Preguntes freqüents (PMF)
Recopilació de preguntes i respostes en relació amb els els Sistemes Informàtics de Facturació i VERI*FACTU
Possibilitat de remissió d'informació de la factura per part del seu receptor. Representació gràfica a incloure en la factura. Codi QR. Frase «VERI*FACTU».
Els esmentats articles del Reglament d'Obligacions de Facturació es refereixen als sistemes informàtics de l'article 7 del Reglament aprovat per RD 1007/23 (això és, el Reglament RSSIF). Al seu torn, l'article 3.3 del Reglament SIF , exclou de l'àmbit subjectiu d'aquest als obligats al SII (Subministrament Immediat d'Informació). Per tant, aquests nous requisits incorporats als articles 6.5 i 7.5 del Reglament d'Obligacions de Facturació (ROF) aprovat per RD 1619/2012, només són obligatoris per a aquells empresaris i professionals obligats NO subjectes al SII, quan hagin d'expedir factures. En particular les expressions “VERI*FACTU” o “Factura verificable a la seu electrònica de l'AEAT ”incloses en les factures impreses emeses només seran obligatòries per als SIF dels esmentats empresaris que optin per funcionar d'acord amb aquesta modalitat.
Els obligats al SII, a tots els efectes relatius a la seva facturació pròpia, no queden afectats pel RD 1007/2023.
Efectivament, totes les factures produïdes amb un SIF, sigui quina sigui la modalitat empleada, hauran de portar obligatòriament el codi «QR» imprès. Aquella obligatorietat deriva de la redacció de la Disposició final primera del Reial decret 1007/2023, en relació amb l'article 17 del Reglament SIF aprovat per aquest Reial decret.
Quant a la finalitat del codi «QR», a través d'aquest no s'envia la factura a l'AEAT pel seu emissor, sinó que serveix:
-
Perquè el clienta destinatari de la factura pugui comparar o comprovar si el corresponent registre de facturació es troba en poder de l'AEAT o no. Aquesta comparació tindrà lloc quan s'utilitza un sistema d'emissió de factures verificables (sistema VERI*FACTU).
-
Al contrari, quan el sistema informàtic de facturació empleat és un sistema d'emissió de factures no verificables, la remissió de la informació a l'Administració Tributària pel clienta destinatari de la factura, per mitjà del codi QR, serveix per deixar constància de l'existència de la factura mateixa i el seu contingut essencial, la qual cosa podria servir per a un possible contrast futur per part de l'AEAT.
En general el «QR» contribueix a permetre un millor control del compliment tributari de l'emissor de la factura, és a dir, és una forma de mostrar una major "fiabilitat" fiscal (si la factura està registrada a l'AEAT, el clienta pot esperar que el seu proveïdor no està realitzant cap tipus de frau fiscal, ni li està repercutint un IVA que després no declara).
Normativa/Doctrina:
-
Article 17 del reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
La resposta que rebrà l'empresari o consumidor final, receptor de la factura, dependrà de si s'han utilitzat o no sistemes «VERI*FACTU» per expedir la factura.
Si la factura ha estat generada a través d'un sistema «VERI*FACTU», l'AEAT procedirà a comparar la informació rebuda amb els registres de facturació remesos per l'expedidor de la factura. Les respostes donades a peticions realitzades a través del codi «QR» per un sistema «VERI*FACTU» seran les següents:
-
Factura trobada. A l'Agència Tributària consta una factura amb idèntiques característiques a la remesa.
-
Factura no trobada. A l'Agència Tributària no consta cap factura amb les característiques remeses.
Si la factura ha estat generada a través d'un sistema d'emissió de factures no verificables, l'AEAT no pot realitzar una comparació amb els registres de facturació perquè aquests no han estat enviats prèviament per l'expedidor de la factura. En aquest cas, el missatge de resposta és “Factura no verificable”. Aquesta factura ha estat expedida per un sistema informàtic de facturació que NO és «VERI*FACTU», (és a dir, que no envia informació de la factura a l'Agència Tributària), per la qual cosa no es pot verificar, si bé aquella informació pot servir d'ajuda a l'Agència Tributària en l'acompliment de les seves tasques de control del compliment tributari.
Per al cas de què s'utilitzi facturació electrònica estructurada, al no existir impressió en paper, el codi QR no podrà incorporar-se com a tal a la factura. No obstant això, l'obligació d'incorporar la informació del QR, per al cas de facturació electrònica, ja sigui la factura completa o simplificada, se substitueix per la incorporació a les e-factures del contingut del QR, incloent la url de comparació en seu de la factura. Així l'estableix l'article 6.5.a) del Reglament d'Obligacions de Facturació en disposar que En cas que la factura sigui electrònica, la representació gràfica podrà ser substituïda pel contingut que representa el codi “QR”.
Per això els clientes que rebin factures electròniques estructurades podran utilitzar la informació continguda en la factura electrònica per a, a través de la URL rebuda (la mateixa que codificaria el QR), accedir al servei de verificació de factura igual que si escanegessin el codi QR.
Si la factura electrònica no és estructurada, sinó que simplement es transmet en format electrònic visible (PDF, TIF, etc) i imprimible, la incorporació del QR no tindrà especialitats respecte de la que correspon a l'emissió en paper.
Normativa/Doctrina:
-
Article 6.5.a) del Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, en la redacció que li dona el RD 1007/2023, de 5 de desembre.
-
Article 17 del reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre i el seu desenvolupament per Ordre Ministerial.
No. El codi «QR» tributari només s'afegeix a les factures – siguin «completes o ordinàries» o simplificades, siguin en paper o electròniques – expedides pels sistemes informàtics de facturació afectats pel RRSIF .
Normativa/Doctrina :
-
Articles 1.1 i 1.2 del reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
-
Articles 6.5 i 7.5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (ROF), aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, introduïts per la disposició final primera un i dos del Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
NO és obligatori imprimir en paper la factura, sempre que s'utilitzin sistemes de facturació electrònica (ja sigui estructurada o no estructurada).
D'altra banda, qualsevol impressió d'una factura (ordinària o simplificada), o imatge de la mateixa en suport digital (factura electrònica no estructurada), ha de portar imprès o visible el QR i l'altres informació requerida. Al contrari, si la factura és electrònica estructurada no es requereix la imatge del QR, però sí el seu contingut (en forma d'URL de la seu electrònica habilitada per a aquest efecte).
La remissió del registre de facturació (amb tot el contingut al que es refereixen els articles 10 i 11 del RRSIF aprovat per RD 1007/2023) per part de l'empresa a l'AEAT és una obligació addicional (en la modalitat VERI*FACTU), però respon a una altra finalitat i en res no contradiu l'obligació d'incorporar el codi «QR» o la url a les factures emeses.
Normativa/Doctrina:
-
Article 17 del reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
El servei de comparació de «QR» es va a poder realitzar des de qualsevol dispositiu que disposi d'una cambra i tingui accés al reconeixement del QR per obtenir la URL i connexió al web.
Per realitzar l'anterior procés l'ús de l'APP de l'AEAT és aconsellat, encara que no imprescindible. L'APP de l'AEAT és una garantia a l'hora d'assegurar que el «QR» incorporat a la factura i llegit no sigui irregular.
Amb caràcter general, els codis «QR» en les factures impreses (o visualitzables) hauran de figurar en al principi de la factura, abans que comenci el contingut d'aquesta. Per tant, serà sempre el primer codi «QR» que apareixerà en la factura. Si s'utilitza un format d'orientació vertical per organitzar i disposar el contingut de la factura, el codi «QR» se situarà dalt d'aquesta, proper al marge superior, preferiblement centrat o, si no, proper al marge superior esquerre. En el cas d'utilitzar un format d'orientació horitzontal (apaïsat) per a la factura, el codi «QR» se situarà a l'esquerra d'aquesta, preferiblement pròxima al marge superior esquerre (o, si no, centrada respecte als marges superior i inferior de la factura). Es tracta d'homogeneïtzar la seva ubicació perquè sigui previsible la seva ubicació. No obstant això, està previst que, si existeixen obstacles que facin inconvenient aquesta ubicació, pugui adoptar-se una altra ubicació, sempre que sigui clarament visible i es distingeixi de qualsevol altre codi o QR usat. Si hi ha algun element preimprès en el paper que s'utilitzarà per imprimir la factura i que, per tant, no és generat des del SIF (com podria ser el logotip de l'empresa, suposant-se que la resta d'informació la genera el SIF), la part preimpresa, al no haver estat generada pel SIF podria mantenir-se en el seu lloc, quedant el QR ubicat com primeelemento de la “resta” de la factura que sí genera el SIF.
El QR tributari només ha d'aparèixer una vegada, al principi de la factura i abans del contingut d'aquesta. Per tant, si la factura ocupés més d'una pàgina, haurà de figurar en la primera pàgina i no en les següents.
El plantejament d'ubicació al principi de la factura pretén alinear-se amb l'esperit de l'article 29.2.j) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, introduït per l'article de la Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, atès que així s'aconsegueix donar màxima visibilitat al QR tributari, essent un pilar fonamental del model. D'aquesta manera es garanteix que sigui visible, es normalitza i fa previsible la seva ubicació afavorint el seu ús i contribuint a la conscienciació i col·laboració ciutadana i a la transparència en el compliment fiscal de qui expedeix les factures, el que a més contribueix a afavorir la seva bona imatge.
Normativa/Doctrina:
-
Ordre Ministerial que desenvolupa el Reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
Quant a la mida del codi QR, en ordre a més normalització del mateix en totes les factures, i a assegurar una llegibilitat estàndard, ha d'estar comprès dins el rang exigit de dimensions (que coincideix amb l'adoptat en les especificacions per les Hisendes Forals en el Projecte TicketBAI), no podent ser ni inferior ni superior.
Aquella mida ha de situar-se en la següent forquilla:
-
no pot ser menor de 30x30 mm
-
no pot ser major de 40x40 mm.
Es considera que aquest rang és el més adequat, per permetre albergar el contingut que ha d'incloure's en el codi QR, i per facilitar la seva lectura pels dispositius amb capacitat per això.