Preguntes freqüents (FAQ)
Recopilació de preguntes i respostes en relació amb els els Sistemes Informàtics de Facturació i VERI*FACTU
Firma
Es tracta d'un determinat procés que, aplicat a certa informació (en este cas, un registre), genera un resultat amb el que és possible comprovar a posteriori que el contingut del firmat es correspon amb la firma realitzada sobre el mateix, així com l'autoria del firmat, garantint que cap altre autor pot haver generat esta firma, és a dir, assegura que l'autor de la firma no pot repudiar el firmat.
No. Els SIF VERI*FACTU no estan obligats a firmar electrònicament els registres generats. Només els sistemes d'emissió de factures no verificables estan obligats a firmar electrònicament tant els registres de facturació, d'alta i d'anul·lació, com els registres d'esdeveniment generats per ells, d'acord amb les especificacions donades respecte d'això.
Perquè remeten immediatament a l'Agència Tributària els registres de facturació (RF) generats i este procés de remissió inclou autentificació mitjançant certificat electrònic qualificat, així com mitjans de transmissió assegurances, pel que, al remetre d'esta manera, es considera que es realitza una firma bàsica del RF i, per tant, no és necessari realitzar la firma electrònica explícita del RF.
Encara que els SIF VERI*FACTU no estan obligats a firmar electrònicament els RF que generen i remeten a l'Agència Tributària, si volen poden fer-ho i remetre'ls firmats electrònicament. Es recorda que, en el cas de SIF VERI*FACTU, tampoc estan obligats a generar registres d'esdeveniment (ni, per tant, a firmar-los).
Els sistemes d'emissió de factures no verificables han de firmar electrònicament tots els tipus de registres que generen, és a dir, tant els registres de facturació (RF), d'alta i d'anul·lació, com els registres d'esdeveniment.
El tipus de firma electrònica a utilitzar en tots els casos (registres de facturació, d'alta i d'anul·lació, i registres d'esdeveniment) serà XAdES Enveloped Signature. Tant este com uns altres detalls i exemples del procediment de càlcul de la firma electrònica es poden consultar en el document “Especificacions tècniques per a generació de la firma electrònica dels registres de facturació” i en l'arxiu comprimit “ZIP: Annexos exemples firma registres de facturació” que es poden trobar en el web de desenvolupadors i a la seu electrònica de l'Agència Tributària.
Juntament amb l'empremta i la resta de dades firmats, la firma electrònica permet saber si s'ha mantingut la integritat i inalterabilitat del registre firmat, garantint l'autoria de la firma sobre el firmat (és a dir, el no repudi del firmat). Per este motiu també contribuïx a garantir la integritat i inalterabilitat de l'encadenament de registres, que és la forma d'implementar el requisit de traçabilitat.
Els sistemes d'emissió de factures no verificables han d'oferir la possibilitat de comprovar de forma ràpida, fàcil i intuïtiva la firma electrònica dels registres de facturació, d'alta i d'anul·lació, i dels registres d'esdeveniment generats que estiguen al seu abast. La comprovació es fa, en principi, a petició de l'usuari del sistema d'emissió de factures no verificables (no és obligatori que siga automàtica ni que s'haja de fer periòdicament).
Es recorda que, com s'ha indicat en unes altres preguntes freqüents, els SIF VERI*FACTU no estan obligats a firmar els registres ni, per tant, a comprovar firmes.