Preguntes freqüents (FAQ)
Recopilació de preguntes i respostes en relació amb els els Sistemes Informàtics de Facturació i VERI*FACTU
Característiques i requisits dels SIF: integritat i inalterabilitat
El SIF haurà de garantir la integritat i inalterabilitat, la traçabilitat, i conservació dels registres de facturació, en els termes establits en l'article 8 del RRSIF i la seua normativa de desenvolupament. A més, haurà de comptar amb un registre d'esdeveniments en el que es recullen determinades interacciones amb el sistema determinades per ordre ministerial (entre d'altres, la detecció d'anomalies en la integritat, inalterabilitat i traçabilitat de registres de facturació o en el propi registre d'esdeveniments).
Pel que es refereix a als desenvolupadors i la seua responsabilitat, hauran d'afrontar les exigències reglamentàries per a fer possible assegurar que, durant el període de conservació dels registres, no s'han produït interacciones indegudes sobre els mateixos que els hagen alterat, modificat, interpolat, suprimit o regenerat. Igualment hauran de certificar als seus clientes que complixen amb aquelles exigències. Naturalment el règim sancionador al que es referix l'article 201.bis de la LGT ha de tindre en compte a l'hora de sancionar els comportaments dels fabricants de sistemes i dels usuaris si ha concorregut en els seus comportaments culpabilitat, fins i tot a títol de mera negligència, o s'ha produït la destrucció o hackeo dels codis del programa.
No, un registre de facturació, una vegada generat (i firmat / remés a l'AEAT segons la modalitat empleada) no ha de ser modificat mai per ningú (si es fera, es podria detectar: gràcies a l'empremta, firma, encadenament...). Qualsevol “canvi” que es desitge fer constar sobre el mateix, haurà de realitzar-se a través de la generació d'un o més-segons es necessite - registres de facturació nous, del tipus que corresponga a cada cas (normalment-i de manera preferent - utilitzant els procediments establits pel reglament d'obligacions de facturació). Si per corregir es referix a “recuperar” d'alguna manera el que ja estava generat, però s'havia “perdut” o “corromput”, la resposta ha de ser la contrària.
Quant a la corrupció de dades, es recorda que s'ha de complir amb tots els requisits que exigix el reglament i l'orde, sent en este cas d'especial importància la conservació (i també la llegibilitat, accessibilitat i integritat inalterabilitat), pel que hauran de posar-se els mitjans necessaris per a impedir la corrupció i garantir la conservació.
Finalment, sobreu la qüestió de la migració, el reglament i l'orde no entren en el que es faça posteriorment amb els registres de facturació generats (com el seu possible envie a uns altres sistemes amb idea d'utilitzar-los per a uns altres fins), més enllà d'exigir la seua conservació, llegibilitat i accessibilitat a futur durant el termini de conservació.
Un registre de facturació amb errors s'ha de reparar mitjançant la generació d'un nou registre de facturació i, si escau, la seua remissió en els sistemes VERI*FACTU (ja que no es pot alterar el registre erroni si ja es va emetre).
D'acord amb el disseny de registre que es publicarà en l'Ordre Ministerial (ja disponible en la Sede electrònica de l'AEAT ), esta nova generació d'un registre de facturació haurà de portar 'Tipus de registro'="Substitutiu" i indicador SubsanaError a "S." Amb això la traçabilitat no es veu afectada, ja que esta va lligada als registres de facturació segons l'orde temporal de la seua generació, no a les factures a les que estos referencien.
El reglament que aprova el RD 1007/2023, de 5 de desembre, i l'Ordre Ministerial que el desenvolupa només apliquen als sistemes informàtics de facturació (SIF), és a dir, aquells sistemes que són utilitzats per a expedir factures o factures simplificades. Qualsevol altre sistema informàtic que no siga de facturació, en principi no es veu afectat per la normativa.
Els requisits generals de traçabilitat que emanen del literal de l'article 29.2.j) determinen que, a efectes informàtics, el sistema de generació de pre-facturació, esborranys o proformes sense validesa fiscal, ha d'estar vinculat indefectiblement al Sistema d'emissió de factures, formant una unitat. Per això i per raons de control intern, convé que es conserven registres de les prefactures o factures proforma elaborades.
Com el registre de facturació es genera immediatament abans d'expedir la factura, s'ha d'entendre que en el moment de generar este registre que, a més, o bé serà remés a l'AEAT, o bé serà firmat.
Es pot reparar (tipus registre Substitutiu) qualsevol dada al que el reglament de facturació no impose l'emissió d'una factura rectificativa. En qualsevol cas, si la dada modificada de la factura no està en el registre de facturació generat i firmat / remés (ni afecta a cap dels camps d'este), pròpiament no caldria reparar nada del registre de facturació generat i firmat / remés. Podent-se canviar sense que això afecte a la integritat del fitxer.
Si la pèrdua només afecta a registres de facturació, en un sistema VERI*FACTU esta situació seria menys problemàtica doncs els registres els tindria l'AEAT i l'obligat podria recuperar-los integrament. En un sistema d'emissió de factures no verificables, és l'empresari el que ha de vetlar per la conservació dels registres de facturació, tal com es fixa en la norma, sense que càpia negar la possible existència de casos de força major que exclourien la culpabilitat i podrien donar lloc a determinar les bases imposables pel mètode d'estimació indirecta.