Preguntes freqüents (PMF)
Recopilació de preguntes i respostes en relació amb els els Sistemes Informàtics de Facturació i VERI*FACTU
Característiques i requisits dels SIF: registre d'esdeveniments.
En què el sistema informàtic de facturació (SIF) detecti i reculli automàticament, en el moment en què es produeixin, determinades interaccions amb aquest sistema informàtic, operacions realitzades amb ell o successos ocorreguts durant el seu ús, guardant les dades corresponents a cadascuna d'ells, que hauran de poder ser consultats des del propi SIF.
Aquest registre d'esdeveniments només és obligatori en el cas dels sistemes d'emissió de factures no verificables, no essent necessari en els casos de SIF «VERI*FACTU».
Normativa/Doctrina:
-
Article 8.3 del reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
La normativa sobre això exigeix als sistemes informàtics de facturació (SIF) que garanteixin la integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres, sense interpolacions, omissions o alteracions de les que no quedi la deguda anotació en els sistemes mateixos.
La remissió immediata a l'Agència Tributària dels registres de facturació generades pels SIF VERI*FACTU contribueix decisivament a complir amb aquests requisits. Tanmateix, això no ocorre en el cas dels sistemes d'emissió de factures no verificables, per la qual cosa llavors és necessari adoptar una mesura addicional de seguretat i control consistent en què els sistemes d'emissió de factures no verificables gravin de forma inalterable aquelles circumstàncies – i les seves principals característiques – que puguin ajudar a conèixer amb posterioritat qualsevol possible anomalia o alteració relacionada amb algun dels requisits esmentats.
Normativa/Doctrina:
-
Article 29.2.j) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.
-
Article 8.3 del reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
Existeixen com a mínim els següents registres d'esdeveniment:
-
Inici del funcionament del sistema informàtic com «NO VERI*FACTU».
-
Fi del funcionament del sistema informàtic com «NO VERI*FACTU».
-
Llançament del procés de detecció d'anomalies en els registres de facturació.
-
Detecció d'anomalies en la integritat, inalterabilitat i traçabilitat de registres de facturació.
-
Llançament del procés de detecció d'anomalies en els registres d'esdeveniment.
-
Detecció d'anomalies en la integritat, inalterabilitat i traçabilitat de registres d'esdeveniment.
-
Restauració de còpia de seguretat, quan aquesta es gestioni des del propi sistema informàtic de facturació.
-
Exportació de registres de facturació generats en un període.
-
Exportació de registres d'esdeveniment generats en un període.
A més dels anteriors, existeix un registre d'esdeveniment addicional, que és el registre resum d'esdeveniments succeïts en un determinat període (des que es va generar el registre resum d'esdeveniments anterior, o bé des de l'inici de funcionament del sistema informàtic d'acord amb el Reglament si no s'hagués generat encara cap registre resum d'esdeveniments anterior). Aquest registre resum d'esdeveniments es gravarà cada 6 hores en les que el SIF hagi estat operatiu i disponible per al seu ús, així com abans de tancar-se o apagar-se.
Finalment, el productor (fabricant) del SIF podria voluntàriament registrar altres esdeveniments que considerés d'interès sobre això.
Normativa/Doctrina:
-
Article 8.3 del reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
-
Articles 9.1 i 9.2 de l'ordre per la qual es desenvolupen les especificacions tècniques, funcionals i de contingut referits en el reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació, aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, i en l'article 6.5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.
En el cas esmentat, el SIF haurà de registrar els esdeveniments independentment per a cada OEF, com si fossin SIF diferents. En definitiva, haurà tants com OEF.
Normativa/Doctrina:
-
Articles 7.a) i 8.3 del reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
-
Article 2.a) de l'ordre per la qual es desenvolupen les especificacions tècniques, funcionals i de contingut referits en el reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació, aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, i en l'article 6.5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.
En general, les mateixes exigides als registres de facturació, és a dir, els registres d'esdeveniment hauran de realitzar-se de tal manera que quedin garantides les seves característiques d'integritat, inalterabilitat, traçabilitat, conservació, accessibilitat i llegibilitat, tal com s'exigeix per als registres de facturació, complint de forma anàloga les especificacions indicades per a aquests últims.
Per a més detall sobre aquestes característiques i requisits, es recomana consultar les preguntes freqüents recollides en els seus corresponents apartats.
Normativa/Doctrina:
-
Article 8.3 del reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
-
Article 9.3 de l'ordre per la qual es desenvolupen les especificacions tècniques, funcionals i de contingut referits en el reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació, aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, i en l'article 6.5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.
Sí. El sistema informàtic de facturació (SIF) haurà de signar electrònicament tots els registres d'esdeveniment que generi, complint de forma anàloga les especificacions donades sobre això per al cas dels registres de facturació.
Normativa/Doctrina:
-
Article 8.3 del reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
-
Article 9.3 de l'ordre per la qual es desenvolupen les especificacions tècniques, funcionals i de contingut referits en el reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació, aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, i en l'article 6.5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.
El termini de temps durant el que s'han de guardar els registres d'esdeveniment generats coincideix amb el que aplica als registres de facturació generats en el mateix període temporal (veure en l'apartat corresponent la pregunta freqüent equivalent ).
Quant a la responsabilitat de la seva conservació és també la mateixa que en el cas dels registres de facturació (veure en l'apartat corresponent la pregunta freqüent equivalent ).
Normativa/Doctrina:
-
Article 8.3 del reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
-
Article 9.3 de l'ordre per la qual es desenvolupen les especificacions tècniques, funcionals i de contingut referits en el reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació, aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, i en l'article 6.5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.
No, llevat que l'Agència Tributària li requereixi l'enviament dels mateixos.
Normativa/Doctrina:
-
Article 8.3 del reglament que estableix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suportin els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.