Preguntes freqüents (FAQ)
Recopilació de preguntes i respostes en relació amb els els Sistemes Informàtics de Facturació i VERI*FACTU
Possibilitat de remissió d'informació de la factura per part del seu receptor. Representació gràfica a incloure en la factura. Codi QR. Frase «VERI*FACTU».
Els citats articles del Reglament d'Obligacions de Facturació es referixen als sistemes informàtics de l'article 7 del Reglament aprovat per RD 1007/23 (açò és, el Reglament RSSIF). Al seu torn, l'article 3.3 del Reglament SIF , exclou de l'àmbit subjectiu d'este als obligats al SII (Subministrament Immediat d'Informació). Per tant, estos nous requisits incorporats als articles 6.5 i 7.5 del Reglament d'Obligacions de Facturació (ROF) aprovat per RD 1619/2012, només són obligatoris per a aquells empresaris i professionals obligats NO subjectes al SII, quan hagen d'expedir factures. En particular les expressions “VERI*FACTU” o “Factura verificable a la seu electrònica de l'AEAT ”incloses en les factures impreses emeses només seran obligatòries per als SIF dels citats empresaris que opten per funcionar d'acord amb esta modalitat.
Els obligats al SII, a tots els efectes relatius a la seua facturació pròpia, no queden afectats pel RD 1007/2023.
Efectivament, totes les factures produïdes amb un SIF, sigui quina sigui modalitat empleada, hauran de portar obligatòriament el codi «QR» imprés. Aquella obligatorietat deriva de la redacció de la Disposició final primera del Reial decret 1007/2023, en relació amb l'article 17 del Reglament SIF aprovat per este Reial decret.
Quant a la finalitat del codi «QR», a través d'este no s'envia la factura a l'AEAT pel seu emissor, sinó que servix:
-
Perquè el clienta destinatari de la factura puga comparar o comprovar si el corresponent registre de facturació es troba en poder de l'AEAT o no. Esta comparació tindrà lloc quan s'utilitza un sistema d'emissió de factures verificables (sistema VERI*FACTU).
-
Al contrari, quan el sistema informàtic de facturació empleat és un sistema d'emissió de factures no verificables, la remissió de la informació a l'Administració Tributària pel clienta destinatari de la factura, mitjançant el codi QR, servix per a deixar constància de l'existència de la factura mateixa i seu contingut essencial, la qual cosa podria servir per a un possible contraste futur per part de l'AEAT.
En general el «QR» contribuïx a permetre un millor control del compliment tributari de l'emissor de la factura, és a dir, és una forma de mostrar una major "fiabilitat" fiscal (si la factura està registrada a l'AEAT, el clienta pot esperar que el seu proveïdor no està realitzant cap tipus de frau fiscal, ni li està repercutint un IVA que després no declara).
Normativa/Adoctrina:
-
Article 17 del reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
La resposta que rebrà l'empresari o consumidor final, receptor de la factura, dependrà de si s'han utilitzat o no sistemes «VERI*FACTU» per a expedir la factura.
Si la factura ha sigut generada a través d'un sistema «VERI*FACTU», l'AEAT procedirà a comparar la informació rebuda amb els registres de facturació remesos per l'expedidor de la factura. Les respostes donades a peticions realitzades a través del codi «QR» per un sistema «VERI*FACTU» seran les següents:
-
Factura trobada. A l'Agència Tributària consta una factura amb idèntiques característiques a la remesa.
-
Factura no trobada. A l'Agència Tributària no consta cap no factura amb les característiques remeses.
Si la factura ha sigut generada a través d'un sistema d'emissió de factures no verificables, l'AEAT no pot realitzar una comparació amb els registres de facturació perquè estos no han sigut enviats prèviament per l'expedidor de la factura. En este cas, el missatge de resposta és “Factura no verificable”. Esta factura ha sigut expedida per un sistema informàtic de facturació que NO és «VERI*FACTU», (és a dir, que no envia informació de la factura a l'Agència Tributària), pel que no es pot verificar, si bé aquella informació pot servir d'ajuda a l'Agència Tributària en l'acompliment de les seues tasques de control del compliment tributari.
Per al cas de què s'utilitze facturació electrònica estructurada, al no existir impressió en paper, el codi QR no podrà incorporar-se com a tal a la factura. No obstant això, l'obligació d'incorporar la informació del QR, per al cas de facturació electrònica, ja siga la factura completa o simplificada, se substituïx per la incorporació a les e-Factures del contingut del QR, incloent la url de comparació en sede de la factura. Així l'establix l'article 6.5.a) del Reglament d'Obligacions de Facturació al disposar que En cas que la factura siga electrònica, la representació gràfica podrà ser substituïda pel contingut que representa el codi “QR”.
Per això els clientes que reben factures electròniques estructurades podran utilitzar la informació continguda en la factura electrònica per a, a través de la URL rebuda (la mateixa que codificaria el QR), accedir al servei de verificació de factura igual que si escanejaren el codi QR.
Si la factura electrònica no és estructurada, sinó que simplement es transmet en format electrònic visible (PDF, TIF, etc) i imprimible, la incorporació del QR no tindrà especialitats respecte de la que correspon a l'emissió en paper.
Normativa/Adoctrina:
-
Article 6.5.a) del Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, en la redacció que li dóna el RD 1007/2023, de 5 de desembre.
-
Article 17 del reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre i el seu desenvolupament per Ordre Ministerial.
No. El codi «QR» tributari només s'afegix a les factures – siguen «completes o ordinàries» o simplificades, siguen en paper o electròniques – expedides pels sistemes informàtics de facturació afectats pel RRSIF .
Normativa/Adoctrina :
-
Articles 1.1 i 1.2 del reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
-
Articles 6.5 i 7.5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (ROF), aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, introduïts per la disposició final primera un i dos del Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
NO és obligatori imprimir en paper la factura, sempre que s'utilitzen sistemes de facturació electrònica (ja siga estructurada o no estructurada).
D'altra banda, qualsevol impressió d'una factura (ordinària o simplificada), o imatge de la mateixa en suport digital (factura electrònica no estructurada), ha de portar imprés o visible el QR i l'altres informació requerida. Al contrari, si la factura és electrònica estructurada no es requerix la imatge del QR, però sí seu contingut (en forma d'URL de la sede electrònica habilitada per a este efecte).
La remissió del registre de facturació (amb tot el contingut al que es referixen els articles 10 i 11 del RRSIF aprovat per RD 1007/2023) per part de l'empresa a l'AEAT és una obligació addicional (en la modalitat VERI*FACTU), però respon a una altra finalitat i en nada contradiu l'obligació d'incorporar el codi «QR» o la url a les factures emeses.
Normativa/Adoctrina:
-
Article 17 del reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
El servici de comparació de «QR» es podrà realitzar des de qualsevol dispositiu que dispose d'una cambra i tinga accés al reconeixement del QR per a obtindre la URL i connexió al web.
Per a realitzar l'anterior procés l'ús de l'APP de l'AEAT és aconsellat, encara que no imprescindible. L'APP de l'AEAT és una garantia a l'hora d'assegurar que el «QR» incorporat a la factura i llegit no siga irregular.
Amb caràcter general, els codis «QR» en les factures impreses (o visualitzables) hauran de figurar en al principi de la factura, abans que comence el contingut d'esta. Per tant, serà sempre el primer codi «QR» que apareixerà en la factura. Si s'utilitza un format d'orientació vertical per a organitzar i disposar el contingut de la factura, el codi «QR» se situarà arriba d'esta, pròxim al marge superior, preferiblement centrat o, si no, pròxim al marge superior esquerre. En el cas d'utilitzar un format d'orientació horitzontal (apaïsat) per a la factura, el codi «QR» se situarà a l'esquerra d'esta, preferiblement pròxima al marge superior esquerre (o, si no, centrada pel que fa als marges superior i inferior de la factura). Es tracta d'homogeneïtzar la seua ubicació perquè siga previsible la seua ubicació. No obstant això, està previst que, si existixen obstacles que facen inconvenient esta ubicació, puga adoptar-se una altra ubicació, sempre que siga clarament visible i es distingisca de qualsevol altre codi o QR usat. Si hi ha algun element preimprés en el paper que s'utilitzarà per a imprimir la factura i que, per tant, no és generat des del SIF (com podria ser el logotip de l'empresa, suposant-se que la resta d'informació la genera el SIF), la part preimpresa, al no haver sigut generada pel SIF podria mantindre's en el seu lloc, quedant el QR ubicat com primeelemento de la “resta” de la factura que sí genera el SIF.
El QR tributari només ha d'aparéixer una vegada, al principi de la factura i abans del contingut d'esta. Per tant, si la factura ocupara més d'una pàgina, haurà de figurar en la primera pàgina i no en les següents.
El plantejament d'ubicació al principi de la factura pretén alinear-se amb l'esperit de l'article 29.2.j) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, introduït per l'article de la Llei 11/2021, de 9 de juliol, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, ja que així s'aconseguix donar màxima visibilitat al QR tributari, sent un pilar fonamental del model. D'aquesta manera es garantix que siga visible, es normalitza i fa previsible la seua ubicació afavorint el seu ús i contribuint a la conscienciació i col·laboració ciutadana i a la transparència en el compliment fiscal de qui expedix les factures, el que a més contribuïx a afavorir la seua bona imatge.
Normativa/Adoctrina:
-
Ordre Ministerial que desenvolupa el Reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
Quant al tamany del codi QR, en ordre a més normalització del mateix en totes les factures, i a assegurar una llegibilitat estàndard, ha d'estar comprés dins del rang exigit de dimensiones (que coincidix amb l'adoptat en les especificacions per les Hisendes Forals en el Projecte TicketBAI), no podent ser ni inferior ni superior.
Aquell tamany ha de situar-se en la següent forquilla:
-
no pot ser menor de 30x30 mm
-
no pot ser major de 40x40 mm.
Es considera que este rang és el més adequat, per a permetre albergar el contingut que ha d'incloure's en el codi QR, i per a facilitar la seua lectura pels dispositius amb capacitat per això.