtinguda a l'obrir el compte es considere incorrecta o no fiable, no havent-se obtingut un nou acte-certificació.
-
El compte en el moment de la seua obertura no superava el llindar de declaració i posteriorment l'ha excedit, no havent-se obtingut un acte-certificació.
-
-
“555555555” / “555-55-5555” / “55-5555555 ”: Compte nou de persona jurídica o física indicis dels quals de ser nord-americà són d'altres diferents al lloc de naixement als Estats Units, concorrent a més algun dels següents fets:
-
S'ha produït un canvi de circumstàncies que determina que l'acte-certificació o una altra documentació inicialment obtinguda es considere incorrecta o no fiable, no havent-se obtingut un nou acte-certificació o una altra documentació.
-
El compte en el moment de la seua obertura no superava el llindar de declaració i posteriorment l'ha excedit, no havent-se obtingut un acte-certificació o una altra documentació.
-
1.2.3 Altres casos diferents dels anteriors:
-
“999999999” / “999-99-9999” / “99-9999999 ”: S'utilitzarà este codi per a qualsevol compte per a la qual la IF no puga obtindre el TIN i cap dels altres codis descrits anteriorment resulten aplicables. L'ús d'este codi implica que la IF ha completat la seua revisió dels comptes sense TIN nord-americà i ha aplicat de bona fe els codis TIN als registres quan així procedia.
La utilització d'estos codis numèrics facilitats per l'IRS no eximix a l'entitat de continuar desenvolupant els esforços que siguen necessaris amb l'objectiu d'obtindre el TIN nord-americà.
A més, la consignació d'algun dels codis anteriors no impedirà que l'IRS puga notificar un error indicant que este valor consignat és invàlid respecte d'un determinat registre, ja que el TIN nord-americà seguirà sense estar degudament complimentat.
La notificació d'error proporcionarà 120 dies per a corregir les incidències, d'acord amb l'Article 5.1 “Errors menors i errors administratius” de l'Acord entre el Regne d'Espanya i els Estats Units d'Amèrica (FATCA) (apartat 4.2.2 de l'Acord d'Autoritats Competents entre els Estats Units i Espanya). D’acord amb l'Acord FATCA (i el ACC si és procedent), si no es facilita el TIN en el termini de 120 dies, els Estats Units avaluarà les dades rebudes (incloent si la IF complix amb les condicions establides en la Notice 2023-11) i si existix un incompliment significatiu en funció dels fets i circumstàncies (Veure pregunta Reporting FAQ #3 on es detalla el procediment de l'incompliment significatiu).
En cas que el tipus de titular de compte persona jurídica siga FATCA101, FATCA102 o FATCA103 (etiqueta del XML AccountHolderType) el titular pot no ser nord-americà.
En aquell cas ha de complimentar en l'etiqueta “TIN” del XML el TIN no nord-americà en el format del país que el va emetre, així com el país que el va emetre en l'etiqueta “Issuedby”.
En el cas de tipus de titular de compte FATCA104, el titular sempre és estadunidense.
Així, distingim entre els següents casos:
-
En cas del titular del compte siga persona jurídica tipus FATCA 101 o FATCA 102. En este cas, el titular pot no ser nord-americà, però la persona que exercix el control sí l'ha de ser (substantial owner)
-
Per al titular de compte quan no és nord-americà, ha de complimentar el TIN no nord-americà en el format del país que el va emetre, així com el país que el va emetre. Si no disposa d'esta informació haurà de complimentar com TIN el valor “NA” (Not Available) i en país emissor ES.
-
Per a la persona que exercix el control (substantial owner), ha de complimentar el TIN nord-americà. Cas no disposar d'ell, pot justificar la seua absència amb alguns dels codis numèrics facilitats per l'IRS, en la mesura en què incórrega en alguna de les circumstàncies tipificades per l'IRS.
-
-
En cas que el titular del compte siga persona jurídica tipus FATCA103. En este cas, el titular pot no ser nord-americà. Per al titular de compte, ha de complimentar-se el TIN no nord-americà en el format del país que el va emetre, així com el país que el va emetre. Si no disposa d'esta informació haurà de complimentar com TIN el valor NA i en país emissor ES.
-
En cas que el titular del compte siga una persona jurídica tipus FATCA104, ha de complimentar-se el TIN nord-americà del titular. En cas de no disposar d'ell, pot justificar la seua absència amb alguns dels codis numèrics facilitats per l'IRS, en la mesura en què incórrega en alguna de les circumstàncies tipificades per l'IRS.
Recordatori per al cas de Missatges de Presentació d'Anul·lacions. DocTypeIndic FATCA3:
És important indicar que l'anterior només s'aplicar per a registres FATCA1, FATCA2 i FATCA4. EL registre FATCA3 ha de contindre exactament les mateixes dades que es van enviar originalment, en cas contrari es rebrà una notificació de l'IRS per esborrat no idèntic. Per això en cas de FATCA3 es tornarà a presentar el TIN exactament de la mateixa forma que apareix en el registre que es vol esborrar.
Pot obtindre més informació sobre l'estructura correcta del TIN nord-americà en el següent enllaç de la pàgina web de l'AEAT: