Preguntes freqüents (FAQ)
Recopilació de preguntes i respostes en relació amb els els Sistemes Informàtics de Facturació i VERI*FACTU
Característiques i requisits dels SIF: registre d'esdeveniments.
En què el sistema informàtic de facturació (SIF) detecte i reculla automàticament, en el moment en què es produïsquen, determinades interacciones amb este sistema informàtic, operacions realitzades amb ell o successos ocorreguts durant el seu ús, guardant les dades corresponents a cadascuna d'ells, que hauran de poder ser consultats des del propi SIF.
Este registre d'esdeveniments només és obligatori en el cas dels sistemes d'emissió de factures no verificables, no sent necessari en els casos de SIF «VERI*FACTU».
Normativa/Adoctrina:
-
Article 8.3 del reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
La normativa respecte d'això exigix als sistemes informàtics de facturació (SIF) que garantisquen la integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres, sense interpolacions, omissions o alteracions de les que no quede la deguda anotació en els sistemes mateixos.
La remissió immediata a l'Agència Tributària dels registres de facturació generats pels SIF VERI*FACTU contribuïx decisivament a complir amb estos requisits. Tanmateix, açò no ocorre en el cas dels sistemes d'emissió de factures no verificables, pel que aleshores és necessari adoptar una mesura addicional de seguretat i control consistent en què els sistemes d'emissió de factures no verificables graven de forma inalterable aquelles circumstàncies – i les seues principals característiques – que puguen ajudar a conéixer amb posterioritat qualsevol possible anomalia o alteració relacionada amb algun dels requisits esmentats.
Normativa/Adoctrina:
-
Article 29.2.j) de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.
-
Article 8.3 del reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
Existixen com a mínim els següents registres d'esdeveniment:
-
Inici del funcionament del sistema informàtic com «NO VERI*FACTU».
-
Fi del funcionament del sistema informàtic com «NO VERI*FACTU».
-
Llançament del procés de detecció d'anomalies en els registres de facturació.
-
Detecció d'anomalies en la integritat, inalterabilitat i traçabilitat de registres de facturació.
-
Llançament del procés de detecció d'anomalies en els registres d'esdeveniment.
-
Detecció d'anomalies en la integritat, inalterabilitat i traçabilitat de registres d'esdeveniment.
-
Restauració de còpia de seguretat, quan esta es gestione des del mateix sistema informàtic de facturació.
-
Exportació de registres de facturació generats en un període.
-
Exportació de registres d'esdeveniment generats en un període.
A més dels anteriors, existix un registre d'esdeveniment addicional, que és el registre resum d'esdeveniments succeïts en un determinat període (des que es va generar el registre resum d'esdeveniments anterior, o bé des de l'inici de funcionament del sistema informàtic d'acord amb el Reglament si no s'haguera generat encara cap registre resum d'esdeveniments anterior). Este registre resum d'esdeveniments es gravarà cada 6 hores en les que el SIF haja estat operatiu i disponible per al seu ús, així com abans de tancar-se o apagar-se.
Finalment, el productor (fabricant) del SIF podria voluntàriament registrar altres esdeveniments que considerara d'interés respecte d'això.
Normativa/Adoctrina:
-
Article 8.3 del reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
-
Articles 9.1 i 9.2 de l'orde per la qual es desenvolupen les especificacions tècniques, funcionals i de contingut referides en el reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació, aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, i en l'article 6.5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.
En el cas esmentat, el SIF haurà de registrar els esdeveniments independentment per a cada OEF, com si anaren SIF diferents. En definitiva, hi haurà tants com OEF.
Normativa/Adoctrina:
-
Articles 7.a) i 8.3 del reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
-
Article 2.a) de l'orde per la qual es desenvolupen les especificacions tècniques, funcionals i de contingut referides en el reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació, aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, i en l'article 6.5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.
En general, les mateixes exigides als registres de facturació, és a dir, els registres d'esdeveniment hauran de realitzar-se de tal manera que queden garantides les seues característiques d'integritat, inalterabilitat, traçabilitat, conservació, accessibilitat i llegibilitat, tal com s'exigix per als registres de facturació, complint de forma anàloga les especificacions indicades per a estos últims.
Per a més detall sobre estes característiques i requisits, es recomana consultar les preguntes freqüents recollides en els seus corresponents apartats.
Normativa/Adoctrina:
-
Article 8.3 del reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
-
Article 9.3 de l'orde per la qual es desenvolupen les especificacions tècniques, funcionals i de contingut referides en el reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació, aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, i en l'article 6.5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.
Sí. El sistema informàtic de facturació (SIF) haurà de firmar electrònicament tots els registres d'esdeveniment que genere, complint de forma anàloga les especificacions donades respecte d'això per al cas dels registres de facturació.
Normativa/Adoctrina:
-
Article 8.3 del reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
-
Article 9.3 de l'orde per la qual es desenvolupen les especificacions tècniques, funcionals i de contingut referides en el reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació, aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, i en l'article 6.5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.
El termini de temps durant el que s'han de guardar els registres d'esdeveniment generats coincidix amb el que aplica als registres de facturació generats en el mateix període temporal (veure en l'apartat corresponent la pregunta freqüent equivalent ).
Quant a la responsabilitat de la seua conservació és també la mateixa que en el cas dels registres de facturació (veure en l'apartat corresponent la pregunta freqüent equivalent ).
Normativa/Adoctrina:
-
Article 8.3 del reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
-
Article 9.3 de l'orde per la qual es desenvolupen les especificacions tècniques, funcionals i de contingut referides en el reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació, aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, i en l'article 6.5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.
No, fora que l'Agència Tributària li requerisca l'enviament dels mateixos.
Normativa/Adoctrina:
-
Article 8.3 del reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.