Preguntes freqüents (FAQ)
Recopilació de preguntes i respostes en relació amb els Sistemes Informàtics de Facturació i VERI*FACTU (Actualitzades a 5 de desembre de 2025)
Qüestiones generals: compliment i delegació
Sí. El reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, preveu en el seu article 5 la possibilitat que se sol·licite la no-aplicació del o d'algun aspecte del mateix quan concórreguen determinades circumstàncies, que s'entenen extraordinàries, relacionades amb l'activitat econòmica o d'índole tècnica.
La sol·licitud es podrà presentar a través de la sede electrònica de l'Agència Tributària.
Normativa/Adoctrina:
- Article 5 del reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
Sí. Es pot delegar en el destinatari de l'operació o en un tercer el compliment material de les obligacions del reglament que establix els requisits dels sistemes informàtics de facturació sempre que es donen les condicions establides en l'article 5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (ROF), aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, a l'efecte de l'obligació d'expedir de la factura, amb facultats atorgades per això.
En qualsevol cas, esta possibilitat no eximix a l'obligat a expedir factures de la responsabilitat sobre este compliment.
Normativa/Adoctrina:
- Article 6 del reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre.
- Article 5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (ROF), aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.
Primer de tot, ha de tindre's en compte que l'objecte regulat en el reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, són precisament els sistemes informàtics de facturació (SIF), que és diferent de l'obligació de la gestió de llibres registres d'IVA (LRI). Són per tant obligacions diferents que poden afectar a obligats tributaris diferents.
En el cas plantejat, i pel que es refereix a a les obligacions imposades pel RRSIF, si el proveïdor ha delegat l'expedició material de la factura en el seu clienta, és el clienta qui, a més d'expedir materialment esta factura, haurà de generar – i, en la modalitat «VERI*FACTU», remetre – el registre de facturació d'alta que exigix el RRSIF. No obstant això, si el clienta porta els llibres registres de facturació en els termes establits en l'article 62.6 del Reglament de l'impost sobre el Valor Afegit, aprovat pel Reial decret 1624/1992, de 29 de desembre, (mitjançant el subministrament immediat d'informació, o SII) queda excepcionado del compliment de les obligacions previstes en el RRSIF per a estes operacions.
D'altra banda, en relació amb la gestió dels LRI, és independent de qui expedisca materialment les factures, i es troba regulada en els articles 62 i 63 del Reglament de l'impost sobre el Valor Afegit, aprovat pel Reial decret 1624/1992, de 29 de desembre. Per tant, cada empresa haurà d'incloure les factures expedides per tots els béns venuts i servicis prestats (independentment de qui haja expedit materialment la factura, podent ser la pròpia empresa venedora, un tercer o el destinatari/comprador) en el LRI de factures expedides, i les factures rebudes dels béns comprats o servicis rebuts (independentment de qui haja expedit materialment la factura, podent ser l'empresa venedora, un tercer o el destinatari/comprador) en el LRI de factures rebudes.
Normativa/Adoctrina:
- Articles 5 i 6 del reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació (RRSIF), aprovat pel Reial decret 1007/2023, de 5 de desembre, modificat pel Reial decret 254/2025, d'1 d'abril.
- Article 5 del reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació (ROF), aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre.
- Articles 62 i 63 del reglament de l'impost sobre el Valor Afegit (RIVA), aprovat pel Reial decret 1624/1992, de 29 de desembre
No.
La comunicació censal de l'obligat a emetre (proveïdor) a través de les caselles 739 i 740 del Model 036 atenen únicament a l'àmbit dels subjectes adscrits al SII (Subministrament Immediat d'Informació).
Article 5 del ROF (Reglament que establix les obligacions de facturació) i article 6 del RRSIF (Reglament que establix els requisits dels sistemes informàtics de facturació)
Perquè un tercer/destinatari autoritzats d'acord amb l'article 5 del Reglament que establix les obligacions de facturació (ROF) a emetre factures, puga enviar els registres de facturació d'acord amb el Reglament que establix els requisits dels sistemes informàtics de facturació (RRSIF) en nom i per compte de l'obligat a la seua emissió, ha d'estar apoderat, i este apoderament ha d'estar inscrit en el registre d'apoderaments: ja bé siga amb un poder general o un poder específic per a enviar els registres de VERI*FACTU.
Per a donar d'alta l'apoderament existixen 3 vies:
-
Poder atorgat mitjançant compareixença personal en les Delegacions i Administracions de l'Agència i en el cas de persones jurídiques o entitats mancades de personalitat jurídica a què es referix l'article 35.4 LGT, mitjançant compareixença del representant legal de l'entitat o de qui ostente poder suficient per a atorgar els apoderaments.
-
Poder atorgat mitjançant document públic o document privat amb firma notarialment legitimada presentat davant l'Agència Tributària.
-
Poder atorgat per Internet mitjançant l'ús d'algun dels sistemes d'identificació i autentificació prevists en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Esta última és la via més fàcil i preferible per a atorgar el citat apoderament. Per fer-ho, el poderdant pot entrar en el següent tràmit: Agència Tributària: Registre d'apoderaments.
I posteriorment, entrar en la gestió Alta de poder per a tràmits tributaris específics (agenciatributaria.gob.es)
En este enllaç, poden accedir-se als tràmits específics relatius als "Sistemes Informàtics de Facturació i VERI*FACTU ".

A diferència dels apoderaments, en la col·laboració social el contribuent autoritza al seu representant mitjançant un model de representació (no confondre amb un document d'apoderament) perquè realitze determinats tràmits per Internet davant l'AEAT. Esta autorització ha de quedar en poder del col·laborador social i no ha d'aportar-se a l'AEAT, excepte requeriment.
Per a atorgar la representació al col·laborador social seran vàlids els models aprovats per la Resolució de 18 de desembre de 2024, de la Direcció General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària , per la qual s'aproven els documents normalitzats per a acreditar la representació de tercers en el procediment per a l'enviament dels fitxers que contenen registres de facturació generats per sistemes d'emissió de factures, a través de la Sede electrònica de l'Agència Tributària, i que són els que figuren com a annexos en esta resolució:
-
Annex II, per a l'atorgament de la representació dels obligats tributaris als professionals tributaris.
A diferència dels apoderaments, en la col·laboració social el contribuent autoritza al seu representant mitjançant un model de representació (no confondre amb un document d'apoderament) perquè realitze determinats tràmits per Internet davant l'AEAT. Esta autorització ha de quedar en poder del col·laborador social i no ha d'aportar-se a l'AEAT, excepte requeriment.
Per a atorgar la representació al col·laborador social seran vàlids els models aprovats per la Resolució de 18 de desembre de 2024, de la Direcció General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària , per la qual s'aproven els documents normalitzats per a acreditar la representació de tercers en el procediment per a l'enviament dels fitxers que contenen registres de facturació generats per sistemes d'emissió de factures, a través de la Sede electrònica de l'Agència Tributària, i que són els que figuren com a annexos en esta resolució:
-
Annex I, per a l'atorgament de la representació directa dels obligats tributaris a les empreses subministradores de programa, que prestaran servicis des de les seues plataformes.
-
Annex III, per a l'atorgament de la representació dels professionals tributaris a les empreses subministradores de programa, per a professionals tributaris que presten els seus servicis als obligats tributaris sota llicència de les aplicacions i programes subministrats per empreses subministradores de programa.