Preguntes freqüents (PMF)
Recopilació de preguntes i respostes en relació amb els Sistemes Informàtics de Facturació i VERI*FACTU (Actualitzades a 5 de desembre de 2025)
Qüestions generals: compliment i delegació
Sí. El reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, preveu en el seu article 5 la possibilitat que se sol·liciti la no-aplicació del o d'algun aspecte del mateix quan concorrin determinades circumstàncies, que s'entenen extraordinàries, relacionades amb l'activitat econòmica o d'índole tècnica.
La sol·licitud es podrà presentar a través de la seu electrònica de l'Agència Tributària.
Normativa/Doctrina:
- Article 5 del reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
Sí. Es pot delegar en el destinatari de l'operació o en un tercer el compliment material de les obligacions del reglament que estableix els requisits dels sistemes informàtics de facturació sempre que es donin les condicions establertes en l'article 5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (ROF), aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, als efectes de l'obligació d'expedir de la factura, amb facultats atorgades per això.
En qualsevol cas, aquesta possibilitat no eximeix a l'obligat a expedir factures de la responsabilitat sobre aquest compliment.
Normativa/Doctrina:
- Article 6 del reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
- Article 5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (ROF), aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.
Primer de tot, ha de tenir-se en compte que l'objecte regulat en el reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, són precisament els sistemes informàtics de facturació (SIF), que és diferent de l'obligació de la gestió de llibres registres d'IVA (LRI). Són per tant obligacions diferents que poden afectar a obligats tributaris diferents.
En el cas plantejat, i pel que fa a les obligacions imposades pel RRSIF, si el proveïdor ha delegat l'expedició material de la factura en el seu clienta, és el clienta qui, a més d'expedir materialment aquesta factura, haurà de generar – i, en la modalitat «VERI*FACTU», remetre – el registre de facturació d'alta que exigeix el RRSIF. No obstant això, si el clienta porta els llibres registres de facturació en els termes establerts en l'article 62.6 del Reglament de l'impost sobre el Valor Afegit, aprovat pel Reial decret 1624/1992, de 29 de desembre, (mitjançant el subministrament immediat d'informació, o SII) queda excepcionado del compliment de les obligacions previstes en el RRSIF per a aquestes operacions.
D'altra banda, en relació amb la gestió dels LRI, és independent de qui expedeixi materialment les factures, i es troba regulada en els articles 62 i 63 del Reglament de l'impost sobre el Valor Afegit, aprovat pel Reial decret 1624/1992, de 29 de desembre. Per tant, cada empresa haurà d'incloure les factures expedides per tots els béns venuts i serveis prestats (independentment de qui hagi expedit materialment la factura, podent ser la pròpia empresa venedora, un tercer o el destinatari/comprador) en el LRI de factures expedides, i les factures rebudes dels béns comprats o serveis rebuts (independentment de qui hagi expedit materialment la factura, podent ser l'empresa venedora, un tercer o el destinatari/comprador) en el LRI de factures rebudes.
Normativa/Doctrina:
- Articles 5 i 6 del reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, modificat pel Reial decret 254/2025, d'1 d'abril.
- Article 5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (ROF), aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.
- Articles 62 i 63 del reglament de l'impost sobre el Valor Afegit (RIVA), aprovat pel Reial decret 1624/1992, de 29 de desembre
No.
La comunicació censal de l'obligat a emetre (proveïdor) a través de les caselles 739 i 740 del Model 036 atenen únicament a l'àmbit dels subjectes adscrits al SII (Subministrament Immediat d'Informació).
Article 5 del ROF (Reglament que estableix les obligacions de facturació) i article 6 del RRSIF (Reglament que estableix els requisits dels sistemes informàtics de facturació)
Perquè un tercer/destinatari autoritzats d'acord amb l'article 5 del Reglament que estableix les obligacions de facturació (ROF) a emetre factures, pugui enviar els registres de facturació d'acord amb el Reglament que estableix els requisits dels sistemes informàtics de facturació (RRSIF) en nom i per compte de l'obligat a la seva emissió, ha d'estar apoderat, i aquest apoderament ha d'estar inscrit en el registre d'apoderaments: ja bé sigui amb un poder general o un poder específic per enviar els registres de VERI*FACTU.
Per donar d'alta l'apoderament existeixen 3 vies:
-
Poder atorgat mitjançant compareixença personal en les Delegacions i Administracions de l'Agència i en el cas de persones jurídiques o entitats mancades de personalitat jurídica a què es refereix l'article 35.4 LGT, mitjançant compareixença del representant legal de l'entitat o de qui ostenti poder suficient per atorgar els apoderaments.
-
Poder atorgat mitjançant document públic o document privat amb signatura notarialment legitimada presentat davant l'Agència Tributària.
-
Poder atorgat per Internet mitjançant l'ús d'algun dels sistemes d'identificació i autenticació previstos en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Aquesta última és la via més fàcil i preferible per atorgar l'esmentat apoderament. Per fer-ho, el poderdant pot entrar en el següent tràmit: Agència Tributària: Registre d'apoderaments.
I posteriorment, entrar en la gestió Alta de poder per a tràmits tributaris específics (agenciatributaria.gob.es)
En aquest enllaç, poden accedir-se als tràmits específics relatius als "Sistemes Informàtics de Facturació i VERI*FACTU ".

A diferència dels apoderaments, en la col·laboració social el contribuent autoritza al seu representant mitjançant un model de representació (no confondre amb un document d'apoderament) perquè realitzi determinats tràmits per Internet davant l'AEAT. Aquesta autorització ha de quedar en poder del col·laborador social i no ha d'aportar-se a l'AEAT, llevat de requeriment.
Per atorgar la representació al col·laborador social seran vàlids els models aprovats per la Resolució de 18 de desembre de 2024, de la Direcció General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària , per la qual s'aproven els documents normalitzats per acreditar la representació de tercers en el procediment per a l'enviament dels fitxers que contenen registres de facturació generats per sistemes d'emissió de factures, a través de la Seu electrònica de l'Agència Tributària, i que són els que figuren com a annexos en aquesta resolució:
-
Annex II, per a l'atorgament de la representació dels obligats tributaris als professionals tributaris.
A diferència dels apoderaments, en la col·laboració social el contribuent autoritza al seu representant mitjançant un model de representació (no confondre amb un document d'apoderament) perquè realitzi determinats tràmits per Internet davant l'AEAT. Aquesta autorització ha de quedar en poder del col·laborador social i no ha d'aportar-se a l'AEAT, llevat de requeriment.
Per atorgar la representació al col·laborador social seran vàlids els models aprovats per la Resolució de 18 de desembre de 2024, de la Direcció General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària , per la qual s'aproven els documents normalitzats per acreditar la representació de tercers en el procediment per a l'enviament dels fitxers que contenen registres de facturació generats per sistemes d'emissió de factures, a través de la Seu electrònica de l'Agència Tributària, i que són els que figuren com a annexos en aquesta resolució:
-
Annex I, per a l'atorgament de la representació directa dels obligats tributaris a les empreses subministradores de programa, que prestaran serveis des de les seves plataformes.
-
Annex III, per a l'atorgament de la representació dels professionals tributaris a les empreses subministradores de programa, per a professionals tributaris que presten els seus serveis als obligats tributaris sota llicència de les aplicacions i programes subministrats per empreses subministradores de programa.